ב.מ.וו M5 נטשה את המסלול ועברה להרים; מה קרה?

אחרי שנטשנו את המסלול ויצאנו אל כבישי ההרים, חשה ב.מ.וו M5 שהיא במקומה הנכון בכבישים. כאן היא מלכה. כאן היא מכונית-המנהלים המושלמת למנהל שבלוטות האדרנלין שלו אינן מגיבות רק לדפי מאזן

ב.מ.וו 5M החדשה היא מכונית נפלאה. בכך אפשר בעצם לסיים את המאמר. וכי באמת יש עדיין צורך להכביר מלים על "התנהגות מרהיבה", "ביצועים מסחררים", "אחיזה עילאית", "מנוע אדיר", "הגה מדויק", "מגדש כפול"? הלא בב.מ.וו 5M מדובר. הלא כל האמור לעיל כבר ידוע ומובן מאליו. כלול במחיר. סטנדרט.

בעצם, ובמחשבה שנייה, על המגדש דווקא ראוי לומר כמה מלים. הוא לחלוטין לא "מובן מאליו" אצל ב.מ.וו, בוודאי לא ב-5M.

M5 במוו
 M5 במוו

אני, אללי, כבר זקן דיי כדי לזכור את חיוכי ההתנשאות ואת נחרות הבוז שהשמיעו אצילי ב.מ.וו למשמע המילה טורבו. "לא בשבילנו", הם קימטו חוטם אנין. "חילול הקודש", הם הוסיפו בחומרה, נצמדים ביתר-שאת לאמונתם המונותאיסטית במנוע בנזין אחד בלבד: זה הנושם באורח טבעי. בלי לחץ. ללא כפייתה הוולגרית של טורבינה אלימה.

אבל לא עוד. זה כמה שנים - גם ב.מ.וו במגדישים. ועתה, גם אל 5M הגיע הטורבו. אפילו שניים. הם מקננים להם בין שתי זרועות ה-V של מנוע ה-8V החדש ונושפים במלוא עוזם אל תוך הבוכנות.

ב-5M הקודמת נהם מנוע 01V בנפח 5.0 ליטר. נטול מגדש. הוא ייצר את מיטבו - 507 כ"ס ו-52 קג"מ של מומנט - אי-שם בשחקים שבין 6,000 ל-8,000 סל"ד. ב-5M החדשה נגדעו שתי בוכנות ונותרו רק שמונה, נפח המנוע התכווץ ל-4.4 ליטר, ובכל-זאת הוא מספק 560 כ"ס ו-68(!) קג"מ. ומלוא המומנט השגיב הזה מתייצב לעבודה כבר ב-1,500 סל"ד זעומים, ונשאר שם כמעט עד קצה הסקאלה. גם התאוצה ל-100 קמ"ש השתפרה קמעה (4.4 שניות). ועל אף תוספות הכוח והביצועים הללו, 5M החדשה צורכת כ-30% פחות דלק מקודמתה, כך בדק ומצא היצרן. וכל השפע הזה - בזכות נפלאות הטורבו. אפילו הטהרנים שבאנשי ב.מ.וו כבר מודים בזאת.

תיבת ההילוכים היא מן הזן כפול-המצמדים, בת 7 הילוכים, וכדרך התיבות הללו, היא טובה ונוחה. במצב "ספורט" חילופי ההילוכים מהירים כברק שקמצוץ חריימה ננעץ בעכוזו, ובהורדת הילוך היא יודעת כמובן להשמיע את נביחת-המנוע הקצרה והסקסית, שמעלה קמעה את הסל"ד ועושה את הורדות הילוכים לחלקות ונטולות קיפצוצים.

אלגנטיות צוננת

אין מנוס מלהמשיך במחמאות ולהודות כי המכונית הזאת גם יפה מקודמתה. חרטומה זכה לעוד צמד כונסי-אוויר מרשימים מתחת לעיצוב הכליות המוכר, אבחות עדינות חידדו את צדודיתה וגם הירכתיים לוטשו. ולו הייתי עשיר דיי כדי לרכוש לי אחת, הייתי מוכן להמתין שנה בתור ובלבד שאקבל אותה בצבע "שחור קפוא". "פרוזן בלאק" בלועזית. עטוית השחור-מט הזה, היא לא רק יפה ומסתורית כמו חור שחור בחלל, היא לא רק מקרינה כוח, היא לא רק אגרסיבית. היא ממש מאיימת. ולא אתפלא אם גנב הרכב המקובל יימלט ביבבות אימה מייד לאחר שיעיף מבט אחד מבוהל בחוטמה הכעוס.

בסביבת הנהג והנוסעים שוררת אלגנטיות מוקפדת, צוננת, מדויקת. הכול במקום, הכול נוח, הכול מעוצב ביד זורמת והרמונית. לצד מושב הנהג עדיין נעוץ גלגל ה-"i-drive" האופייני של ב.מ.וו, זה שקנה לעצמו עוינות רבה בתסבוכו. אך עם השנים הוא התמתן, זכה לעירוי של שפיות, ועתה - גם ללא שלוש שנות לימוד ודוקטורט בתורת תפעולו, אפשר להשתלט על שלל תפקידיו.

