קרן המטבע הבינלאומית הבטיחה גיוס של 400 מיליארד ד'

(עדכון) קרן המטבע הצליחה לגייס 41 מיליארד דולר לטובת הקרן המיוחד לטיפול במשבר החוב באירופה ■ בכירים בקרן טוען שניתן לגייס סכומים יותר גבוהים מזה

הקרן המיוחדת שהקימה קרן המטבע הבינלאומית למניעת התפשטות משבר החוב באירופה קיבלה היום (ו') תוספת של 41 מיליארד דולר שכוללים בין היתר התחייבות מצד אנגליה להזרמת 15 מיליארד דולר לקרן, במהלך פגישת שרי האוצר של ה-G20.

המדינות המתפתחות, בראשות ברזיל, חתמו בסופו של דבר על היעד החדש של קרן המטבע אבל התנו את החתימה שלהן בכך שהן לא יתחייבו על סכום ספיציפי שיעבירו לקרן החדשה עד חודש יוני, אלא אם כן לשון ההודעה שתצא בסוף הפסגה לגבי רפורמות בקרן המטבע תהיה חריפה יותר.

שרי האוצר של 20 המדינות החזקות בעולם, ה-G20, נפגשו היום בוושינגטון, כשבראש מעייניהם משבר החוב באירופה שעדיין מעיב על השווקים ועל הצמיחה הגלובאלית. עיקר הלחץ בפגישה הופנה לאיחוד האירופי עצמו, לאחר שקרן המטבע הבינלאומית, קנדה, אוסטרליה וארה"ב שמות דגש על הגדלת המאמצים מצידו לפתרון המשבר.

ה-G20 מציין כי המצב באירופה הוא הראשון במעלה בין הדברים שמעכבים את הכלכלה העולמית, כך לפי טיוטת הצהרה שפורסמה בסוכנות "בלומברג". עוד נכתב בטיוטה כי המתיחות בקשר למצב עלתה לאחרונה, אולם נראה שהסיכונים כבר פחות מאיימים. עם זאת, תחזית הצמיחה ל-2012 נשארת מתונה.

במהלך הדיונים ברזיל היוותה מכשול לאחר שהתנתה את תרומת המדינות המתפתחות לקרן בניסוח מחדש של ההודעה הרשמית שתצא מפגישת ה-G20 כך שתכיר במשקל הרב שיש לכלכלות הללו, לאחר התנופה הגדולה בצמיחה שם. עיקר התסכול של ה-BRICS (ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה) הוא כי ארה"ב טרם הסכימה להכניס שינויים ב-G20 כך שסין תיכנס למקום השלישי במדינות המצביעות. עם זאת, רוסיה הודיעה כי היא תתרום 10 מיליארד דולר. תרומה של המדינות הללו היא קריטית עבור הקרן, לאחר שאירופה ויפן תרמו כבר 320 מיליארד דולר. לפי אחד הדיווחים, הסכום הכולל שיתרמו המדינות המתפתחות יעמוד על 100 מיליארד דולר.

לגארד עומדת על עקרונותיה כי הקרן צריכה לספק תמיכה במצב חירום בלבד, וכי על אירופה להגן על עצמה, לדחוף את הצמיחה ולקצץ בחובות. "על מדינות אירופה לנקוט בצעדים", אמרה לגארד בוושינגטון.

מנגד, בכירים אירופאיים מאמינים כי אירופה כבר ביצעה את חלקה, וכי כעת על מדינות אחרות לתרום למאמץ. "כעת זה תלוי בשותפים שלנו, כולל קנדה ומדינות רבות נוספות, להגדיל את מקורות המימון של הקרן", אמר חבר הדירקטוריון של הבנק המרכזי האירופי, יורג אסמוסן.