תושבי צפון ת"א: לבנות 60 אלף דירות בקו ראשון לים

תושבי ת"א הקימו הוועד לשם הקפאת תוכנית 3700 בצפון-מערב העיר, לבניית 12,500 יח"ד באחת מעתודות הקרקע האטרקטיביות בעיר ■ מציעים תוכנית חלופית לבניית 60 אלף דירות

"מדובר בשטח היקר והיפה ביותר בישראל, אין כמותו, ואני מביט בחרדה על עיריית ת"א המגלה אטימות טוטאלית לשוויו הכלכלי של האזור הזה ומדברת על מגדלים. זה בזבוז הקרקע הגדול ביותר שאני מכיר. כשהממשלה החליטה בפברואר על פינוי שדה דב חשבנו שעיריית ת"א תהיה הראשונה לגנוז את תוכניות 3700 ו-3388 ולתכנן תוכנית חדשה המתבססת על פינוי השדה".

כך אמר אמש (ג') עו"ד אייבי נאמן בכנס חירום של ועד הפעולה "אין לי עיר אחרת" שהוקם על ידי תושבי ת"א, ובעיקר תושבי צפון העיר, שהתארגנו לשם הקפאת תוכנית 3700 של עיריית ת"א לאזור צפון-מערב העיר, שמטרתה בניית עד 12,500 דירות באחת מעתודות הקרקע האטרקטיביות בעיר.

לכנס החירום, שנערך במתחם המגורים מגדלי נאמן בצפון-מערב העיר, הגיעו תושבים וכן דמויות ידועות כמו ח"כ רונית תירוש, האמן יעקב אגם, האמנית אילנה גור, לצד עורכי דין, מנהלי הגוש הגדול ואדריכלים. בראש ועד הפעולה "אין לי עיר אחרת" עומדים נאמן, האדריכל ישראל גודוביץ' (לשעבר מהנדס עיריית ת"א), יצחק ניר וגבי לימור.

ועד הפעולה מציע להקפיא את תוכנית 3700 ואת תוכנית 3388 (שגובלת ב-3700 מדרום ואמורה לכלול 1,015 דירות), שביחד מתוכננות לכלול 13,400 דירות, ולתכנן תוכנית חלופית אותה יזמו, "שמוכיחה אפשרות של בנייה של כ-60 אלף יחידות דיור במגדלים הצופים לים, מתוכן 10,000 דירות בדיור בר השגה, 10,000 חדרי מלון בכ-20 בתי מלון וכ-350 אלף מ"ר מסחרי וזאת תוך מניעת הרס המצוקים ושימור מירבי של שטחים פתוחים להנאת תושבי העיר כולה".

יצויין שתוכנית 3700 נמצאת היום לאחר שמיעת ההתנגדויות לשינויים שערכה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ת"א בתוכנית, כשהשלב הבא הוא דיון לקראת מתן תוקף לתוכנית.

הסיבה שבגללה חברי ועד הפעולה מבקש לגנוז את תוכנית 3700, היא משום שלדבריהם "בבסיס התוכנית שמקדמת עיריית ת"א עומדת הנחת היסוד ששדה דב ימשיך להתקיים. כתוצאה מכך מוגבלת הבנייה לגובה על ידי צרכי התעבורה האווירית בשדה. החלטת הממשלה שאושרה לאחרונה על פינוי שדה דב, שומטת את הקרקע מתחת להנחת היסוד עליה מושתתת תוכנית העירייה".

"התושבים קמים ואומרים עד כאן, יש גבול", אמר הערב יצחק ניר, ממובילי ועד הפעולה, "אם אין חוכמה צריך להציב שכל. העירייה מתכננת בשקט על רצועת החוף האחרונה בישראל והרעיון הוא לשחזר את ת"א הישנה. הדבר השני שמנחה את העירייה הוא ששדה התעופה שדה דב יישאר פה לנצח. לדעת מתכנני העירייה הנצח הזה הוא מספיק כדי לתכנן את ת"א בצורה אלכסונית, כי אי אפשר יהיה לבנות את הבתים בגובה שיפריע למטוסים.

"אבל העולם השתנה, המחאה בקיץ התפתחה, ובמינהל ההנדסה של העירייה מתכננים עיר כמו ב-1911, זה מטורף".

נאמן: "הבעיה היא חזון. אין לעירייה חזון איך תיראה העיר ב-2048. גודוביץ' תכנן תוכנית חלופית, לא ל-10,000 דירות, אלא ל-60 אלף דירות בשטח תוכנית 3700. אנחנו באים ואומרים לעירייה צאו מהקופסא, התחילו לחשוב ושמעו את דעות התושבים ואת בעלי הקרקע".

עוד אמר נאמן: "קרקע היא דבר יקר ואוויר הוא זול לחלוטין. אם אני בונה 50 קומות, באותו מחיר קרקע אני יכול לבנות גם 200 דירות וזה יביא להוזלת הדירות וישנה את פני העיר לחלוטין. אנחנו חותרים לתחרות אדריכלים בינלאומית לתוכנית הזו, וגם עיריית הרצליה צריכה להשתתף בתכנון הזה".

גודוביץ' אמר בכנס: "בוודאי שאין לחשוב על ת"א בקונספט של המאה ה-19. צריך לתכנן אותה לפי סטנדרטים מודרניים".עו"ד משה ליפקה, ממנהלי הגוש הגדול, אמר בכנס: "עד היום לא שמענו מעיריית ת"א עמדה חד-משמעית על פינוי שדה דב.

העירייה מציגה עמדה שלפיה רק אחרי 2025 ניתן יהיה לדבר על השטחים האלה. אנחנו רואים שאין קשר בין המציאות המתפתחת לבין תוכנית 3700, שנעדרת חזון ומציגה בזבוז משווע של משאבים וקרקע".