לא תמיד חייבים יושב-ראש

בזמן שעיני וכבל מתגוששים בהסתדרות, ב"כוח לעובדים" פועלים אחרת

מי שנסע בכבישי הארץ בחג, לא יכול היה לפספס את השלטים שמוקמו בצמתים מרכזיים, ועליהם הסיסמה: "מי שמאמין לא מפחד - איתן כבל". אנשיו של ח"כ כבל - שיתמודד בחודש הבא על ראשות ההסתדרות הכללית מול עופר עיני - מבהירים כי "זו אפילו לא יריית הפתיחה לקמפיין הרשמי". עיני מצדו, השיק את הקמפיין במפגן כוח ענק וראוותני לפני כשבועיים בגני התערוכה, תחת הסיסמה "מנהיגות עם אחריות".

מול הקמפיינים האישיים והמתוקשרים של עיני וכבל, מעניינת דווקא מערכת הבחירות שהתקיימה בשבוע שעבר הרחק מאור הזרקורים, בארגון המתחרה "כוח לעובדים". שם, מסתבר, בכלל לא מאמינים בחשיבות של יושב ראש. במקום מנהיג אחד, בחרו אנשי הארגון 10 מנהיגים - לא פחות ולא יותר.

"אצלנו העוצמה מחולקת בין כמה אנשים, שמחזיקים בתחומי אחריות שונים, כדי שלא נראה שוב את התופעה שבה היו"ר הוא חזות הכול", מסביר שי כהן, המזכיר הארגוני של כוח לעובדים וממייסדיו. על פי תקנון הארגון, כל חבר רשאי להתמודד על מקום בצוות ההנהגה, ואולם מחצית מהמקומות שמורים לכל אחד מ-100 הנציגים הנבחרים ממקומות העבודה שעובדיהם התאגדו במסגרת הארגון.

בפועל התמודדו 11 חברים, ועשרה מהם נבחרו לצוות ההנהגה. הבחירות מתקיימות באמצעות הצבעה גלויה, על ידי חברי אסיפת הנציגים. מדוע לא בחירות חשאיות? "מדובר בנציגים נבחרים, ולכן הקול באסיפה אינו קניינם האישי", מסביר כהן.

מיקום צנוע

שניים מעשרת חברי ההנהגה נמנים עם מייסדי הארגון: ד"ר עמי וטורי ועו"ד איתי סבירסקי. וטורי, מרצה במכללה החברתית-כלכלית שהתפרסם לאחר שהוביל את שביתת העובדים הארעיים בנתב"ג תוך כדי עבודה כסבל, יהיה אחראי מעתה על כמה תחומים, בהם ליווי המטות בירושלים ובצפון. סבירסקי, שהקים את הארגון מתוך פעילותו בקליניקה לעבודה ומשפט באוניברסיטת ת"א, ימשיך לרכז את התחום המשפטי, ובין היתר יעסוק בליווי מטה מרכז וסכסוכי עבודה מרכזיים. עם עשרת חברי ההנהגה נמנית גם עליזה ידעי, שהקימה את איגוד מטפלות המשפחתונים שנמצאים תחת פיקוח. האיגוד המונה 2,000 מטפלות, נחשב לגדול ביותר של כוח לעובדים. הבחירות, אגב, התקיימו במקום צנוע למדי: בית הספר "מנשר" בדרום ת"א.

בניגוד להסתדרות, שבה הבחירות מתקיימות אחת לחמש שנים, בכוח לעובדים בוחרים את צוות ההנהגה אחת לשנה. כל נושא מרכזי, כך אומרים בארגון, מובא להצבעה בקרב חברי הצוות. הנהגת ההסתדרות, לעומת זאת, מורכבת בעיקר מעסקנים הנמנים עם הקואליציה של יו"ר ההסתדרות, ולא מנבחרים.

מקורות המזוהים עם כוח לעובדים מברכים על עצם העובדה שעיני לא יתמודד לבדו על ראשות ההסתדרות, אך מטילים ספק רב אם כבל יביא בשורה מיוחדת לארגון. על פי אותם מקורות, כבל משתמש בבחירות להסתדרות בעיקר כדי להרוויח הון פוליטי, שמתאפשר לו בשל העובדה כי ההסתדרות מעמידה לסיעות שמתמודדות בבחירות תקציב מיוחד.

כך או אחרת, אנשיו של כבל נראים נחושים להפוך את 22 במאי לקרב הרבה יותר צמוד ממה שנדמה היה עד כה: "אנחנו מתכוונים להגיע לכל אזרח במדינה, ולהסביר לו כמה גדולה החשיבות של ההסתדרות לחברה הישראלית, וכי הבחירות האלה הן בין התפיסה של עופר עיני, שלפיה ההסתדרות היא איגוד מקצועי ותו לא, לבין התפיסה של ח"כ כבל, שלפיה ההסתדרות היא גוף חברתי-כלכלי מוביל, שאמור להוביל סדר יום ולשמש בית אמיתי לאדם העובד".

סבירסקי, כהן, ליאת יקיר טמנג ווטורי / צלם: אדוארד קפרוב
 סבירסקי, כהן, ליאת יקיר טמנג ווטורי / צלם: אדוארד קפרוב