גיבוי מנתניהו לדיין בפיס: "ניצחנו אז בסבנה, וננצח גם היום"

הדברים נאמרו בכינוס לציון 40 שנה למבצע של סיירת מטכ"ל היום התכנס דירקטוריון הפיס בניסיון לפתור את המשבר עם היו"ר סביב מינוי המנכ"ל

בעיצומו של המשבר בצמרת מפעל הפיס, התכנס היום (ה') בצהריים דירקטוריון החברה לדיון על יישום הדרישות שהעבירה מוקדם יותר השבוע החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו.

הדרישות כוללות קריאה להגיע להבנות על מינוי מנכ"ל בתוך 20 יום והשגת הסכמות שיובילו ליישוב המחלוקות.

בראשית השבוע שלל הדירקטוריון את זכות החתימה של היו"ר, עוזי דיין, על רקע התנגדותו למנות את גזבר עיריית חיפה ג'קי ואקים לתפקיד המנכ"ל, למורת רוחם של נציגי הרשויות המקומיות בדירקטוריון.

הבוקר עוד לפני הדיון בדירקטוריון, כינס יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, את נציגי השלטון המקומי במועצת המנהלים לדיון מקדים. בישיבה השתתף גם יו"ר מרכז המועצות האזוריות, שמואל ריפמן, שאליו הועברו השבוע זכויות החתימה שנשללו מדיין.

במרכז השלטון המקומי אמרו כי בדיון סוכם כי יעשו מאמצים לשפר את האווירה בדירקטוריון ולמנוע הידרדרות נוספת ביריבות הגלויה בין הדירקטורים לבין היו"ר. מוקדם יותר השבוע התבטא בוחבוט בראיון ל"גלובס" בגנות דיין ואמר: "ירקנו עליו, והוא חושב שזה גשם".

בין הדירקטורים הועלתה גם הצעה לפנות לחשכ"לית עבאדי-בויאנג'ו ולבקש ממנה ארכה עד אחרי החגים לגיבוש פתרונות מוסכמים למינוי מנכ"ל.

"למרות שאין הסכמות על הנקודות השנויות במחלוקת, קיים צורך לקבל החלטות ולנהל את מפעל הפיס באחריות. אסור לתת לאווירת הגנון להשתלט על תפקוד המוסד הזה", אמר היום גורם המקורב לנושא.

כשברקע גוברים הקולות שקוראים להנמיך את גובה הלהבות בריב המתוקשר במפעל הפיס, והחשש מסנקציות נרחבות יותר כלפיו מצד הרגולטור, כלומר האוצר, אומרים גורמים שמקורבים לנושא כי לא מן הנמנע שואקים יפנה בקרוב לערכאות בבקשה להוציא צו שיורה ליו"ר דיין לכבד את המלצות ועדת האיתור שבחרה בו לתפקיד המנכ"ל.

דיין מתנגד למינוי ואקים בנימוק שלא דיווח על חקירת משטרה שהתנהלה נגדו בעבר. בעקבות המשבר, האוצר עצר את מהלכיו לאישור הגרלות ומשחקים חדשים למפעל הפיס. בכירי האוצר רמזו כי אם המשבר לא ייפתר, אפשר שגם הגרלות קיימות יבוטלו וההיתר שניתן למפעל הפיס יעמוד בסכנה.

מוקדם יותר היום השתתף דיין בכינוס מיוחד של לוחמי סיירת מטכ"ל לציון 40 שנה לשחרור מטוס סבנה. בכינוס השתתפו גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון, אהוד ברק. דיין השתתף במבצע כמפקד צוות.

נתניהו, שמינה את דיין לפני כעשרה חודשים לתפקיד יו"ר מפעל הפיס, גיבה את דיין בעת שפנה אליו ושאל בהומור: "איזה קרב קשה יותר, של אז או זה של היום במפעל הפיס?". בהמשך אמר לו נתניהו: "ניצחנו אז וננצח היום".