שלושה דחלילים

אין ממש באיומים של מחזיקי האג"ח כלפי יצחק תשובה בפרשת פירוק דלק נדל"ן

3 איומים מציבים מחזיקי האג"ח מול יצחק תשובה: חרם מוסדיים; מינוי מפרק שיחקור את התנהלות דלק נדל"ן; ואיום על החזקותיו בגופים פיננסיים. להערכתנו, מדובר ב-3 דחלילים שנועדו להפעיל לחץ על תשובה, אך אין בהם ממש. תשובה כבר לא מוטרד מהליכה לפירוק של דלק נדל"ן. הוא מאמין, כך נראה, שהאיומים האלה אינם אמינים ולא יגרמו לו נזק. וכידוע, מי שמאמין לא מפחד. גם לא מפירוק.

האיום הראשון נשמע מבהיל על פניו: "אם לא תעמוד מאחורי חובות דלק נדל"ן ותתנער מהחברה, אף גוף מוסדי לא ישתתף בהנפקות של קבוצת דלק", אומרים מחזיקי האג"ח לתשובה. ואכן, עבור קבוצה כמו דלק, על הפרויקטים האדירים שלה בתחום הגז והנפט, אשר מתבססת על אשראי חוץ-בנקאי ונזקקת לגלגל אותו מעת לעת, זו עלולה להיות מכת מוות.

מס שפתיים

אך המציאות שונה. אין ספק כי הגופים המוסדיים, מנהלי כספי הציבור, ישלמו מס שפתיים ויגנו את המהלך של תשובה בדלק נדל"ן, אבל בסופו של דבר מדובר בגופים רבים בעלי אינטרסים שונים. הם אולי יגנו, אבל מכאן ועד להחרמה גורפת של קבוצת דלק - המרחק רב.

כבר עכשיו מסבירים מוסדיים מסוימים כי כשתבוא קבוצת דלק לגייס באג"ח, הם "ישקלו כל מקרה לגופו" ו"יבחנו את תנאי ההנפקה, הריביות והביטחונות". הכול לטובת העמיתים כמובן. וכשמוסדיים מתחילים לדבר על "טובת העמיתים", זהו שם קוד ל"הנפקה? בטח שנשתתף".

האיום השני הוא כאמור מינוי מפרק שיחקור את דלק נדל"ן. "יבינו בדיוק איך התנהלה החברה ומי היה דירקטור הצללים שניהל אותה, יתחילו תביעות אישיות שייקחו שנים. ברגע שתשובה יגיע לעולם המשפטי, אין לדעת איך ייצא משם", מזהירים מחזיקי האג"ח, ויכול להיות שהם צודקים.

אבל תשובה מצידו לא מודאג. להערכתו, חקירה כזו לא תעלה דבר נגדו. הרי רשות ניירות ערך כבר חקרה ארוכות את התנהלות דלק נדל"ן תחת המנכ"ל איליק רוז'נסקי, ותשובה לא ניזוק מכך.

האיום השלישי הוא שהרגולטורים ישללו את היתרי השליטה של תשובה בחברת הביטוח הפניקס או את חבר הבורסה שבשליטתה, אקסלנס. לטעמנו, זוהי פרשנות מרחיקת לכת שאין לה אחיזה במציאות.

קשה לראות רגולטור שיפגע באקסלנס בגלל דלק נדל"ן, חברה שאין לה קשר ישיר אליה. קשה לראות גם את הממונה על שוק ההון נוטל היתר שליטה מתשובה בהפניקס בשל כך. אלה צעדים דרסטיים שרגולטורים לא נוהגים לעשות, ותשובה, כך נראה, מבין זאת.