מוטורולה מחפשת השקעות בישראל; "מנסים לסגור פערים"

קרן ההון סיכון של החברה השקיעה בעבר ב-DesignArt וב-MobilEye המקומיות ■ מנהל הקרן ריס שרודר: "קיבלנו כמעט כל שבוע פניות מחברות ישראליות מעניינות"

מעט יותר משנה עברה מאז הופרדה ענקית התקשורת מוטורולה לשתי ישויות: מוטורולה מוביליטי, שמתרכזת בפעילות סביב התקני מחשוב ניידים, ונמצאת בשמונת החודשים האחרונים בתהליך רכישה על-ידי גוגל תמורת כ-12.5 מיליארד דולר; ומוטורולה Solutions, שעוסקת בתחום המסורתי של החברה - תשתיות תקשורת - וממשיכה לפעול כחברה נפרדת.

בין השינויים שנאלצה החברה המשותפת לעבור, התבצעה גם ההפרדה של מוטורולה ונצ'רס, קרן ההון סיכון הוותיקה של החברה שהייתה אחת הקרנות התאגידיות הפעילות בעולם ההיי-טק. הפעילות בישראל, כך הוחלט בחברה, המשיכה באמצעות הקרן של מוטורולה מוביליטי, שמנוהלת בישראל על-ידי מוני חסיד, ואילו זו של מוטורולה סולושנס (MSVC), התמקדה רק בארה"ב.

אולם, התקופה הזו הסתיימה וקרן ההון סיכון של מוטורולה סולושנס חוזרת כעת לפעול בישראל. "אחרי שביצענו את ההפרדה בפעילות הקרנות המשכנו לקבל כמעט כל שבוע פניות מחברות ישראליות מעניינות", מספר ריס שרודר (Reese Schroeder), מנהל הקרן, בביקור בישראל שערך לאחרונה, "לא רציתי לחזור ולהשקיע בלי מישהו שנמצא כאן, אבל הרגשתי את הצורך לחזור לפעילות בישראל". הקרן הודיעה בפברואר על מינויו של בועז אור-שרגא, שעבד בשנים האחרונות בתפקידי ניהול במוטורולה, כמנהל הפעילות המקומית.

השלכות אסטרטגיות

עם שווי שוק של כ-16 מיליארד דולר, וצפי הכנסות של 8.6 מיליארד דולר השנה, ממוקמת מוטורולה סולושנס כאחת מספקיות תשתיות התקשורת הגדולות בעולם. החברה מספקת פתרונות עבור השוק הממשלתי, ביטחון הציבור, השוק הארגוני, עם דגש על תעשיה, קמעונות, חינוך, בריאות וכדומה. המוצרים שהחברה מספקת כוללים טכנולוגיות שליטה ובקרה בזמן אמת, מעקב אחרי תגי RF, אבטחה, פיתוחים בתחום הווידיאו ועוד.

הטווח הרחב של עסקי החברה, מספק לקרן מגוון רחב של תחומים בהן היא מתעניינת. לדברי שרודר, ההשקעות מגיעות בעיקר בעקבות צרכים שיש ביחידות העסקיות של החברה. "אנחנו משקיעים בחברות שלדעתנו יהיו להן השלכות אסטרטגיות על העסקים של מוטורולה וננסה למצוא חברות שמסייעות לסגור את הפערים שיש לנו". עד כה, ישראל היא התחנה הראשונה של החברה מחוץ לארה"ב.

בהתאם, נוטה הקרן להיות מעורבת בפעילות החברה לאחר ההשקעה, מתוך כוונה שהחברה תיכנס לשיתוף פעולה אסטרטגי עם החברה שבה משקיעים ולא תסתפק בעמדה של משקיע מאחורי הקלעים. המודל הזה ליווה את הקרן מאז הוקמה ולא השתנה עם הפיצול בין החברות. מה שכן השתנה, טוען שרודר, זו יכולת ההתמקדות של הקרנות למה שמעניין כל חברה בנפרד. "הפוקוס שלנו התחדד", הוא מציין.

מימושים באמובי ובברודלייט

מוטורולה ונצ'רס ביצעה מספר השקעות בולטות בישראל בעשור האחרון. שתי חברות פורטפוליו שלה שנשארו בידי מוטורולה מוביליטי - אמובי וברודלייט - נמכרו לאחרונה עם החזר מוצלח, לסינגפור טלקום ולברודקום, בהתאמה. בידי הקרן של מוטורולה סולושנס נשארו אחזקות בשתי חברות ישראליות: DesignArt, שמנהלת כרגע מו"מ למכירתה, ו-MobilEye, שתנסה להגיע לוול סטריט בשנתיים הקרובות.

במשך הביקור בישראל, ביקר שרודר במספר חברות וקרנות, ולדבריו יתכן והקרן תבצע השקעה נוספת כבר השנה. "יש לנו כוונה להשקיע בצורה משמעותית בחברות ישראליות, עד כמה? זה תלוי בהזדמנויות", מתאר אור-שרגא.

לקרן אין הקצאה להשקעה בישראל וגם אין מיקוד בתחום פעילות מסוים ולדברי אור-שרגא, "אנחנו מאמינים שנוכל למצוא בישראל טכנולוגיות שמתאימות למדיניות של החברה, שהיא לספק פתרונות כוללים מקצה לקצה".