המסחר באירופה ננעל בירידות חדות; מדריד נפלה ב-3.5%

סקר: ה-ECB יחזור לרכוש אג"ח ממשלתיות ■ ברבעון הראשון של 2012 הכלכלה הסינית צמחה בקצב המתון ביותר מזה כשלוש שנים - 8.1%, לעומת 8.9% ברבעון הרביעי

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ו') בירידות שערים, על אף הסנטימנט החיובי בשוקי העולם. בורסות אסיה עולות היום במידה החדה ביותר השבוע, וגם וול סטריט ננעלה אתמול בעליות, על אף נתוני המאקרו המאכזבים שפורסמו שם. כמידי יום בתקופה האחרונה, עיקר תשומת הלב מופנית לספרד ואיטליה ולפתרונות המתגבשים למשבר החוב באירופה, אך גם סין מרכזת עניין רב לאור נתוני הצמיחה המאכזבים ברבעון הראשון. המסחר בוול סטריט ננעל בירידות של יותר מ-1%.

המצב הכלכלי בספרד ובגוש האירו בכלל עדיין נמצא בראש מעייניהם של מנהיגי הכלכלה הגלובאלית. יושבת ראש קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, אמרה במהלך מסיבת עיתונאים אתמול שלמרות שיש סימנים לכך שהכלכלות בעולם מתאוששות מהמשבר הכלכלי העולמית ובראשן ארצות הברית, החרפה במשבר החוב באירופה עלול לבלום את ההתאוששות הזאת.

במהלך מסיבת העיתונאים אמרה לגארד שהמהלך האחרון שנקטו בו מנהיגי מדינות אירופה על מנת להגן מפני התפשטות של משבר החוב ביבשת הינו רק חלק מהפתרון, ומקווה שבמהלך הפגישה הבאה של המדינות החברות בקרן שתתקיים בשבוע הבא בוושינגטון, היא תצליח לעמוד בהתחייבות שלה להגדיל את המשאבים של הקרן על מנת לעזור לאירופה להתגבר על המשבר.

היום פורסמו נתוני הלוואות הגופים הפיננסיים בגוש האירו מהבנק המרכזי האירופי, מהם עולה כי בנקים בספרד לוו נתח גדול ביותר, מה שמביא לנפילה בבורסת מדריד. במארס לוו הבנקים בספרד מה-ECB כ-316.3 מיליארד אירו, לעומת 169.8 מיליארד אירו בפברואר. בסך הכל לוו בנקים ביבשת 1.14 טריליון אירו בחודש מארס.

הבנק המרכזי האירופי יתחיל שוב לרכוש אג"ח ממשלתיות ולא יציע לבנקים ביבשת סבב נוסף של הלוואות לשלוש שנים כפי שעשה לאחרונה, ככל שיחריף משבר החוב באירופה. כך עולה מסקר שבוצע השבוע ושהתפרסם בסוכונות "בלומברג". 17 מתוך 22 האנליסטים שנסקרו צופים כי הבנק המרכזי האירופי יאלץ לשוב לתוכנית SMP שלו. רק אנליסט אחד העריך כי יתבצע סבב נוסף של הלוואות (LTRO). 9 אנליסטים העריכו כי הבנק ישקול סבב נוסף של הלוואות לטווח קצר יותר של שנה או שנתיים.

בעקבות החששות מהמצב של ספרד, נרשמה היום עלייה במחיר הביטוח עבור אגרות החוב של המדינה. מנתונים שפרסמה סוכנות המחקר הגרמנית Markit עולה שמחיר הביטוח על אגרות החוב הספרדיות לחמש שנים בעזרת מנגון ה-CDS (Credit Default Swaps) עלה ל-505 נקודות הבסיס מ-476 נקודות הבסיס ביום חמישי. כלומר, על מנת לבטח אגרות חוב של ספרד לחמש שנים בהיקף של 10 מיליון דולר צריך לשלם 505 אלף דולר בשנה על מנת לבטח אותם, לעומת תשלום של 476 אלף דולר בשנה לביטוח של סכום זהה.

אתמול ננעל המסחר בארה"ב ואירופה בעליות, והיום נמשך הסנטימנט גם באסיה. אמש הראתה וול סטריט עמידות לנתוני המאקרו המאכזבים שפורסמו בארצות הברית: מספר התביעות החדשות לדמי אבטלה זינקו ל-380 אלף בשבוע שהסתיים ב-7.4. גם מדד המחירים ליצרן של חודש מארס נותר ללא שינוי.

בסין צמחה הכלכלה בקצב המתון ביותר מזה כשלוש שנים - 8.1%. זאת, בניגוד להערכות שהגיעו עד ל-9% לפני פרסום הנתון, ולעומת הרבעון הרביעי, אז צמחה הכלכלה הסינית ב-8.9%.

אתמול הנפיקה איטליה אג"ח ממשלתיות ל-3 שנים בהיקף 2.89 מיליארד אירו (3.78 מיליארד דולר) בריבית 3.89%, עלייה לעומת ריבית של 2.76% שנקבעה בהנפקה בחודש מארס.

אתמול פורסם גם נתון התפוקה התעשייתית בגוש האירו לחודש פברואר ממנו עולה שהתפוקה במדינות גוש האירו עלתה ב-0.5% בחודש פברואר לעומת חודש ינואר, אבל ירדה בכ-1.8% לעומת החודש המקביל אשתקד. התחזיות דיברו על ירידה של 0.2% בהיקף התפוקה ועל ירידה של 1.7% לעומת החודש המקביל אשתקד.

עליות שערים באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בעליות שערים, על אף נתוני הצמיחה בסין, שהראו כי ברבעון הראשון של 2012 הכלכלה במדינה צמחה בקצב המתון ביותר מזה כשלוש שנים - 8.1%, לעומת 8.9% ברבעון הרביעי של 2011. עוד תורמת לסנטימנט החיובי הנעילה החיובית אמש בוול סטריט ובבורסות אירופה, שם הראו המדדים איתנות על אף התביעות החדשות לדמי אבטלה שזינקו ל-380 אלף.

את עיקר העניין מרכזת היום סין, שם פרסמה הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה את אומדן הצמיחה לרבעון הראשון של 2012, ממנו עולה כי הכלכלה הסינית צמחה בקצב המתון ביותר מזה כשלוש שנים - 8.1%. זאת, בניגוד להערכות שהגיעו עד ל-9% לפני פרסום הנתון. ברבעון הרביעי צמחה הכלכלה הסינית ב-8.9%.

כאמור, אתמול ננעל המסחר בוול סטריט ובבורסות אירופה בעליות, על אף נתוני המאקרו המאכזבים שפורסמו בארצות הברית. מספר התביעות החדשות לדמי אבטלה זינקו ל-380 אלף בשבוע שהסתיים ב-7.4. גם מדד המחירים ליצרן של חודש מארס נותר ללא שינוי.

המניות בבורסת סאול עולות היום לאחר הדיווח כי הניסוי הבליסטי של השכנה מצפון, קוריאה הצפונית, נכשל, כאשר הטיל ששיגרה התפרק באוויר.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]