תשואת האג"ח של מנופים זינקה; המחזיקים חוששים

החברה טרם פרסמה תוצאות ל-2011, ומחר היא תושעה ככל הנראה מהמסחר

הסבלנות של מחזיקי האג"ח שהנפיקה מנופים פיננסים הגיעה לקיצה. חברת ההשקעות שבשליטת מרכוס וובר ואברהם נניקשווילי עדיין לא פרסמה את התוצאות לסיכום 2011, שצפויות להצביע על הפסד כבד, והנושים הבלתי מובטחים זימנו אסיפה, לצורך מתן דיווח על-ידי החברה על מצב עסקיה ועל יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה במועדן.

האג"ח של מנופים, בהיקף של כ-150 מיליון שקל, נסחרות כבר בתשואה של עד 30%, מחשש ליכולת החזר החוב של החברה. בחודש הבא אמורה מנופים לשלם כ-48 מיליון שקל על סדרה א' (כשליש מהקרן) ובחודש נובמבר כ-3 מיליון שקל (ריבית חצי שנתית).

מנופים, שבשליטת אברהם ננקשווילי ומרכוס וובר, עוסקת בנדל"ן בישראל ובחו"ל, ומחזיקה ב-13% מחברת החיפושים "שמן נפט וגז". מניות מנופים צנחו בשנה האחרונה ב-73%, למחיר המשקף שווי שוק של 286 מיליון שקל. מחר בבוקר הבורסה צפויה להשעות את המסחר במניה, עקב אי-פרסום הדוחות הכספיים.

הדוחות טרם פורסמו בשל מחלוקת בין החברה לרשות ני"ע לגבי רישום שווי קרקע באסטנה, בירת קזחסטן. בשנת 2008 רכשה מנופים 580 דונם מידי בן דודו של נניקשווילי, תמורת כ-40 מיליון דולר. מנופים טוענת שהקרקע שווה 236 מיליון שקל, אך בנובמבר 2011 התקבלה תגובת רשות ני"ע בנושא, שלפיה "הערכת השווי אינה עומדת במבחן הסבירות".

גם כך מנופים צפויה לרשום בדוחות הפסד עצום של 238 מיליון שקל, בגין ירידת ערך של קניון ארנה בהרצליה, הוצאות מסים והפסד מנכס שהיא מחזיקה בדאלאס, טקסס. מנכ"ל החברה מאז נובמבר, יואל ביסמוט, מנהל מו"מ עם הנושים השונים של החברה בעולם, בניסיון לשמור על הפורטפוליו שלה. שווי הנכסים יורד, וכך גם נפגעים הקובננטים של הלוואות שניטלו בגין הנכסים.

22
 22