אחמדינג'אד עונה לשטייניץ: נסתדר בלי יצוא נפט שנתיים

במקביל, הכריז שר האנרגיה האיראני כי איראן מפסיקה את יצוא הנפט ליוון, המדינה השלישית באירופה שאיראן חותכת את יצוא הנפט אליה עוד לפני שהסנקציות של האיחוד האירופי נכנסות לתוקפן

איראן יכולה להסתדר גם בלי יצוא נפט, כך אמר היום מחמוד אחמדינג'אד, נשיא איראן. במקביל, הכריז שר האנרגיה האיראני כי איראן מפסיקה את יצוא הנפט ליוון, המדינה השלישית באירופה שאיראן חותכת את יצוא הנפט אליה עוד לפני שהסנקציות של האיחוד האירופי נכנסות לתוקפן בחודש יולי.

מדינות המערב חוששות כי איראן מקדמת את תוכנית הגרעין למטרות צבאיות שלה ולכן מהדקות את הסנקציות סביב הכלכלה האיראנית המקרטעת.

"יש לנו מספיק יתרות מטבע חוץ ונוכל להסתדר גם אם לא נמכור חבית נפט אחת במשך 2-3 שנים", אמר אחמדינג'אד.

יצוא הנפט מאיראן צפוי להכניס לה כ-80 מיליארד דולר השנה, כ-80% מהכנסות מטבע החוץ שלה וכ-60% מהתקציב השנתי. היצוא ל-27 מדינות גוש האירו מהווה כ-18% מסך כל יצוא הנפא האיראני.

נזכיר כי באמצע מארס נותקה מערכת הבנקאות האיראנית ממערכת הסליקה הבינלאומית (SWIFT), במסגרת הסנקציות בגין התקדמותה בתוכנית הגרעינית שלה. ניתוק זה סיבך את הכלכלה האיראנית, המבוססת, רובה ככולה, על סחר בנפט, תוך שהוא מקשה מאוד על ביצוע התשלומים.

אתמול אמר שר האוצר, יובל שטייניץ, כי "הכלכלה האיראנית על סף קריסה; לכן, זה הזמן להמשיך ולהדק את הסנקציות - ולא להרפות". שטייניץ אמר את הדברים לראש ממשלת איטליה, מריו מונטי, המבקר בישראל. המשא ומתן בין שש המעצמות - ארה"ב, בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה - לאיראן צפוי להתחדש בשבת הקרובה בטורקיה, אחרי נתק שנמשך יותר משנה. שש המעצמות צפויות לדרוש את פירוק המתקן התת-קרקעי להעשרת אורניום בפורדו, להפסיק את העשרת האורניום לרמה של 20% ולהעביר את האורניום שכבר הועשר לרמה זו למדינה אחרת. ואולם לפי שעה לא ברור לאן יובילו המגעים. שלשום פורסם, כי איראן דחתה את הצעתו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שעל פיו תוכל להמשיך בתוכנית הגרעין האזרחית שלה.