עקב התנגדות הבנקים: הסכם עובדי הקבלן מתפוגג

הבנקים לא מוכנים להשוואת תנאים כהלוואות ודמי הבראה מיוחדים וסבסוד לימודים לילדי העובדים ■ מתנגדים גם לקליטת עובדי הניקיון ■ עוד במתנגדות הבולטות: חברות היי-טק ■ כל זאת, חודשיים בלבד לאחר ההכרזה החגיגית

חודשיים אחרי שהודיעה ההסתדרות בחגיגיות על שני הסכמים היסטוריים בעניינם של עובדי הקבלן בישראל, במגזר הפרטי והציבורי, מתברר כי בכל הקשור למגזר הפרטי ההסכם מתפוגג והולך עוד לפני יישומו. ל"גלובס" נודע כי אפילו איגודי המעסיקים שחתמו על ההסכם העלו באחרונה שורה של התנגדויות שמעכבות את החלטת משרד התמ"ת להוציא צו הרחבה להסכם - צו שאמור להעניק להסכם תוקף מחייב.

למעשה, גם ראשי לשכת התיאום של ארגוני המעסיקים שהובילו את החתימה על ההסכם עם ההסתדרות מגלים בתקופה האחרונה הבנה גוברת והולכת להסתייגויות הרבות שהעלו מבקרי ההסכם. לא מדובר רק בנושאים שוליים, אלא בלחם ובחמאה של ההסכם, כמו הסעיף הקובע כי עובד ניקיון במשרה מלאה ייקלט במקום העבודה כעובד מן המניין. אפילו המלונאים, שחתמו במקור על ההסכם, טוענים כי במלונות עסקיים קיימת תנודתיות רבה ולכן הם מעדיפים להעסיק חדרניות ואנשי ניקיון במיקור חוץ.

באופן אירוני, דווקא הגופים הגדולים והרווחיים ביותר, בראשם הבנקים, נמנים עם המתנגדים הגדולים להסכם. איגוד הבנקים מתנגד לא רק לסעיף קליטת עובדי הניקיון, אלא גם לסעיף השוואת התנאים שנוגע לעובדי קבלן אחרים, כמו שומרים. לאיגוד לא מפריע שהשומר ירוויח כמו טלר צעיר, שממילא משכורתו נמוכה, אבל הוא מתנגד להשוות את יתר התנאים: דמי הבראה מוגדלים, מתן הלוואות בתנאים מיוחדים וסבסוד מלא של לימודים אקדמיים לילדי העובדים. גורם בכיר שמעורב במו"מ עם הבנקים אמר ל"גלובס" כי הוא מבין את הבעיה של הבנקים עם המספרים והעלויות, אבל ברמה הערכית קשה לו עם זה.

גם חברות ההיי-טק מתנגדות להסכם ולהשוואת התנאים בפרט. ההסכם המקורי כבר החריג חברות היי-טק בינלאומיות בטענה כי תקני כ"א נקבעים בחו"ל ולא בשלוחה המקומית, אבל באיגוד חברות ההיי-טק דורשים החרגות נוספות. באיגוד מבקשים ליישם דווקא את ההסכם שנחתם מול הממשלה עבור המגזר הציבורי, ולפיו עובדי שמירה וניקיון יזכו לשכר גבוה משכר המינימום, לקרן השתלמות מהיום הראשון ולפנסיה עם הפרשות מוגדלות, אך אלה יישארו עובדי קבלן. גם בבנקים תומכים בהחלת ההסכם במגזר הציבורי עליהם, אלא שהם מתנגדים לסעיף שלפיו שכר עובדי הקבלן יוצמד לתוספות השכר שמקבלים עובדי המגזר הציבורי בכל כמה שנים.

עיני התעקש, ברוש הסכים

גורמים בענף הבנקאות רמזו היום כי ועדי העובדים של הבנקים לא ימהרו אף הם לתמוך ביישום ההסכם, שכן העובדים הקבועים עלולים להיפגע לכאורה בעתיד אם הבנקים ייאלצו לחלק את העוגה אחרת. יו"ר הוועד של בנק דיסקונט, ריקי בכר, אמר על כך בתגובה: "לא יקום ולא יהיה דבר כזה שאני אתנגד ליישום ההסכם. אני בעד כל מהלך שישפר את תנאיהם של השכירים ובעיקר של החלשים במדינה".

איך קורה שבמשך חודשיים מתנהל מו"מ על הסכם שכבר נחתם? מתברר כי ההסכם כלל שני עמודים בלבד עם קווים עקרוניים, בלי להגדיר אפילו מיהו קבלן שירותים. יו"ר לשכת התיאום של המעסיקים, שרגא ברוש, התנגד בעצמו לקליטת עובדי הניקיון, אבל הסכים לכך לאור ההתעקשות של יו"ר ההסתדרות עופר עיני ועל רקע הלחץ שהפעיל באמצעות שביתה כללית במשק. בהסתדרות מודים היום כי יידרשו לבצע "התאמות שונות" בהסכם, אבל הבטיחו כי לא יהיו בו שינויים מהותיים כמו ביטול סעיף הקליטה של עובדי הניקיון. יצוין כי גם ההסכם במגזר הציבורי עדיין לא חתום סופית ונמצא בדיונים, אולם ההערכה היא שייחתם בסוף ללא קשיים מיוחדים.

מאיגוד הבנקים נמסר: "בהסכם יש בעיות רבות, ולכך מודעים כל הצדדים. ועדת המעקב בוחנת את הבעיות בימים אלה והיא שאמורה לספק את הפתרונות שיאפשרו את הצטרפות הבנקים".