המו"מ להסדר החוב בין מוטי זיסר לבנק פועלים רחוק מסיום

‎‎הבנק צפוי לדרוש בטחונות נוספים ■‏‎‎‏ הערכות: ניסיונותיו לייצר מצג כאילו סוכם עימו על הסדר אינם מקובלים על הבנק ■ ‏‏גורמים במערכת הבנקאית: בשל התנהלותו של זיסר בשנה וחצי האחרונות - כל הסכם לפריסת חובותיו לפועלים צריך להיות קשיח

‎‎מוטי זיסר מבקש הסדר חוב מבנק הפועלים. לבקשת זיסר החל לפני שבוע מו"מ בינו לבנק, לגבי פריסה מחדש של חובות אירופה ישראל, חברה פרטית בבעלותו המלאה, שבאמצעותה הוא מחזיק באלביט הדמיה הציבורית.

חובותיו של זיסר לבנק עומדים כיום על 900 מיליון שקל. את המו"מ מנהל זיסר עם מנכ"ל בנק הפועלים ציון קינן ועם ראש החטיבה העסקית בבנק שמעון גל.

‏‏עמדת הפתיחה של זיסר היא פריסת תשלומי החוב עד שנת 2022, וקבלת גרייס של שנתיים בתשלום השנתי, כך שלא יצטרך לשלם לבנק את הקרן עד 2014.

‏נוסף לכך, זיסר אינו מעוניין לשלם תוספת ריבית בגין הדחייה, אך מוכן להציע לבנק בתמורה מניות של אלביט הדמיה, בהיקף של 5%. עם זאת, בניגוד למה שטוענים בסביבתו של זיסר, המו"מ נמצא רק בתחילתו - ורחוק מהסכמות. ההערכות הן כי דרישות זיסר אינן מקובלות על הפועלים, וכך גם ניסיונותיו לייצר מצג כאילו סוכם עימו על הסדר.

‏‏גורמים במערכת הבנקאית סבורים, כי בשל התנהלותו של זיסר בשנה וחצי האחרונות - שבמהלכן הפר שוב ושוב כל סיכום שהיה לו עם בנק הפועלים ולא עמד בשום לוח זמנים שנקבע - כל הסכם לפריסת חובותיו צריך להיות קשיח, ולשקף את הלקחים מהתנהלותו הבעייתית. כך, למשל, איחר זיסר בתשלום של 120 מיליון שקל במשך שנה שלמה, כאשר בכל פעם התחייב למועד תשלום חדש ולא עמד בו באמתלות שונות.

‏‏הבנק רוצה תוספת ריבית ובטוחות

‏בבנק הפועלים מוכנים, עקרונית, לפרוס את חובותיו של זיסר, אך מצפים לקבל תוספת ריבית משמעותית כפיצוי על הדחייה, ובטוחות חיצוניות שיתמכו בהסדר. כיום החוב מובטח ב-47% ממניות אלביט הדמיה, ששווי השוק שלהן הוא 140 מיליון שקל. בטוחות אחרות שהיו בידי הבנק, כמו מלונות בהולנד של חברת ‏BEAPART‏, נמכרו, לאחר שבנק הפועלים לחץ על זיסר, נקט פעולות למימוש הנכס וסייע במכירתו.

‏על פי מתווה החוב הנוכחי צריך זיסר לשלם מדי שנה 50 מיליון שקל, ובסוף התקופה 450 מיליון שקל. כיום הריבית על החוב נמוכה מאוד, ועומדת על פריים 0.6%. זאת כאשר תשואות איגרות החוב של אלביט הדמיה הן 25%-30%.

‏לאור אי-עמידת זיסר בתשלומי החוב, סיווג בנק הפועלים את אשראי החוב כ"חוב פגום", ורשם בדוחות 2011 הוצאה להפסדי אשראי בסכום שמשקף כמעט את כל החוב.

‏בתגובה נמסר מבנק הפועלים, כי "הבנק אינו מנהל את המשא ומתן עם לקוחותיו באמצעות כלי התקשורת". דוברו של זיסר סירב להגיב. ‏‎‎‏