לאיזי אנרגיה ולליברטי חסרים מקורות לתשלום האג"ח

הסדרי החוב הבאים? איזי אנרגיה הודיעה על ביטול עסקה שאמורה הייתה לסייע לה בתשלום האג"ח הקרוב ■ ליברטי פרופרטיס: "אין בידינו מקורות מספיקים לתשלום"

שתי חברות נוספות עלולות לפנות בקרוב מאוד למחזיקי האג"ח שלהן לצורך ביצוע הסדר חוב - חברת הדלק איזי אנרגיה וחברת הנדל"ן המניב ליברטי פרופרטיס. היום דיווחו השתיים כי בקופתן אין הכסף הדרוש לביצוע תשלומי האג"ח הקרובים.

איזי אנרגיה פרסמה הבוקר עדכון על ביטול הסכם למכירה וחכירה מחדש של 18 תחנות דלק בארה"ב, שבהן מחזיקה החברה הבת EZ USA, תמורת סכום כולל של כ-23 מיליון דולר. באיזי מעריכים כי העסקה לא תושלם עד מועד תשלום האג"ח הקרוב, בהיקף של כ-43 מיליון שקל, שנקבע לאמצע מאי לאחר כמה דחיות מאז המועד המקורי בחודש פברואר.

בחברה ציינו כי ההסכם בוטל אחרי שהצדדים לא הצליחו להשלימו "בין היתר נוכח דרישת הרוכש לקבלת אישור הסוכנות לאיכות הסביבה של מדינת אוהיו ופנסילבניה לתכנית הניקוי של EZ USA, ביחס למקרקעין של חלק מהתחנות". באיזי אנרגיה ציינו כי הצדדים ימשיכו לפעול יחד להשלמת התנאים המתלים בהסכם.

איזי אנרגיה, המפעילה כ-100 תחנות דלק וחנויות נוחות בארה"ב, הוקמה ב-2007 על ידי ד"ר אלי זהבי, וגייסה אג"ח שהיקפן הנוכחי הוא כ-107 מיליון שקל. על רקע המשבר הכלכלי, ירידת מרווחי השיווק וההוצאות בחנויות הנוחות, נקלעה החברה להפסדים ולקשיים בהחזר החוב. היום קרסו אג"ח החברה ב-17.6%, למחיר המשקף להן תשואה של 285%.

חוב של 160 מיליון שקל לליברטי

גם בליברטי פרופרטיס המצב לא קל. בידי החברה אין קורות מספיקים לתשלום הסכומים למחזיקי האג"ח שעליה לשלם בחודשים יולי ואוגוסט השנה בסך של כ-35 מיליון שקל. כך נאמר באספת אג"ח שהתקיימה בשבוע שעבר. החוב לשלוש סדרות האג"ח, הנסחרות בתשואת זבל של עד 20%, מסתכם ב-160 מיליון שקל.

ליברטי פועלת בתחום הנדל"ן בישראל ובאירופה. החברה האם, דוראה, קרסה אשתקד והותירה אחריה חוב של יותר מ-200 מיליון שקל למחזיקי האג"ח. עכשיו עשוי להגיע תור החברה הבת.

החזקות דוראה בליברטי (78% מההון) משועבדות לקרן המינוף בראשית, בגין הלוואה של 105 מיליון שקל שהעמידה הקרן לדוראה. בחודש שעבר, לבקשת בראשית, מונה עו"ד עוזי מור לכונס הנכסים של מניות דוראה בליברטי.

את השנה החולפת סיימה ליברטי בהפסד של 25.3 מיליון שקל. החברה נסחרת בשווי של כ-100 מיליון שקל.

למרות מצבה הדחוק של ליברטי, באחרונה אישרה החברה את הסכם הניהול של בצלאל איגר כיו"ר החברה תמורת 55 אלף שקל בחודש. איגר שימש עד אמצע שנות ה-90 ראש סקטור חברות בנייה בחטיבה העסקית של בנק לאומי. לאחר מכן ניהל את חברות הנדל"ן של יצחק תשובה, ובשנת 2000 רכש את השליטה בדוראה, וכיהן מאז כמנכ"ל וכיו"ר החברה.