בנק דיסקונט קיבל הצעה לרכישת דקסיה ישראל

הערכות: ישיב בשלילה ■ הבעיות: תשומת הלב הניהולית שתידרש למיזוג ואי-התאמה של דקסיה לאסטרטגיה החדשה של דיסקונט

קבוצת דקסיה (DCL) ממשיכה לחפש קונה לשלוחה בישראל. ל"גלובס" נודע, כי גורמים שונים פנו באחרונה לבכירים בדיסקונט , והציעו לבנק לרכוש את דקסיה ישראל. לטענתם, מדובר ב"חלון הזדמנויות"; זאת, לאחר שהמו"מ בין דקסיה למזרחי טפחות הופסק, ולאחר שדירקטוריון דקסיה דחה את הצעת הרכש שהגיש בנק ירושלים.

בעבר, דיסקונט כבר התעניין ברכישת דקסיה, ובשלהי 2010 אף הוציא לבקשת דקסיה מכתב כוונות (letter of intent) בעניין. יו"ר דיסקונט הוא יוסי בכר. תגובת דקסיה לא נמסרה.

דיסקונט עדיין לא השיב להצעה, אך לפי הערכות במערכת הבנקאית, דיסקונט צפוי שלא להיענות להצעה, ולא יגיש הצעה לרכוש את דקסיה. הבעיה של דיסקונט אינה המחיר של דקסיה, שצפוי להיות סביב ההון העצמי, אלא תשומת הלב הניהולית שתידרש לרכישה, למיזוג הבנק לתוך דיסקונט ולהטמעת פעילות דקסיה בתוכו. זאת, כאשר מתעורר ספק האם רכישת דקסיה תואמת לאסטרטגיה החדשה של דיסקונט, והנהלת הבנק עוסקת בתוכנית פרישה גדולה ומיזוג דיסקונט למשכנתאות.

נדוניה לא מלהיבה

תיאורטית, לדקסיה יתרון גדול: כבנק עם ריכוזיות אשראי חריגה - דקסיה עוסק באשראי מוניציפלי בלבד - נדרש ממנו להחזיק הלימות הון גבוהה במיוחד. כיום, לדקסיה הלימות הון של 18%, ולכן קיים בבנק עודף הון משמעותי. הבנק שירכוש את דקסיה יקבל את עודפי ההון האלו לשימושו.

עם זאת, בבדיקה שערכו בדיסקונט התברר כי עודף ההון לא יבוא לידי ביטוי, אלא רק לאחר שיושלם מיזוג מלא בין דיסקונט לדקסיה - תהליך של כמה שנים.

מעבר לכך, מבנה המניות של דקסיה ישראל סבוך, ואינו מאפשר מיזוג מהיר. לדקסיה 5 סוגי מניות, עם זכויות הון והצבעה שונות: מניות הון סחירות, מניות הון לא סחירות ושלושה סוגים של מניות המקנות זכות למינוי דירקטורים. מבנה זה מקפח את בעלי המניות שאינם בעלי השליטה, ודיסקונט יידרש לנהל מו"מ ארוך להשוואת הזכויות ולרכישת מחזיקי מניות המיעוט. בנוסף, כל בנק שירכוש את דקסיה יאלץ לשתף פעולה עם מרכז השלטון המקומי, גוף פוליטי במהותו, המחזיק שיעור זניח (0.08%) מהמניות של בנק דקסיה, אך מחזיק ב-17% מזכויות הצבעה. גם נדוניה זו לא מלהיבה רוכשים פוטנציאליים.

רקע פוליטי

קבוצת דקסיה מחזיקה 65.3% מדקסיה ישראל. לפני שנה, לאחר הכחשות רבות, אישרה DCL כי "נתנה מנדט" לבנק ההשקעות הצרפתי רוטשילד, למכור בעבורה את השלוחה בישראל. את המכירה מרכז עו"ד עודד גרא.

דקסיה (לשעבר אוצר השלטון המקומי) מתמחה באשראי מוניציפלי, המהווה 88% מהאשראי שנותן הבנק. לבנק נתח שוק של 39.5% באשראי לרשויות מקומיות, והוא מוביל את התחום. דקסיה נסחר לפי שווי של 374 מיליון שקל ובמכפיל של 0.6 על ההון. ההון העצמי עומד על 641 מיליון שקל.

DCL, הקבוצה הצרפתית-בלגית המחזיקה בדקסיה, פשטה את הרגל דה-פקטו במשבר 2008, וממשלות צרפת ובלגיה הלאימו אותה. ב-2011 הפסידה דקסיה 10.6 מיליארד אירו, והבנק פוצל לשני בנקים: "בנק טוב", אשר ממשיך בפעילות, ו"בנק רע", שאליו קובצו הנכסים הרעילים של הקבוצה. עוד לפני כן הודיעה דקסיה כי בכוונתה למכור את השלוחה בישראל. סיבה נוספת למכירה היא לחצים פנימיים בבלגיה, להפסיק את הפעילות בישראל, על רקע פוליטי ולחצים של שדולות פרו-ערביות.