ארדואן עובר למעשים: טורקיה החלה בקידוח גז בקפריסין

בזמן שקבוצת דלק ונובל אנרג'י מתמקדות ב"בלוק 12" בדרום קפריסין - טורקיה החלה לקדוח בצפון ■ שר הנפט של טורקיה: "אולי לא נפיק משם גז ונפט, אך יש לקידוח חשיבות אסטרטגית" ■ קפריסין ויוון זועמות: הקידוח הטורקי - לא חוקי

טורקיה החלה היום (ה') בקידוחי גז ונפט בצפון קפריסין - כך דווח בסוכנות הידיעות AP המהלך מגיע לאחר שממשלת קפריסין החלה בקידוחים בדרום האי, בהם משתתפות גם נובל אנרג'י וקבוצת דלק ב"בלוק 12".

קפריסין מחולקת כך שטורקיה שולטת בצפון האי, אולם העולם לא מכיר בריבונותה. עם זאת, ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר כי טורקיה תממש את ריבונותה באי גם בתחום חיפושי הנפט והגז, וטורקיה שיגרה אסדת קידוח נפט וגז לקפריסין כבר לפני שבועות.

חברת הנפט הטורקית TPAO היא זו שמבצעת את הקידוח, העונה לשם "Turkyurdu-1". שר הנפט של טורקיה, טאנר יילדיז, אמר היום כי "אולי לא נפיק גז ונפט מהקידוח הזה, אך מדובר בחלק אחד ממהלך כולל. העבודה כאן היא אסטרטגית ואנו מייחסים לה חשיבות רבה".

דרביס ארוגלו, מנהיג קפריסין הטורקית, הוסיף כי התחלת הקידוח היא "רגע היסטורי" שמעניק לקפריסין הטורקית "חשיבות אסטרטגית גדולה".

"לא נאפשר לאיש לגזול מאיתנו את הזכויות של קפריסין הטורקית במזרח הים התיכון", אמר ארוגלו.

TPAO מתכוונת לקדוח לעומק של 3,000 מטר במשך 4 חודשים. עלות ההשקעה נאמדת בשלב זה ב-400 מיליון דולר.

המהלך של טורקיה לא עובר בשקט; דובר ממשלת קפריסין אמר כי מדובר בצעד לא חוקי, ואילו שר החוץ של יוון אמר כי טורקיה מפרה החלטות או"ם שקראו לטורקיה ויוון לכבד את עצמאות האי הקפריסאי.