היינו יחד על מסלול מרוצים. "אסקארי" שמו. הוא שוכן לא הרחק מהעיר רונדה שבאנדלוסיה. מסלול שהוא סיפור בפני עצמו. אולי בפעם אחרת נספר אותו. די היה בצמד הקפות כדי ששנינו, 5M ואני, נסכים שהיא גדולה עליי בכמה מספרים.

לא ממש צנומה

על המסלול הזה הייתי גם עם 3M, אך איתה התיידדתי חיש-קל. כבר כתום הקפה אחת הרגשנו כחברים ותיקים, והיא השביעה אותי חדווה והתרגשות. עד היום אני חולם עליה, ומתעורר בעיניים דומעות.

עם 5M היחסים היו הרבה יותר מורכבים. היא יודעת כל-כך הרבה יותר ממני, עד כי נדמה היה לי שאני בסך הכול מטריד אותה. לא רק שלא הצלחתי להתקרב אל פסגות יכולותיה, אלא שאפילו להרגיז אותה לא הצלחתי. נדמה היה לי שהיא מתייחסת אליי בסלחנות מסוימת, מבצעת בקלילות קרירה את מלוא הוראותיי, ולא מעלה אפילו אגל אחד של זיעה על מצחה. לא אתפלא אם היא גם עיינה בעיתון בעודי מתאמץ להרשים אותה.

אך גם במלוא הרצון הטוב ליטול את מלוא האשמה עליי, אין מנוס מלומר מילת-ביקורת עדינה גם עליה. היא... איך נאמר זאת? לא ממש צנומה. משקלה מגרד (מלמטה) שני טון. על מסלול מרוצים שני טון זה הרבה. נכון, אם יש יצרן רכב שיכול לחלץ התנהגות ספורטיבית מ-2,000 קילו - זה ב.מ.וו, אבל גם לכישרונם של האשפים מבוואריה יש גבול. גם הם לא יצליחו להפוך קרנף לבלרינה.

אחר-כך נטשנו את המסלול ויצאנו אל כבישי ההרים שמסביב. אני די בטוח שגם המכונית, כמוני, חשה שהיא במקומה הנכון דווקא שם. בכבישים. במהירים וגם במפותלים. כאן היא מלכה. כאן היא מכונית-המנהלים המושלמת למנהל שבלוטות האדרנלין שלו אינן מגיבות רק לדפי מאזן. כאן היא גם ה-GT המסעירה שיודעת לבלוע מאות ואלפי ק"מ במהירות מסחררת, בנוחיות ובביטחון.

בתום 300-ומשהו ק"מ גיליתי שאני נוסע על טיפות הדלק האחרונות. חישוב זריז העלה שצרכתי ליטר אחד לכל 4 ק"מ. כנראה לא נהגתי בדיוק כמו שהיצרן נהג כשהגיע לתצרוכת של 10 ק"מ לליטר, כפי שהוא מצהיר. חלילה לי מלחשוד ביצרן שהוא שיקר. אין שמץ של ספק בלבי כי בנהיגה שקולה, אחראית ומתונה אפשר להגיע גם לתצרוכת הנקובה במסמכיו. אך מי שרוצה לנהוג כך - שיקנה בבקשה פריוס. 5M היא לא בשבילו.

*** הכותב היה אורח ב.מ.וו באנדלוסיה

חלק מהמתחרות

יגואר XF-R

תמורת 969 אלף שקל תוכל לייבא את גרסת-העל של XF, שמצוידת במנוע V8 מוגדש בנפח 5 ליטר, עם הספק נאה של 510 כ"ס. עם מנוע זה ותיבה אוטומטית חדשה היא מאיצה ל-100 קמ"ש ב-4.9 שניות ועדיין מציעה נוחות ושימושיות של סאלון מפוארת.

מרצדס CLS63

ל-CLS63-AMG החדשה, יש 4 דלתות, 4 מושבים מפוארים ומנוע 5.4 ליטר, שמייצר 525 כ"ס ומומנט של 50 קג"מ. כמו M5 היא מאיצה ל-100 קמ"ש ב-4.4 שניות ומציעה שלל אופציות שליטה ספורטיביות. המחיר המשוער ביבוא סדיר: כ-1.1-1.3 מיליון שקל.

אאודי RS6

מחירה של RS6 במחירון היבואן הוא 952 אלף שקל. כאן מקבלים הנעת קוואטרו לכל הגלגלים ומנוע V10 של למבורגיני עם נפח של 5 ליטר והספק צנוע של 580 כ"ס - די והותר כדי להטיס 5 נוסעים ב-4.5 שניות ל-100 בואכה 250 קמ"ש.