אי-אונליין במו"מ לרכישת חבר הבורסה של הראל

כפי שנחשף ב"גלובס", פועלת הראל למכירת חבר הבורסה, על רקע התחרות הקשה בתחום הברוקראז' ■ הערכות: הראל עשויה להגדיל פעילותה בתחום תעודות הסל באמצעות התמודדות על רכישת מבט של בית ההשקעות מיטב

חברת המידע הפיננסי אי-אונליין היא הרוכשת הפוטנציאלית של חבר הבורסה של הראל פיננסים. כך נודע ל"גלובס". אי-אונליין היא חברה ציבורית שנסחרת לפי שווי של כ-33 מיליון שקל בבורסה בתל אביב, ובעלי השליטה בה (83.4%) הם יובל גולן ואחיינו ד"ר מיכאל גולן. יובל משמש כיו"ר החברה, ומיכאל, שהינו דוקטור למדעי המחשב, משמש כסמנכ"ל טכנולוגיות ודירקטור בחברה. מאי-אונליין לא נמסרה תגובה.

ביום חמישי האחרון נחשף ב"גלובס" כי הראל פיננסים, בראשותו של שמעון אלקבץ, בית ההשקעות של קבוצת הראל בוחן את מכירת חבר הבורסה שלו (הראל פיננסים מסחר וני"ע). מחיר העסקה, הכוללת את פלטפורמת המסחר בבורסה ואת פעילות עשיית השוק של הראל פיננסים, מוערך במיליוני שקלים בודדים (כ-1-2 מיליון שקל). המהלך יאפשר להראל לשחרר הון עצמי שריתקה לצורך פעילות חבר הבורסה בהיקף של 82 מיליון שקל, ושאמור לגדול בכ-11 מיליון שקל, כדי לעמוד בדרישות מודל חדש שהבורסה מגבשת.

הרקע למכירת הפעילות הוא התחרות הקשה והרווחיות ההולכת ונשחקת של תחום הברוקראז'. אך ייתכן שהמכירה קשורה גם להראל סל - חברת תעודות הסל של הראל פיננסים. החברה הוקמה מאפס לפני כ-3 שנים וגייסה באופן אורגני וללא רכישות כ-4 מיליארד שקל.

אך למרות הצמיחה היפה, מתחת לרף נכסים מסוים, שהראל-סל עדיין לא נמצאת בו, קשה להרוויח בתחום תעודות הסל. לפיכך, גורמים בשוק ההון מעריכים כי ייתכן שהראל-סל תשנה את האסטרטגיה שבה נקטה בעת הקמתה. כלומר, מעבר מצמיחה אורגנית בלבד לצמיחה גם בעזרת רכישות. לפי הערכות, תנסה הראל להתמודד על רכישת מבט (לשעבר) מידי מיטב.

זו האחרונה עשויה למכור את מבט במסגרת המיזוג שלה עם דש-איפקס. המיזוג ייצור חברת תעודות סל המורכבת ממבט ותכלית, ושתחלוש על כ-45% מהענף, מה שעשוי להוות בעיה מבחינת רשות ההגבלים העסקיים. בכוונת הראל-סל להיות אחד השחקנים הגדולים בתחום ניהול הכסף לטווח קצר. כבר עכשיו היא חברת קרנות הנאמנות השנייה בגדולה בענף, עם 18 מיליארד שקל נכסים. רכישת מבט יכולה להקפיץ אותה לחברת תעודות הסל השלישית בגודלה, שתנהל כ-12 מיליארד שקל.

להיות כמו FMR

אי-אונליין עוסקת בתוכנות לשוק ההון, למשל מערכות לקבלת נתונים בזמן אמת כמו מגמה 2000, מבזק, טיקר, ו-ACE, ומערכות ניתוח כמו סופר אנליסט, גרפיט וגרף ליין. ב-2011 רשמה החברה הכנסות של 36.3 מיליון שקל, עלייה של 26% לעומת 2010, כאשר רובן נבעו מהמערכות למתן נתונים בזמן אמת. הרווח הגולמי זינק ב-32% ל-24 מיליון שקל, אולם עלייה חדה בהוצאות הפיתוח הביאה לשחיקה ברווח הגולמי שעמד על 8 מיליון שקל. בשורה תחתונה הרוויחה איי-אונליין 5.1 מיליון שקל, לעומת 4.4 מיליון שקל ב-2010, עלייה של 16%.

מבחינת אי-אונליין, רכישה של חבר בורסה מסמלת כי ברצונה להיכנס לתחום המסחר. ניתן אף להעריך כי על רקע המגמה ההולכת וגוברת של מעבר למסחר אלקטרוני, החברה מעוניינת להקים פעילות דומה לזו של FMR, השולטת כיום על תחום השירותים הטכנולוגיים לשוק ההון. אי-אונליין החלה לפעול בשנת 2000 כאתר פיננסי תחת בית ההשקעות אנליסט, ובאותה שנה גם הונפקה בבורסה בת"א. לאחר כשנה מכרה אנליסט את מניותיה בחברה לקובי שמר, לשעבר אחד מבעלי בית ההשקעות והרוח החיה שמאחורי הקמת האתר.

שמר נפרד בהמשך מפעילות האתר הפיננסי שהועברה לקבוצת "הארץ". השלד הבורסאי עבר כמה גלגולים עד שנחת בידי יובל ומיכאל גולן, שעד אז ניהלו את פעילות המידע הפיננסי שלהם בחברה הפרטית "תוכנה לעניין". בשנים שלאחר מכן העבירו בעלי השליטה הנוכחיים בחברה את פעילותם מהחברה הפרטית לציבורית.