למרות האזהרות: רווח קטן לחברת הדואר ב-2011

מנכ"ל הדואר, חיים אלמוזנינו: "החברה עדיין מפסידה, ומצבנו לא טוב. ההפסד האמיתי הוא 50 מ' ש'" ■ מידרוג הורידה שוב את דירוג האג"ח של החברה

חברת הדואר סיימה את שנת 2011 עם רווח קטן של 15 מיליון שקל, כך נודע ל"גלובס", וזאת לאחר שלפני חודשיים הבהירו בכירים בחברה כי השנה תסתיים בהפסד ענק של 80 מיליון שקל, ולהערכתם הפסד דומה צפוי בשנת 2012.

יו"ר החברה ששי שילה הוציא לאחר מכן מכתב לשר האוצר ובו איים כי" ללא אספקת חמצן דחופה תהיה פגיעה ממשית ביכולת החברה לתפקד", וכי "המסד הכספי עליו נשענת החברה מתערער והולך, וכל יום מקרב את חברת הדואר אל עברי פי פחת". כעת נראה כי בכירי החברה היו פסימיים מאוד וניסו להציג מצב חמור יותר, כדי לייצר לחץ על האוצר שיעניק סיוע לדואר.

מדוחות חברת הדואר שהגיעו לידי "גלובס", עולה כי לצד הרווח המינורי הכנסות החברה הסתכמו בשנה החולפת ב-1.78 מיליארד שקל, בהשוואה ל-1.72 מיליארד שקל ב-2010. ההפסד התפעולי עמד על 48.4 מיליון שקל בהשוואה ל-62.2 מיליון שקל. "המצב בדואר לא טוב אבל פחות קשה ממה שחשבנו", אומר ל"גלובס" בכיר במשרד האוצר. בהתייחסו למכתב של שילה, אמר הבכיר כי "ההתבטאויות של בכירי הדואר לא היו במקום".

"זהו רווח חשבונאי בלבד", אמר בתגובה מנכ"ל הדואר, חיים אלמוזנינו. "ההפסד האמיתי עומד על כ-50 מיליון שקל. התוצאות אכן יותר טובות משנה שעברה, אבל עדיין החברה מפסידה ומגדילה את הבור". להערכת אלמוזנינו "בעתיד הקרוב, כלומר בשנתיים הקרובות עד 2014, לא צפויה לחברה בעיה. אבל מצבנו לא טוב - הבעיות יגיעו בטווח הארוך וצריך לטפל בהן עכשיו, כדי שלא נגיע למצב של חברות ממשלתיות אחרות שאיני רוצה לנקוב בשמן (בכך מכוון אלמוזנינו לאגרקסקו, ע' פ')".

"ההפסד התפעולי עלול להעמיק"

לחברת הדואר אג"ח בסך 400 מיליון שקל שהנפיקה בשנת 2010, אשר התשלומים בגינה הם כ-60 מיליון שקל מדי שנה. חברת מידרוג הורידה כבר פעמיים את דירוג האג"ח בשתי דרגות ל-A2, וכעת לחברה אופק שלילי המרמז על הורדת דירוג נוספת בעתיד. בין שיקולי הדירוג של מידרוג צוין כי "הדואר עלול להעמיק את ההפסד התפעולי בשנת 2012, בעיקר נוכח גידול חד בהוצאות השכר ובהוצאות התחזוקה, שאינו מלווה בגידול בהכנסות בעוצמה דומה".

חברת הדואר הגישה לפני שבוע את דוחותיה הכספיים לרשות החברות הממשלתיות, אך אלו טרם פורסמו לציבור מאחר שהחברה דרשה "להשחיר" סעיפים מסוימים. "כל ההשחרות מתואמות עם רשות החברות", טען היום אלמוזנינו. "יש בדוח מחלוקת משפטית שפרסומה יגרום נזק לדואר ועלול להביא לתביעה נגד החברה".