תוכנית שטייניץ, שנה אחרי: 20 דירות משרדים חזרו לשוק

לפני כשנה הכריז שר האוצר על הטבות מס שיעודדו עשרות אלפי בעלי עסקים לצאת מדירות מגורים ■ "זה פטיש 5 קילו שייתן מכה רצינית למחירי הדירות", אמר אז שטייניץ ■ בפועל, זה לא עבד ■ היכן ה"פטיש 10 קילו" שהבטיח שטייניץ?

בבמסיבת העיתונאים שנערכה בסוף מאי 2011, לאחר שהכריז בדרמטיות שהוא "מוציא מהתרמיל פטיש 5 קילו לטיפול במחירי הדירות", אמר שר האוצר, יובל שטייניץ, כי "יש היום 50 אלף דירות ואף יותר - בעיקר באזור המרכז - שנבנו כדירות מגורים ומשמשות לעסקים, משרדים של רופאי שיניים, עורכי דין וכו'. אנו מעוניינים לתת תמריץ משמעותי למי שימכור את דירת המגורים המשמשת לעסקים, עד 2013. ניתן פטור מלא ממס שבח עד תחילת 2013 לכל בעל דירה כזו שימכור אותה".

עוד הוסיף אז שטייניץ כי "עד עכשיו השתמשנו בהרבה פטישים של חצי קילו כדי לחבוט בעליית המחירים - והיום אנחנו מוציאים מהתרמיל פטיש של 5 קילו כדי לתת מכה רצינית ומשמעותית כבר במחצית השנייה של 2011 למחירי הדירות. את פטיש ה-10 קילו השארתי בינתיים בתרמיל ואם נראה שהמחירים לא יירדו עד סוף השנה - נשקול גם שימוש בפטיש נוסף, דרמטי יותר".

מה קרה מאז? רק כ-20 דירות המיועדות למגורים ומשמשות למשרדים, מהסוג שקיבל הקלות במס ב"תכנית הפטישים" עליה הכריז שר האוצר במאי אשתקד, נמכרו עד היום. כך עולה מבדיקה של יו"ר ועדת המסים בלשכת רואי החשבון, רו"ח עופר מנירב, המסכם את המהלך ההוא במלים "דבר נכון וחשוב שנהפך ללא רלבנטי".

"כמעט אות מתה"

האם בכירי האוצר לא עשו שיעורי בית לפני שיצאו ב"תוכנית הפטישים"? כך זה נראה מהמכתב ששלח לאחרונה מנירב ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני. "הפטור שניתן במכירת דירות מגורים המשמשות עסקים הוא למעשה כמעט אות מתה", טוען מנירב. "תכליתו של הפטור שעליו הכריז שר האוצר לפני שנה, הייתה הגדלת היצע הדירות בשוק, באמצעות הקלות מס לבעלי דירות להשקעה ודירות המשמשות למשרדים. כעת מתברר שהוראת השעה לא לקחה בחשבון שחלק גדול מאוד מאותן דירות שנשארו בחוץ.

הפטור ניתן ליחידים שמוכרים את דירתם המשמשת כמשרד וכד', בעוד שדירות מגורים המשמשת למשרד ונמצאות בבעלות חברה לא נהנות מהפטור. "חלק גדול מדירות המגורים, המשמשות כמשרדים, נמצאות, משיקולי מס, דווקא בבעלות חברות", כתב מנירב.

בבדיקה שעשה מנירב הוא מצא ש-12,699 דירות המוגדרות כדירות מגורים, רשומות על שם חברות. מספר שלדברי מנירב הפתיע גם בכירים ברשות המיסים. "הדבר מחייב חשיבה מחודשת לגבי הרחבת הוראת השעה, כך שתכלול גם דירות בבעלות כזו במסגרת הפטור. הסיכויים שדירות בבעלות תאגידים יימכרו ויחזרו לייעודן המקורי, מגורים, גדול, שכן לשיקולי המס במקרה הזה יש השפעה דומיננטית".

נתון מפתיע נוסף שעולה ממכתבו של מנירב מציף שוב את בעיית מסד הנתונים החסר עליו מתבססים מקבלי ההחלטות.

"אשר לסך כל דירות המגורים המוחזקות כדירות השקעה והצעקה שקמה בעקבות כך, לרבות המגבלות שהטיל בנק ישראל על מתן משכנתאות לרכישת דירות, הרי שמתברר כי הנתונים שעמדו אל מול עיניכם, מקבלי ההחלטות, היו מוטעים באופן מהותי ביותר", הוא כותב. "מתברר כי טענות האוצר, לפיהן כ-30% מדירות המגורים הינן דירות מגורים המוחזקות כדירות להשקעה אינן נכונות. על פי נתונים מדויקים שקיבלנו מש.ע.מ (שירות עיבודים ממוחשבים של רשות המסים), הנתונים האמתיים שונים בתכלית השינוי".

7%-8% להשקעה

על פי הנתונים אותם קיבל מנירב מתברר כי מתוך כ-2.1 מיליון דירות מגורים בישראל, רק כ-10% (219,268) הינן דירה שנייה או יותר. "אם ניקח בחשבון שלא אחת הדירה השנייה אינה דירה להשקעה כלל, אלא דירה של הבן/הבת הרשומה על שם ההורים", ממשיך ומסביר מנירב, "הרי שאחוז הדירות המוחזקות כדירות להשקעה באמת ינוע בסביבות 7%-8% בלבד. ולא 30% כפי שנטען על ידי האוצר".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי: "אחוז הדירות המוחזקות בידי חברות הינו כ- 0.6% בלבד מכלל דירות המגורים, כך שלטעמנו אין מקום לעודד מכירת דירות על ידי החברות בפטור. לעניין מסד נתוני הדירות, בהערכה שניתנה כי בידי הציבור כ-30% דירות המוחזקות להשקעה נלקחו בחשבון גם דירות ירושה, דירות שהתקבלו כתוצאה מגירושים, שכן אלו עסקאות שלא מדווחות ועל כן נעשתה בדיקה סטטיסטית לגבי כמות הדירות המוחזקות אשר התקבלו בירושה".

באוצר מאשרים כי הוראת השעה על דירות מגורים, שלא שימשו למגורים, הובילה למכירה של כ-20 דירות בלבד עד לתום חודש פברואר, אך מציינים כי "ישנה עוד כשנה עד לסוף מועד הפטור". במקביל, מספרים באוצר כי הוראת השעה למכירת דירות להשקעה - שנכללה אף היא ב"תוכנית הפטישים" של שר האוצר - הובילה למכירה של 21,968 דירות עד כה.