פאנטה: הפנטגון מתכנן צעדים נוספים להגן על העם הסורי

שר ההגנה של ארה"ב, לאון פאנטה, שנפגש גם עם אהוד ברק אמר את הדברים במסגרת עדות בבית-הנבחרים ■ "ההתערבות האמריקנית בלוב מסייעת להפיק לקחים שעשויים לסייע בגיבוש הגישה שנוקטת ארה"ב כלפי סוריה"

ארה"ב מסלימה את מלחמת המילים שלה נגד משטרו של באשר אסד. שר ההגנה, ליאון פאנטה, אמר אתמול (ה'), בעדות לפני ועדת הצבא (השירותים המזוינים) של בית-הנבחרים, כי הפנטגון "מתכנן ובוחן צעדים נוספים כדי להגן על העם הסורי". הוא לא הוציא מכלל אפשרות פעולה צבאית אמריקנית בסוריה במתכונת המעורבות של ארה"ב בלוב. אלה היו ההתבטאויות הלוחמניות ביותר שיצאו מוושינגטון בסוגיית הבעיה הסורית.

כמה שעות קודם נועד פאנטה בלשכתו עם שר הביטחון, אהוד ברק. לפי הודעה פיסרמה לשכת ברק, עסקה השיחה ב"כל הנושאים האזוריים במזה"ת, ביניהם סוריה, איראן, שמירת יתרונה האיכותי של ישראל , הסיוע האמריקני ל"כיפת ברזל" ונושאים בילטרלים נוספים".

בסיום הפגישה אמר ברק: "ארה"ב וישראל מוסיפות לעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות באזור ולקיים דו-שיח רצוף".

בעדותו בקונגרס אמר פאנטה, שהאלימות בסוריה היא "ברוטלית והרסנית" ואמר שמצבו של העם הסורי "נואש" בגלל האלימות שהוא נופל קרבן לה.

הוא טען, שאיראן מחזקת את המשטר בסוריה "בסיוע חומרי, פיננסי וטכני", מפני שאין מדינה אחרת בעולם שתפסיד יותר מאיראן עם נפילתו של אסד.

פאנטה אמר, שבשלב זה שולחת ארה"ב לכוחות האופוזיציה בסוריה סיוע "בלתי קטלני", כציוד תקשורת וחומרים רפואיים. כן מספקת ארה"ב סיוע הומניטרי, שעד עתה מסתכם שוויו בכ-25 מיליון דולר. שר ההגנה אמר שצעדים אלה מגבירים את הלחץ על משטר אסד, אך הודה שאין די בכך.

"ישנן שאלות לגיטימיות לגבי הצעדים שצריך לנקוט כדי להביא לנפילתו של משטר אסד", אמר פאנטה. "יש שטוענים שצריך לנקוט גישה דומה לזו שנקטנו כלפי לוב". לדבריו, "המעורבות האמריקנית בלוב אכן מסייעת להפיק לקחים שעשויים לסייע בגיבוש הגישה האמריקנית כלפי סוריה".

אבל הוא הדגיש, שצריכים להתמלא שלושה תנאים לפני כל צעד צבאי של ארה"ב נגד משטר אסד: קונסנסוס בינלאומי לפעולה כזו, תמיכה אזורית ברורה של מדינות ערביות ו"בסיס ליגלי ברור".

"אם תנאים אלה ייתמלאו, הפנטגון יוכל להציע "תרומה (צבאית) משמעותית" להפלת המשטר הנוכחי בדמשק, אמר פאנטה. "שלא תהיה לכם שגיאה, באופן זה או אחר, המשטר הזה יגיע לקיצו".