"אני לא משלם 84 מ' ש' רק כדי שיתייחסו אליי ברצינות"

מנכ"ל חברת אי-אונליין, שאישרה את חשיפת "גלובס" בדבר רכישת חבר הבורסה של הראל: "אם לא אצטרף למועדון הזה, השחקנים בו לא יקשיבו לי"

קבוצת הראל ואי-אונליין אישרו היום את חשיפות "גלובס" ביומיים האחרונים. בית ההשקעות של קבוצת הראל, הראל פיננסים, ימכור את חבר הבורסה שלו (העוסק במסחר בני"ע ובעשיית שוק) לחברת המידע הפיננסי הבורסאית אי-אונליין, שבשליטת (83.4%) יובל גולן ואחיינו ד"ר מיכאל גולן.

חבר הבורסה של הראל יימכר לפי שווי ההון העצמי שלו, כ-84 מיליון שקל, ללא פרמיה, כך שהראל לא תרשום רווח הון מהמכירה. העסקה כוללת את חבר הבורסה ואת פעילות עשיית השוק (ל-85 ניירות ערך), אך לא את הברוקראז' המוסדי. בתגובה זינקה היום מניית אי-אונליין ב-20%, אם כי במחזור נמוך.

הרקע למכירה, מבחינת קבוצת הראל, הוא התחרות הקשה, והרווחיות ההולכת ונשחקת של תחום המסחר בני"ע, וכן רצונו של בית ההשקעות שלה, הראל פיננסים, להתמקד בתחום ניהול כספי הלקוחות. מנגד, אי-אונליין רואה ברכישה הזדמנות, אף שהיא חברה המספקת טכנולוגיה לשוק ההון, ולא ברוקר.

"אני לא משלם 84 מיליון שקל רק כדי שגופים בשוק ההון יתייחסו אליי ברצינות. אני משלם כדי להצטרף למועדון, שאם לא אהיה חבר בו השחקנים בו לא יקשיבו לי", הסביר היום יואב ליבל, מנכ"ל אי-אונליין.

ליבל הוסיף: "הבנו בשנים האחרונות שיש רעב למוצרים טכנולוגיים, על רקע העלייה בצורך בניהול סיכונים ומגמת המסחר האלקטרוני. אנחנו לא מצליחים להיענות לביקוש הזה מבחוץ".

"מודל ייחודי בישראל"

ליבל הסביר כי חבר הבורסה של הראל ימשיך להתנהל כהרגלו. "אנחנו מתכוונים שזו תהיה חברה רווחית, אך אין לנו כוונה להתחרות בלקוחות שלנו. נלך על חבל דק מאוד. אנחנו חברת טכנולוגיה השולטת בחבר בורסה, ולא להיפך. זהו מודל ייחודי בישראל, שמקובל בעולם".

ליבל חשף גם חלק מהתוכניות של החברה. "זיהינו, למשל, שלחברי הבורסה אין טכנולוגיה לחיסול פוזיציות מעו"ף. לכן בתי השקעות נמנעים מלתת שירות ללקוחות 'מסוכנים', ובמקום זה הם מושיבים סוחר, שיחסל פוזיציות. צורך נוסף הוא בעולם האלגו-טריידינג (מסחר המבוסס על בינה מלאכותית, ת' ק'). אין לנו כוונה להיות חברת אלגו-טריידינג, אבל אנחנו כן מתכוונים לפתח כלים לחברות שיעסקו בתחום זה".

לפי דיווח שפרסמו היום קבוצת הראל ואי-אונליין, האחרונה תפקיד 25 מיליון שקל בנאמנות על חשבון התמורה, ואת יתרת התשלום היא תממן בהלוואה בנקאית. הראל תעניק לבנק המממן ערבות של עד 20% מהיתרה (כלומר עד 12 מיליון שקל), שתפחת כאשר יירשמו שעבודים על כל נכסי חבר הבורסה.

כמו כן הוסכם, כי כל עובדי חבר הבורסה ייוותרו בתפקידם, ומי שיתמיד אף יזכה למענק הישארות.

עוד עולה מהדיווחים, כי חבר הבורסה של הראל רשם ב-2011 הכנסות של 36.9 מיליון שקל, ירידה של 12% לעומת 2010, ועבר להפסד תפעולי של 3.2 מיליון שקל - הזהה להפסד בשורה התחתונה. גם ב-2010 נרשמו הפסדים, אם כי של אלפי שקלים בלבד.

אי-אונליין עוסקת בתוכנות לשוק ההון, למשל מערכות לקבלת נתונים בזמן אמת, כמו מגמה 2000, מבזק, טיקר, ו-ACE, ומערכות ניתוח כמו סופר אנליסט, גרפיט וגרף ליין. ב-2011 רשמה החברה הכנסות של 36.3 מיליון שקל, עלייה של 26% לעומת 2010, והרווח הנקי שלה עמד על 5.1 מיליון שקל, עלייה של 16%.

אי-אונליין

תחום פעילות: תוכנות לשוק ההון

בעלי שליטה: יובל ומיכאל גולן

מנכ"ל: יואב ליבל

שווי שוק: 33 מיליון שקל

רווח נקי 2011: 5.1 מיליון שקל

תוצאות אי אונליין
 תוצאות אי אונליין