הממשלה אישרה דוח ועדת הריכוזיות; נתניהו: "צעד נוסף להורדת יוקר המחיה - מתקנים עוולות של שנים"

(עדכון) - בממשלה נערכים לגל אפשרי של תביעות לנוכח אישור המסקנות: "אם יהיו פניות של טייקונים לבית משפט - נדע להתמודד" ■ רה"מ: "מחירי המזון לא עלו בשנה האחרונה אבל זה לא מספיק - רוצים לראות הורדות מחירים"

הממשלה אימצה הבוקר פה אחד את המלצות דו"ח הוועדה להגברת התחרותיות במשק. הממשלה הטילה על ראש הממשלה, שר האוצר ושר המשפטים, להגיש תזכיר חוק לוועדת שרים לענייני חקיקה בהקדם האפשרי. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתכוון להאיץ את הליכי החקיקה לאישור המסקנות ולסיימן עד סוף מושב הקיץ של הכנסת שיתסיים בסוף חודש יולי.

בממשלה נערכים לגל אפשרי של תביעות לנוכח אישור המסקנות. כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"גלובס", משפחות ליברמן ואבלס האוסטרליות, כמו גם אנשי עסקים בישראל, בוחנים הגשת תביעות נגד ישראל כנגד ההחלטה להפריד בין אחזקות בתחום הריאלי לבין אחזקות בתחום הפיננסי שנכללו במסקנות ועדת הריכוזיות.

על רקע הכוונות הללו, אמר היום המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט בישיבה כי "הייעוץ המשפטי עומד איתן מאחורי כל ההמלצות הללו, יש פה בעיות אבל אנחנו נדע איך להתמודד איתן. אם יהיו פניות של טייקונים לבית משפט נדע להתמודד עם זאת. ההמלצות הללו חשובות מבחינת המשק ולכן יש חשיבות רבה לאמץ אותן באופן מיידי", אמר ליכט.

במסגרת ההחלטה שאושרה היום, יוקם צוות שילווה את חקיקת מסקנות ועדת הריכוזיות, שבראשו יעמדו ראש המועצה הלאומית לכלכלה, הפרופ' יוג'ין קנדל, והממונה על שוק ההון באוצר, עודד שריג. בצוות יהיו חברים גם ראש ני"ע, שמואל האוזר, המפקח על הבנקים דודו זקן, הממונה על ההגבלים העיסקיים דיויד גילה, והמשנה ליועמ"ש, אבי ליכט.

ראש הרשות לניירות ערך, שמואל האוזר, אמר בישיבת הממשלה כי הוא תומך באישור וביישום המסקנות של הוועדה שהיה חבר בה, אולם ביקש להבהיר שהוא חושב שלא צריך להבדיל בין מבנים קיימים למבנים חדשים ולכן יש לאפשר לכל הפירמידות שלוש שכבות. עם זאת, האוזר אמר כי הוא סבור שיש חשיבות רבה היא ב"יישום המהפכה".

גם הממונה על התקציבים, גל הרשקוביץ מתח ביקורת על המסקנות ואמר כי ההסתייגויות שלו הן לא נגד הוועדה, אולם לדבריו יש להבדיל בין מונופולים לאלו שאינם מונופולים.

מי שפתח את ישיבת הממשלה בנושא הזה היה ראש המועצה הלאומית לכלכלה, הפרופ' יוג'ין קנדל, שהגדיר את המסקנות כלא פחות ממהפכניות. "אפילו ברמה הבינלאומית בסדרי גודל של מהפיכות כאלה היו בשנים האחרונות רק שלוש", אמר קנדל, "בארה"ב בשנות ה-30 , ביפן בשנות ה-40 ובקוריאה בשנות ה-60, אבל המהפכות שנעשו שם היו בצל משבר, ואצלנו הממשלה השכילה לפתור בעיה שמוצרה עשרות שנים. אנחנו עומדים בפני הזדמנות אדירה. קיבלנו הזדמנות לחזק את כלכלת ישראל ואני אישית אעשה כל מאמץ כפי שעשיתי עד היום", אמר.

בפתח ישיבת הממשלה הציג נתניהו את מסקנות ועדת הריכוזיות ואמר כי "שנים דיברו על הגבלת הקרטלים והמונופולים, אבל אנחנו עושים. בשנה וחצי האחרונות יש עבודה חשובה. יש כאן שורה של המלצות חשובות מאוד. מצד אחד, נועזות, אבל גם מידתיות על מנת להבטיח את המשך התחרותיות של המשק שלנו ועל מנת להוריד את יוקר המחייה. אנו עדים כבר להישגים. ראיתי למשל בדו"ח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שמחירי המזון לא עלו בשנה האחרונה על אף שהמדד עלה, בניגוד לתפיסות רווחות - אבל, זה לא מספיק לנו. אנחנו רוצים הורדת מחירים, והורדת מחירים מושגת על ידי הגברת התחרות. לכן אבקש להעביר את המסקנות לוועדת שרים לחקיקה, לנוע במהירות כדי שנוכל לחוקק את השינויים שפותחים את המשק לתחרות, מגבירים את התחרות ומורידים מחירים".