האשראי הממונף בבנקים ירד בשנת 2011 ב-14%

הסתכם בסוף השנה שעברה ב-17.9 מיליארד שקל ■ הפועלים, לאומי ודיסקונט צמצמו המימון הממונף; מזרחי טפחות, הבינלאומי ואגוד הגדילו

ירידה במימון הממונף במערכת הבנקאית. מהדוחות הכספיים של הבנקים עולה, כי האשראי הממונף הסתכם בסוף 2011 ב-17.9 מיליארד שקל - ירידה של 14% בהשוואה לסוף 2010. המימון הממונף מתרכז בענפי המסחר ותעשייה (7.9 מיליארד שקל), נדל"ן (4.3 מיליארד שקל), שירותים פיננסיים (2.8 מיליארד שקל) ותקשורת (1.2 מיליארד שקל). עם זאת, בה בעת שהפועלים, לאומי ודיסקונט צמצמו בשנת 2011 את המימון הממונף, הרי שמזרחי טפחות, הבינלאומי ואגוד הגדילו אותו.

הבנק החשוף ביותר לאשראי ממונף הוא הפועלים , עם אשראי בסך 7.25 מיליארד שקל - ירידה של 17.3% בהשוואה ל-2010. מהדוחות עולה כי הפועלים נאלץ להפריש 375 מיליון שקל בגין מימון ממונף. עיקר חשיפת הפועלים היא למסחר ותעשייה (2.3 מיליארד שקל), נדל"ן (2.1 מיליארד שקל) ושירותים פיננסיים (1.6 מיליארד שקל).

בלאומי המימון הממונף מסתכם ב-5.6 מיליארד שקל - ירידה של 8.4%; מ-2008 ירד האשראי מסוג זה בלאומי ב-28%. עיקר חשיפת לאומי היא למסחר ותעשייה (3.5 מיליארד שקל) ונדל"ן (848 מיליון שקל). בדיסקונט עומד המימון הממונף על 2.9 מיליארד שקל - ירידה של 30%. גם עיקר חשיפת דיסקונט היא למסחר ותעשייה (1.1 מיליארד שקל) ונדל"ן (962 מיליון שקל).

למזרחי טפחות אשראי ממונף בסך 770 מיליון שקל - עלייה של 58%, כולה בענף הנדל"ן (354 מיליון שקל). לאגוד חשיפה של 708 מיליון שקל, גבוהה מאוד יחסית לגודלו של הבנק. אגוד מדווח כי 72 מיליון שקל ניתנו לטובת רכישת חברת שירותים פיננסיים באירופה. לבינלאומי חשיפה של 656 מיליון שקל, מרביתה (540 מיליון שקל) בתעשייה ומסחר.

מקום לדאגה

על פי נוהל בנקאי תקין 323, מימון ממונף הוא אשראי שניתן לרכישת שליטה בחברה ושפירעונו מבוסס על התאגיד שנרכש, זאת כאשר סכום המימון גדול מ-0.5% מהון הבנק. אשראי זה ניתן בדרך כלל בשיעור גבוה מהמקובל, ונחשב מסוכן במיוחד, היות ובדרך כלל המניות של החברה הנרכשת מהוות ביטחונות להחזר החוב ומשועבדות לבנק, כאשר הרוכש אמור לשרת את החוב באמצעות הדיבידנדים מהחברה הנרכשת.

לעתים קרובות מדובר בעסקת נון ריקורס (הלוואות ללא זכות חזרה ללווה), כלומר הביטחונות היחידים שבידי הבנק הן מניות השליטה בחברה שאת רכישתה מימן. לכן הציב בנק ישראל מגבלת אשראי, שלפיה כלל העסקאות בשיעור מימון של יותר מ-50% מעלות הרכישה של התאגיד, לא יעלה על 70% מהון הבנק.

מעבר למגבלות בנק ישראל, קבעו הבנקים נהלים פנימיים. כך למשל, בבנק הפועלים מדווחים אחת לרבעון להנהלת הבנק ולדירקטוריון על התפתחות האשראי וניתוח עסקאות מימון ממונף, ומתקיימת הערכת סיכונים תקופתית. בלאומי הוסיפו מגבלות פנימיות, כמו חשיפה ענפית וחשיפה לעסקה בודדת.

בבנק ישראל מודאגים מהמימון הממונף. בנובמבר אשתקד חשף "גלובס", כי בכוונת המפקח על הבנקים, דודו זקן, לחייב את הבנקים לקבוע מדיניות ברורה לגבי אשראי ממונף, להשתמש במקדמי ביטחון שמרניים תוך התחשבות בסיכון העודף, לבצע ניתוח עצמאי ושמרני של הבטוחות שמעמיד הלווה, לנתח תרחישי קיצון במועד העמדת האשראי ובאופן שוטף, להכין תרחיש ספציפי לסיכון הלווה, לתעשייה שבה הוא פועל ולתוכניתו העסקית.

עסקאות מימון ממונף בתקופה האחרונה היו האשראי שניתן לאילן בן דב מבנק לאומי למימון רכישת פרטנר, לשאול אלוביץ' למימון רכישת בזק ולגיל אגמון לרכישת דלק רכב. עסקאות שנכשלו וחייבו את הבנקים להפריש מאות מיליוני שקלים היו כאשר מזרחי טפחות מימן לשעיה בוימלגרין את רכישת חברת הנדל"ן אזורים, ובנק הפועלים שנאלץ למחוק את מרבית חובו של מוטי זיסר.

מימון ממונף בבנקים
 מימון ממונף בבנקים