יום השואה בארה"ב: "לא להתעלם מהדמיון בין אז לעכשיו"

מייקל אורן, שגריר ישראל בוושינגטון: "אי אפשר להשוות שום דבר לשואה, אך איננו יכולים להתעלם מהדמיון בין התנאים שקדמו לשואה לבין אלה שאנו עדים להם עתה יום יום" ■ "רק ישראל תוכל להחליט מה הדרך הטובה ביותר להגן על אזרחיה"

"איננו יכולים להתיר טריוויאליזציה של ששת מיליון קרבנות השואה. תולדות האנושות רוויות בזוועות, מעשי טבח ומלחמות, אך שום דבר לא ישווה לזדוניות השואה... אבל, בה בעת, איננו יכולים להתעלם מהדמיון בין התנאים שהניבו את השואה לבין אלה שאנו עדים להם עתה יום יום". כך אמר היום (ה') שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, בטקס לציון יום השואה שנערך ברוטאנדה של בניין הקפיטול בוושינגטון במעמד ניצולי שואה, מאות מחוקקים ושר האוצר, טימותי גייתנר.

"חובתנו, אפוא, היא למנוע הישנותה של שואה חדשה", אמר השגריר. "שוו בנפשכם אם שליש מהעם היהודי לא היה נטבח. שוו בנפשכם את הרופאים, החוקרים והאמנים. שוו בנפשכם את הנכדים ואת הנינים שהיו פורחים היום ברחבי תבל. ולכך אנו מתכוונים כאשר אנו אומרים, 'לא עוד'".

במענה ישיר להפצרות של ממשל אובמה שישראל תימנע מפעולה חד-צדדית באיראן, הכריז השגריר: "רק ישראל תוכל להחליט מה הדרך הטובה ביותר להגן על אזרחיה".

אורן ציין, שהמצב עתה שונה מזה שהיה לפני 80 שנה: יש כיום מדינה יהודית ריבונית וגאה, עתירת הישגים במדע, טכנולוגיה ואמנות, ו"אנו חייבים להעריך את הברית ההיסטורית בין ישראל לארה"ב".

"בה בעת, אנו חייבים להכיר בעובדה שהרשע לא נולד בבת אחת בשנות ה-30 ונעלם לנצח ב-1945", המשיך השגריר. "אנו חייבים להודות בכך שמשטמת היהודים, משטמה שטומנת בחובה רצח-עם, שבערה כל אותן שנים, נותרה פגע נפיץ עד עצם היום הזה".

אורן שרטט קווי דמיון בין המצב ששרר ערב עליית הנאציזם לבין המצב ששורר עתה. לפני 80 שנה, כלכלות תבל היו נתונות במשבר, שיעור האבטלה היה גבוה ועיקולי בתים היו תופעה נפוצה. אנשים העדיפו להתמקד בתוך עצמם ולהתמודד עם בעיותיהם. במקביל, שגשגה תנועה רדיקלית שחלמה על על שליטה בתבל ומלואה ובראשה מנהיג עליון. התנועה הזו העלתה ספרים על המוקד ומחצה מתנגדים דמוקרטיים. היא צברה ארסנל של נשק מתקדם ופלשה למדינות שכנות. התנועה הזו תיארה את היהודים כסרטן שצריך לעקרו.

"כיום יש משטר רדיקלי כזה - באיראן", הכריז השגריר. "למשטר הזה יש מנהיג עליון. הוא טובח את יריביו הדמוקרטיים, תומך בטרור ומבקש לקנות הגמוניה אזורית וגלובלית. והמשטר באיראן דוגל אף הוא בגזענות".

"למרבה המזל, המצב עתה גם שונה מזה שהיה לפני 80 שנה", הכריז אורן. "למרות קשייה הכלכליים ועייפותה ממלחמות, ארה"ב אינה יושבת בחיבוק ידיים. להיפך, הבית הלבן והקונגרס מובילים את הקמפיין להטלת סנקציות חמורות על איראן. הנשיא אובמה אמר, כי ארה"ב לא תסכים לכך שאיראן תתחמש בנשק גרעיני וכי ממשלו שומר את כל האופציות על השולחן. והנשיא אמר, שלישראל יש זכות להגן על עצמה מפני כל איום במזה"ת".

"רק ישראל יכולה להחליט מה הדרך הטובה ביותר להגן על אזרחיה", המשיך אורן. "איראן אינה גרמניה הנאצית, אך אם יהיה בידיה נשק גרעיני, היא תוכל לסחוט את העולם, להשתלט על מקורות נפט ולסכן חיי מיליונים. עתה יש בידינו הזדמנות, למעשה חובה, להעמיד מול מנהיגי איראן שתי אופציות חד-משמעיות שמעולם לא הוצבו לפני הנאצים: לזנוח את תכניתה הגרעינית הצבאית או לשאת בסנקציות משתקות ואיום צבאי אמין".

שר האוצר גייתנר העלה על נס את פעלו של הנרי מורגנתאו, שהיה שר האוצר בתקופת מלחמת העולם השניה ודירבן את ממשל רוזוולט לפעול למען הצלת קרבנות שואה. ארה"ב לא עשתה אז די, אך בלעדי פעולותיהם האמיצות של מורגנתאו וכמה אנשי ממשל אחרים, שהלכו נגד הזרם, ונאלצו להתמודד עם הסטייט דיפרטמנט, שהפריע אז בפועל להצלת יהודים, המצב היה יכול להיות הרבה יותר גרוע, אמר גייתנר.