"ללא מעורבות אמריקנית גדולה יותר משבר החוב לא ייפתר"

בתחילת השבוע אמורים להיתכנס בוושינגטון בכירי הכלכלנים וקובעי המדיניות, כדי לנסות לגייס משאבים נוספים לקרן המטבע העולמית ■ ברזיל, רוסיה וסין כבר הביעו נכונותן להזרים כספים נוספים אך יש המעריכים כי גם ארה"ב תהיה חייבת לתרום את חלקה

תוכנית חדשה של קרן המטבע העולמית (IMF) הנועדה לגייס משאבים חדשים לטובת מנגנוני החילוץ של גוש האירו גורמת למתיחות וחילוקי דיעות בקרב הכלכלנים וקובעי המדיניות ברחבי העולם, בייחוד אלו מהמדינות המתפתחות המנסים להשיג דריסת רגל בקרן המטבע.

הכלכלנים המובילים בעולם וקובעי המדיניות אמורים להתכנס בתחילת שבוע הבא בפסגה שתיערך בוושינגטון, במטרה להתמקד בדרכים שבהן ניתן לגייס כספים נוספים לקרן המטבע העולמית, כדי שזו תוכל לסייע למדינות גוש האירו להיחלץ ממשבר החוב שבו הן שרויות.

עד כה, המדינות המתפתחות המובילות, וביניהן סין, ברזיל ורוסיה, הביעו את נכונותן להזרים לקרן המטבע כספים נוספים, אך הן הציבו כתנאי לכך כוח הצבעה גדול יותר שיינתן להן במסגרת קבלת ההחלטות של אחד מהגופים הפיננסים הגדולים בעולם.

אחד מהנושאים ה"חמים" שאיתם מתמודדת קרן המטבע העולמית בימים אלו, הוא ביצוע רפורמות רחבות היקף שיושלמו בתחילת 2013, כאשר מדינות רבות, ובעיקר מדינות ה-BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין) מנסות להשפיע יותר על קבלת ההחלטות של הארגון ועל אופי הרפורמות.

בתחילת השנה קרן המטבע הצהירה כי היא זקוקה למשאבים פיננסים בהיקף של כ-600 מיליארד דולר, כדי להתמודד עם ההשלכות של משבר החוב האירופי ועם האפשרות כי הוא יגלוש למדינות נוספות בגוש האירו או מחוצה לו.

אולם, ישנם כלכלנים הטוענים כי למרות הרצון הטוב של המדינות המתפתחות, משבר החוב האירופי לא יגיע לקיצו ללא מעורבות רחבה יותר של ארה"ב. "האמריקנים חייבים להיות המובילים בהסדרת מנגנוני החילוץ של אירופה, אומנם לא במידה שבה הם סייעו לאירופה בעבר, אך באמצעות מחווה גדולה יותר", אומר יורי דאדוש, מנהל מכון המחקר IEP. "להערכתנו ללא מעורבות גדולה יותר של ארה"ב משבר החוב האירופי לא יגיע לקיצו בקרוב".