כבל: "עופר עיני משת"פ של בעלי ההון; הונה את העובדים"

ח"כ איתן כבל פותח את הקמפיין שלו לראשות ההסתדרות במתקפה חסרת תקדים על עיני ■ מטה עיני: "תפקיד יו"ר ההסתדרות אינו סידור עבודה פוליטי"

חבר הכנסת איתן כבל פתח היום (ב') באופן רשמי את הקמפיין שלו לראשות ההסתדרות, כשהוא תוקף באופן אישי וחסר תקדים את היו"ר המכהן של הארגון, עופר עיני.

"ה'מגשר הלאומי' התגלה כלא יותר ממשת"פ שברגעי האמת הפנה גב לציבור העובדים. עיני בגד בשליחות שלו. הוא הונה את העובדים וזנח את מי שבחרו בו לטובת בעלי ההון, המעסיקים והאוצר. בשבע השנים הרעות של עיני יותר עובדים הפכו עניים; יותר עובדים ויתרו על שירותים בסיסיים, ויותר עובדות ויתרו על מקום העבודה, כי לא השתלם להן לעבוד. בשנים הללו ההפרטה העמיקה וההסתדרות הפכה לגוף מנוון וזקן שלא מסוגל לאתגר את השיטה", כך לפי כבל.

במסיבת עיתונאים שכינס בתל אביב, 5 שבועות בלבד לפני הבחירות, כבל חזר על הפרסומים המביכים אודות עיני: "אני מודה, איני חש בנוח כשאני רואה כיצד מינה עיני מקורבים והפך את ההסתדרות לחצר ביזנטית. אני לא חש בנוח כשאני מגלה דרך התקשורת שהוא מינה את בת זוגתו ליושבת ראש של רשת החינוך של ההסתדרות ואת אח שלו ליו"ר סיעה שמקבל עשרות אלפי שקלים על חשבון העובד. אני ודאי לא חש בנוח נוכח העובדה שהוא גר בדירה יוקרתית בצפון תל אביב על חשבון העובדים בשעה שהוא מספר שהוא גר בבאר שבע. אני אמכור את הדירה הזאת ביום בו אבחר".

כבל חזר על טענותיו כי עיני משליט "שלטון פחד" בהסתדרות, ואף הגדיר זאת "טרור מבית".

כבל הדגיש כי כל אותם פרסומים מביכים מתגמדים אל מול מה שהגדיר "החטא הגדול של עיני" - שיתוף הפעולה עם "חיסול העבודה המאורגנת". אף על פי שבתקופתו של עיני הוקמו עשרות ועדים חדשים ולראשונה מזה שנים חלה עלייה במספר חברי ההסתדרות, כבל טען כי בעוד עשרים שנה העבודה המאורגנת בישראל תחוסל, הרבה בזכות יו"ר ההסתדרות.

"העובדים במדינת ישראל יועסקו כעובדי קבלן, בחוזים אישיים כפרילנס או בכל מיני שיטות אחרות. הממשלה והמעסיקים הבינו שבמקום להילחם בעבודה המאורגנת הם פשוט ייבשו אותה. למשימת הייבוש הזאת נרתם במלוא הכוח הגוף שהיה אמור להיות חומת המגן של העבודה המאורגנת בישראל הסתדרות העובדים הכללית. עופר עיני עלול להיות הקברן של העבודה המאורגנת אם לא יהיה שינוי עמוק בהסתדרות", אמר כבל.

לדברי כבל, עיני צפוי לטעון כי לא הוא אשם במצבם של העובדים ובמה שהגדיר כפגיעה בעבודה המאורגנת, אולם האחריות היא שלו: "עיני יגיד שההסתדרות לא יכולה להשפיע על כוחות השוק. שהיא לא יכולה לטפל בשירותים החברתיים. שיוקר המחיה לא במנדט שלו. שהקשרים הטובים שלו עם האוצר והמעסיקים מועילים לעובד. זה מה שהוא אומר כבר שנים. זה השקר. זו ההונאה. זו הולכת שולל. להסתדרות יש אחריות. ההסתדרות לא יכולה לזנוח מאבקים. היא לא יכולה להפקיר ועדים שפנו אליה לעזרה. ההסתדרות לא יכולה לשתוק כששכרם של כלל העובדים במשק נשחק. ההסתדרות לא יכולה לשתוק כשהשוק הופך גזלני. כשמחירה של דירה הוא כבר לא בהישג ידו של האדם העובד. כשהביטוח הרפואי שלו מצטמצם. כשחברות ענק מרוויחות הון אבל משלמות לעובדים שכר רעב".

אחרי ההתקפה הבוטה על עיני, כבל הציג את משנתו. לדבריו, ההסתדרות בראשותו תכלול חמישה מרכיבים מרכזיים: איגוד מקצועי חזק "שלא יוותר על שום עובד"; תנועה חברתית שתיאבק בין היתר על יוקר המחיה; דמוקרטיזציה בהסתדרות שתשים קץ למה שהוא מכנה שלטון הפחד; שוויון בשוק העבודה לרבות השוואת רמות השכר בין נשים לגברים והפסקת האפלייה של עובדים ערבים; והמרכיב החמישי הוא החזרת ההסתדרות לימים שבה העניקה ההסתדרות שירותי רווחה ותרבות.

"זה קרב קשה, אבל זה לא קרב אבוד", הבטיח כבל. להפך. יש עימנו קואליציה רחבה, מאנשי הליכוד ועד חד"ש ויש עוד רבים אחרים שמצטרפים בדרך. כל שותפיי יודעים למה הפכה ההסתדרות והם לא מוכנים להמשיך להפקיר את המלחמה החברתית", הוא סיכם.

מטה עיני: "תפקיד יו"ר ההסתדרות אינו סידור עבודה פוליטי"

ממטה הבחירות של עופר עיני נמסר בתגובה כי "ההסתדרות היא היום הארגון החברתי החזק ביותר במדינת ישראל ומאות אלפי עובדים מאוגדים חדשים שהצטרפו להסתדרות מאז שנכנס עופר עיני לתפקידו כיו"ר ההסתדרות רק מוכיחים זאת. ההסתדרות היא האחראית למהפך במעמדם של מאות אלפי עובדים, ולא בכדי היא הפכה לארגון המוערך והמשפיע במדינה.

מוזר לגלות שדווקא אדם שניסיונו היחיד ביחסי עבודה הוא בביטול הסכם קיבוצי לעובדי מפלגת העבודה בזמן כהונתו כמזכ"ל המפלגה, ובמשך כל שנותיו כחבר כנסת לא יזם ולו חוק אחד למען ציבור העובדים, לא עמד בראש מאבק כלשהו למען ציבור העובדים - מעז להטיף, לקלל, להשמיץ ולגדף. אין ספק, כי מתנגדי ההסתדרות ואלו המנסים לבטל הסכמים קיבוציים במקומות העבודה ולהחליש את העבודה המאורגנת יראו באיתן כבל את מועמדם ושותפם הטבעי. מוטב כי כבל יפנים כי תפקיד יו"ר ההסתדרות אינו סידור עבודה פוליטי".