עובדי חח"י נהנים מהחזר של מאות ש' בחודש מ"חשמל חינם"

בדיקת "גלובס": אזרחי ישראל "הרגילים" משלמים את חשבונות החשמל מתוך הנטו - ובחברת החשמל מגלמים את הטבת החשמל חינם בברוטו ■ התוצאה? עובד שצורך חשמל ב-750 שקל לחודש יקבל בפועל מהחברה כמעט 1,300 שקל

הזינוק בתעריפי החשמל ב-25% מאז אוגוסט פגע קשות בנטו של אזרחי ישראל, אך קבוצה אחת של אזרחים דווקא הרוויחה, לפחות על הנייר. כ-10,000 עובדים בחברת החשמל, בניהולו של אלי גליקמן, ומעל 5,000 מגמלאי החברה נהנים מההטבה המפורסמת ביותר אולי במדינה "חשמל חינם". הזינוק בתעריפי החשמל הביא לגידול של מאות שקלים בהפרשות לשכר הברוטו של אותם עובדים, כך מעלה בדיקת "גלובס".

שווייה הכספי של הטבת החשמל חינם נאמד ב-100-150 מיליון שקל לשנה או בכ-9,000 שקל לעובד לשנה. ההטבה אינה בלתי מוגבלת - בעבר ניתנה לעובדים האפשרות לצרוך חשמל ככל יכולתם אך ב-2002 נקבעה תקרה של 18 אלף קוט"ש (פי 2.5 מצריכה ממוצעת של משק בית) שמעבר לה יחויבו העובדים בתשלום מלא.

להטבה זכאי כל עובד קבוע בחברה. עם קבלת הקביעות, בדרך כלל אחרי 5 או 10 שנות עבודה - מקבל העובד גם החזר מלא עבור כל חשבונות החשמל ששילם מיומו הראשון בחברת החשמל.

הטבת החשמל חינם אינה רק רטרואקטיבית - היא מלאה. אזרחי ישראל "הרגילים" משלמים כידוע את חשבונות החשמל שלהם מתוך הנטו - כלומר מהסכום שנותר להם בבנק, לאחר תשלום מס הכנסה, מס בריאות ביטוח לאומי וניכויים אחרים. חברת החשמל, לעומת זאת, דואגת שהנטו של עובדיה לא ייפגע. התוצאה היא מה שמכונה בעגה החשבונאית גילום מלא של ההטבה. החברה מפרישה לעובד לא רק את שווי הצריכה שלו אלא גם את מרכיב המס שהוא אמור לשלם בגין ההטבה. כך יוצא, למשל, שעובד שצורך חשמל בשווי 750 שקל לחודש יקבל בפועל מהחברה כמעט 1,300 שקל (ראה טבלה). במילים אחרות, חברת החשמל לא רק מעניקה לעובדיה חשמל חינם, אלא אף מממנת להם את המס בגין הטבת החשמל (מה שנקרא חינם "עד הסוף").

גידול בתשלומים למס הכנסה

יתרונותיה של הטבת חשמל חינם הולכים ומתעצמים ככל שמתייקר תעריף החשמל. למעשה ניתנת לעובדים "העלאה בשכר" בשווה כסף. הדבר דומה לסיטואציה שבה מחליפים לעובד את הרכב הצמוד לרכב בדרגה גבוהה יותר (למשל מרכב משפחתי לרכב מנהלים), ואז נזקף לעובד שווי גבוה יותר לצורכי מס. מבחינת החברה המשמעות של המהלך היא גידול ניכר בתשלומי המס שהיא משלמת למס הכנסה. אבל אין מה לדאוג יותר מדי לחברת החשמל: החברה תקבל החזר מלא על הוצאותיה מצרכן החשמל שייאלץ כתוצאה מכך לספוג התייקרות נוספת, אך כמעט בלתי מורגשת, בתעריף החשמל.

בכמה עלה הברוטו
 בכמה עלה הברוטו