אקסלנס: "הצמיחה היום בארה"ב מבוססת על אשליות"

האנליסט גלעד אלפר: "הבנק המרכזי לא יכול להעלות ריבית כי אז המשק האמריקני בוודאות יגלוש למיתון, שלא לדבר על פשיטות הרגל שיתחוללו במגזר הפיננסי" ■ מספר האמריקנים שנמצאים מחוץ לכוח העבודה ולא טורחים לחפש עבודה - בשיא

באקסלנס נשואה מנסים היום (א') לחשוף את המציאות הכלכלית ה"אמיתית" בארה"ב מעבר לכותרות האופטימיות של צמיחה והתאוששות. האנליסט גלעד אלפר מסביר כי כפי שמשרות השירותים והייצור בענף הנדל"ן שנוצרו בשנים שלפני 2007 לא היו מבוססות על צמיחה בת קיימא, כך הגירעון המסחרי ושיעור החיסכון מעידים שכיום הצמיחה בארה"ב גם היא מבוססת על אשליות.

"הירידה בשיעור החיסכון היא מעניינת במיוחד על רקע שיעור הרבית האפסי בארה"ב. אם הריבית הייתה נקבעת בשוק החופשי ללא התערבות ממשלתית, אפשר היה להניח שהיא הייתה גבוהה בהרבה כדי למשוך את חסכונות הציבור. לפחות עפ"י ההיגיון של השוק החופשי, הרבית אמורה לרדת כאשר יש עודף היצע של חיסכון, לא כאשר יש מחסור בחסכונות. אלא שהבנק המרכזי לא יכול להעלות ריבית כי אז המשק האמריקני בוודאות יגלוש למיתון, שלא לדבר על פשיטות הרגל שיתחוללו במגזר הפיננסי. כל עוד המצב הנוכחי יימשך, חוסר שיווי המשקל בשוק האמריקני (חיסכון מול שער ריבית, ייצור מול צריכה, ייבוא מול ייצוא, הכנסות מסים מול הוצאות הממשלה הפדראלית) ילך ויגדל", כותב אלפר.

עוד מוסיף אלפר כי מספר האזרחים שנמצאים מחוץ לכוח העבודה (כלומר אלה שאין להם עבודה וגם אינם טורחים עוד לחפש עבודה) נמצא בשיא, מה שמצביע על בעיות מבניות בשוק העבודה האמריקני - מערכת רווחה שמורידה מהמוטיבציה למצוא עבודה, רגולציה ומערכת משפטית שמורידה מהמוטיבציה של מעסיקים לשכור עובדים, ייבוא מוצרים המחליף ייצור מקומי.

נזכיר כי ביום ו' האחרון פורסמו בארה"ב נתוני התעסוקה לחודש מארס, מהם עולה כי בחודש החולף נוספו "רק" כ-120 אלף משרות במשק האמריקני לעומת ציפיות מוקדמות להוספה של יותר מ-200 אלף משרות.