הסיפור המלא מאחורי הזינוק במניית בזק בבורסה

שר התקשורת משה כחלון קבע אתמול עקרונית כיצד יראה שוק התקשורת הקווית בשנים הבאות ■ מניית בזק זינקה בתגובה בבורסה ב-7.5%

שר התקשורת משה כחלון קבע אתמול (ב') עקרונית כיצד יראה שוק התקשורת הקווית בשנים הבאות. בימים הקרובים יפרסם השר רשמית את נייר המדיניות החדש ואז ניחשף לגודל הבשורה, או למי שלא מאמין - לגודל הפדיחה.

עיקרי המדיניות, שנחשפו אתמול באתר "גלובס" לאחר ישיבה שערך השר עם אנשי האוצר, אינם רחוקים מהמלצות ועדת חייק. כלומר, הקמת שוק סיטונאי חדש שיסדיר שימוש במחירי התשתיות הקוויות של בזק והוט לטובת המתחרות (פרטנר, סלקום, אקספון ושחקנים חדשים שאמורים להצטרף בקרוב לשוק), תוך מתן תמריצים לבזק והוט להתפשר על מחיר השימוש.

זה המקל. הגזר הוא ביטול הפיקוח על המחירים וביטול ההפרדה המבנית שצפוי להגיע כמה חודשים לאחר שיתברר שהשוק הסיטונאי עובד.

הרגולטור לא רוצה להתערב

הפיקוח החדש על תעריפי בזק שבשליטת שאול אלוביץ' יגיע מ"למעלה", כך שהחברה לא תוכל לייקר את מחיריה מעל לרמתם כיום ותוכל אך ורק להוריד מחירים.

במשרד התקשורת מעריכים שהחברה לא תנקוט במדיניות תעריפים דורסנית כדי לפגוע במתחרותיה, ולכן הוחלט שלא יהיה פיקוח על רמת התעריפים "מלמטה". בכל מקרה, המשרד יעקוב אחר המחירים של בזק, כולל המחירים הסיטונאיים, וישמור לעצמו את הזכות להתערב כשיימצא כשל.

המתכונת ליישום המדיניות היא שליחת השחקנים למו"מ בינם לבין עצמם. כך למשל, תידרש פרטנר להגיע לסיכום מול בזק בנוגע למחיר השימוש בתשתיות שלה.

המטרה העיקרית היא להימנע מהתערבות של הרגולטור בקביעת מחירי השימוש. המפקח אינו מעוניין להיכנס לוויכוח תעריפים מול בזק והוט ומעדיף שיגיעו לסיכומים ביניהן. במידה ולא יצליחו לעשות זאת - הוא ייאלץ להתערב ולקבוע את המחיר. על כך עובד אגף הכלכלה יחד עם פרופסור ראובן גרונאו וחברת הייעוץ פרונטיר.

כמו שנעשה עם רפורמת המפעילים הווירטואליים בסלולר, סבור המשרד שמו"מ בין השחקנים טוב ומועיל יותר מאשר לנסות ולכפות מחיר שימוש על חברות התשתית. התקווה היא שתמריץ בדמות ביטול הפיקוח על המחירים וביטול ההפרדה המבנית, ידחוף את בזק והוט להתפשר על המחיר.

נזק או תועלת?

הסוגיה שנשארה פתוחה ובה יצטרך כחלון להכריע, נוגעת להפחתת מחירי הקישוריות בנייח. בינתיים, נוטה השר שלא להפחית את המחיר אלא רק לאחר שתסתיים העבודה שעושה אגף הכלכלה.

האוצר מצדו לוחץ מאוד על הפחתה לרמה שבין 0-1 אג', כך שסביר להניח שהיא תבוצע בסופו של דבר, אך לא תהיה חלק ממסמך המדיניות שיפרסם כחלון כנראה מחר.

לשיטת משרד התקשורת ואגף התקציבים, מדיניות השוק הסיטונאי תביא לשינוי מהותי לטובה בשוק התקשורת בישראל. מנגד טוענים מומחים רבים, כי הדבר צפוי להוביל לפגיעה משמעותית בשוק וכי בטווח הארוך הנזקים יהיו רבים יותר מהתועלת.

התומכים במדיניות רואים לנגד עיניהם התגבשות של ארבע קבוצות תקשורת - פרטנר, סלקום, בזק והוט - שמספקות את כלל השירותים, ללא הפרדה מבנית ביניהן וללא פיקוח על מחירים. במקביל, הקבוצות נעדרות התשתית יוכלו לרכוש תשתיות קוויות מבזק והוט במחיר מוזל וכך יפוצו על הנכות שלהן.

המודל הזה, יש להדגיש, נולד בשנות התשעים ושיקף את המציאות הטכנולוגית שרווחה באותה תקופה - שימוש בקווי נחושת, תקשורת נתונים ואינטרנט בתחילת הדרך וכדומה.

פרטנר וסלקום מסרו ל"גלובס" כי יגיבו לאחר שהדוח יפורסם רשמית.

הדרך לתחרות
 הדרך לתחרות