3 שנות מאסר לרו"ח מרשות המסים שהעלים הכנסות

רו"ח ניסים חלידו, לשעבר מנהל תחום בפקיד שומה חיפה, הורשע כי העלים הכנסות של מאות אלפי שקלים ■ השופט: "התנהלותו השחיתה את מקצוע ראיית החשבון"

בית משפט השלום בחיפה גזר היום (ב') עונש חמור של 3 שנות מאסר בפועל, חצי שנת מאסר על-תנאי וקנס בסך 50 אלף שקל, על רו"ח ניסים חלידו (53), מנהל תחום בכיר בפקיד שומה חיפה לשעבר, שהורשע כי העלים הכנסות של מאות אלפי שקלים, תוך שימוש במירמה, עורמה ותחבולה.

על רעייתו של חלידו, סימה, שהייתה שותפה להעלמת ההכנסות, גזר בית המשפט עונש של 3 חודשי עבודות שירות, חצי שנת מאסר על-תנאי וכן קנס בסך 5,000 שקל. על אחיו של חלידו, יצחק, שגם הוא היה שותף למעשים, נגזר עונש של חצי שנת מאסר על-תנאי וקנס בסך 2,000 שקל.

בנוסף, בית המשפט הטיל קנס בסך 25 אלף שקל על חברת יוסקה שיווק ציוד משרדי וצעצועים, שבאמצעותה פעל חלידו.

"התנהלותו של חלידו בפרשה זו השחיתה את מקצוע ראיית החשבון, את אמון הציבור ברואי החשבון ואת אמון הציבור בשלטונות המס", כתב השופט זאיד פלאח בגזר הדין.

השופט ציין כי במעשיו ניצל חלידו לרעה את היותו "חוליה מקשרת" בין הציבור הרחב ובין שלטונות המס, וכי גם לאחר ניהול המשפט לא נטל חלידו אחריות על מעשיו ולא עשה דבר כדי לתקן את תוצאות מעשיו.

בינואר האחרון הרשיע בית משפט השלום בחיפה את ניסים חלידו בביצוע עבירות שונות כנגד פקודת מס הכנסה, שמטרתן להשתמט מתשלום מסים. זאת לאחר שנקבע, כאמור, כי חלידו היה שותף סמוי במספר חברות, ובמסגרת זו העלים הכנסות במשך שנים.

בית המשפט קבע כי "התמונה העולה מהמסמכים ומדברי העדים במשפט היא תמונה הגיונית מאוד, לפיה חלידו הינו שותף בחברות, וכל התנהלותו באה כדי להתחמק מתשלום מס".

חלידו שימש בשנים 1997-2004 כרואה חשבון ועבד בתקופה זו במס הכנסה, ובין היתר כיהן כמנהל תחום (רכז בכיר) בפקיד שומה חיפה, עול כן היה כפוף להוראות התקשי"ר. בהתאם להוראות אלה היה עליו לקבל אישור מטעם השר ו/או מנכ"ל המשרד בו הוא מועסק לכל בקשה שלו לכהן כחבר הנהלת תאגיד.

ואולם, הוא ניצל את הידע שלו בכדי לעבור על חוקי המיסוי בעצמו, נמנע מלפנות לנציבות מס הכנסה בבקשה לכהן כחבר הנהלה בתאגיד, וזאת על אף שהיה בעל שליטה, שותף סמוי ומנהל פעיל בחברות שונות, במקביל לעבודתו ברשות המסים, והוא נקט בדרכים של הסתרה, מירמה ותחבולה, על מנת להסתיר את מקור הכספים שקיבל בין היתר כ"דמי ניהול" בגין היותו בעלים בחברות פרטיות, ולהתחמק מתשלום מס.

השופט קבע כי מעשיו של חלידו לוו במצגים כוזבים ובמעשי מירמה ותחבולה. עוד נקבע כי חלידו הפך את כספיו, שהגיעו לו כ"דמי ניהול" בגין היותו בעלים בחברות פרטיות, במעשה מירמה הכולל שימוש בחשבוניות מראה כוזבות, למצג כלפי חוץ כאילו מדובר בהכנסה מ"זכויות יוצרים".

התיק נוהל על-ידי עו"ד שרון כהנא ועו"ד ורד שפילמן מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה). הנאשמים יוצגו בידי עו"ד דוד קצוטי. (ת"פ 3579-06).