פסגות: "שותפויות 'תמר' יתחזקו - כעת אין להן ממש תחרות"

טל שיריזלי, מנהל מחלקת המחקר בפסגות, סבור כי ביטול הסכם הגז עם מצרים מיטיב עם שותפויות "תמר", שצפוי להיות מקור הגז הכמעט בלעדי של המשק

לאחר ההודעה מאתמול על ההפסקה החד-צדדית של הסכם אספקת הגז ממצרים לישראל, הודעה שמביאה היום לצניחה חדה של מניית חברת אמפל של יוסי מימן, שמחזיקה בכ-12.5% ממניות יבואנית הגז המצרית EMG, האנליסטים המקומיים לא מאחרים להגיב.

טל שיריזלי, מנהל מחלקת המחקר בפסגות, מציין בעדכון שהוציא היום (ב') כי ביטול ההסכם מיטיב עם שותפויות "תמר" - ישראמקו , קבוצת דלק, דלק קידוחים ואבנר שבשליטת יצחק תשובה, וכן כי קיים סיכוי קלוש לחידוש יחסי הסחר בעתיד.

ההחלטה לבטל את ההסכם נומקה ע"י ממשלת מצרים בשיקולים מסחריים, אבל מאז ינואר 2011, עת החלה ההפכיה במצרים, הגז ממש לא זורם באופן סדיר על רקע סדרת פיצוצים באזור צינור הגז במצרים.

"מעמד השותפויות ב'תמר' צפוי להתחזק בעקבות ביטולו הסופי של הסכם אספקת הגז ממצרים, וזאת על אף הסקפטיות ביחס לקיום ההסכם לאורך השנה האחרונה", אומר שיריזלי. "ביטול ההסכם מסיר סופית את אפשרות התחרות בשוק הגז הישראלי לפחות ל-4 השנים הקרובות, ומאגר 'תמר' צפוי להיות מקור הגז הכמעט בלעדי של המשק", לדבריו.

שיריזלי מוסיף, כי "המחסור הצפוי בגז בשנים 2012-2014 ותלות בהרחבת קיבולת הצנרת ביחס לאספקת הגז בשנים 2015-2018, עשויים להאיץ חתימה על הסכמים נוספים ולחזק את כושר המיקוח של שותפויות 'תמר' ביחס לחלק מההמלצות של ועדת צמח. להערכתנו, פיקוח על מחירים עשוי להבטיח כי רמת מחירי הגז שאפיינה את ההסכמים שנחתמו עד כה, תישמר".

"אין תחרות אמיתי ל'תמר'"

להערכת שיריזלי, שותפויות "תמר" יספקו גז בהיקפים של כ-0.5-1.5 bcm (ולכל היותר 2.5 bcm) באמצעות רכש של LNG (גז נוזלי) שיוזרם באמצעות המצוף הימי המוקם לחופי חדרה. "לאור קיבולת נמוכה ומחירי LNG הגבוהים משמעותית ממחירי הגז הטבעי הסטנדרטי, פתרון המצוף אינו מהווה תחרות אמיתית ל'תמר'", להערכתו.

עוד מוסיף מנהל מחלקת המחקר בפסגות, כי "מקורות הגז העתידיים המהווים אלטרנטיבה ל'תמר' ('לוויתן' והתגליות 'דולפין' ו'תנין'), תלויים בפיתוח שעשוי להימשך כ-4 שנים לפחות, ואספקה של גז מ'לוויתן' לא צפויה לפני 2017".

בפסגות מעריכים כי הביקושים השנתיים לגז טבעי במשק ינועו בין 7.5 ל-12 bcm בתרחיש הבינוני, לעומת הערכות של ביקושים בהיקף 6.6 ל-11 bcm בשנים 2011 עד 2020, לפי התרחיש שהוצג בוועדת צמח.

"במציאות של מחסור בגז בטווח הקצר והיצע הדוק בטווח הבינוני, מצבן של השותפויות ב'תמר' משתפר. הלחץ מצד לקוחות פוטנציאלים לסגירת הסכמים גדל וכך גם ההסתברות למיצוי מלא כושר המכירה. להערכתנו, יתכן פיקוח על מחירי המכירה העתידיים על מנת למנוע ניצול לרעה של המעמד המונופוליסטי. עם זאת כושר המיקוח של השותפות בפרויקט בכל הנוגע להמלצות ועדת צמח עשוי להשתפר", לדברי שיריזלי.