מאיר שמיר: "תנובה היא כמו קב' כדורגל - שייכת לאוהדים"

בעל השליטה במבטח שמיר בכנס משקיעים: "זה לא סוד שאנחנו רוצים לקנות את תנובה, וגם בעלי השליטה יודעים זאת. במחיר הנכון נרכוש את החברה"

מאיר שמיר, שממתין להחלטת קרן אייפקס בנוגע להחזקתה בתנובה, הבהיר היום שוב את כוונותיו לגבי החברה, בכנס משקיעים שקיימה בתל אביב חברת מבטח-שמיר שבשליטתו. שמיר אמר בעניין קונצרן החלב, החזקתה המרכזית של מבטח-שמיר כיום, כי "זה לא סוד שאנחנו רוצים לקנות את תנובה, וגם בעלי השליטה יודעים זאת. במחיר הנכון נרכוש את החברה".

לגבי מידת ההתאמה של מבטח שמיר כרוכשת פוטנציאלית אמר שמיר, כי "שילוב שלנו עם הקיבוצים הוא מתאים מאוד לחברה. יש לנו רוח גבית מהקיבוצים, יש לנו הכסף, אין לנו בעיית ריכוזיות וכבר ב-2007 אמרתי שנהיה פה כשאייפקס תרצה למכור. אנחנו רוצים את תנובה לא כי זו ההשקעה שאפשר להרוויח עליה הכי הרבה כסף, אלא כי זו השקעה שמאוד מתאימה לנו. צריך למצוא לחברה רוכש נכון לטווח ארוך".

שמיר, המחזיק כיום בכ-21% ממניות תנובה באמצעות מבטח-שמיר, ציין כי "מבטח-שמיר נמצאת במצב של WIN-WIN. במחיר הנכון נקנה ובמחיר לא נכון נפעיל את ה-Tag Along (זכות הצטרפות למכירה, א' ל') שיש לנו, אבל אנחנו מעדיפים חד-משמעית להיות בצד הרוכש, כי זה מהלך נכון לנו ולתנובה".

לדבריו, "אייפקס מייצגים בכישרון את ציבור המשקיעים שלהם, ויודעים להפיק מקסימום תשואה עבורם, ואני מקווה למצוא את המכנה המשותף איתם".

שמיר ניצל את ההזדמנות למתוח ביקורת מרומזת על ניהולה הנוכחי של החברה, ואמר כי "תנובה זו לא חברה שצריך להסתכל עליה רק במונחי IRR (תשואה פנימית על ההון, א' ל'). יש ערכים נוספים שצריכים לחשוב עליהם כשלוקחים פיקוד על חברה שכזו, כמו העובדים, הצרכנים והחזון".

עוד אמר שמיר בעניין התנהלותה הנכונה של תנובה, לראייתו, כי "אני לא בעל הרוב בתנובה, אבל לדעתי תנובה היא כמו קבוצת כדורגל. גם אם יש לה בעלים, היא עדיין שייכת לאוהדים, שמכתיבים לא פחות מהבעלים את האג'נדה בחברה, ולפעמים יותר. גם תנובה צריכה להתנהל ככה, וגם אם יש לה בעלים, היא חייבת לחזור להיות חברה של העם".

שמיר סבור, כי "חלק מעוצמת המחאה הציבורית נגד תנובה הייתה דווקא כי כל אחד הרגיש שתנובה היא שלו. תנובה חייבת לקבוע אג'נדה עסקית וחברתית, וצריכה לשרת גם את בעלי המניות, גם את העובדים וגם את הציבור".

צניחה של 40% בשווי בשנה

בסוף פברואר השנה פרסמה מבטח-שמיר הערכת שווי של תנובה (שערכה עבורה חברת הייעוץ גיזה) ובה הוערך שווי קונצרן החלב ב-5 מיליארד שקל בלבד, צניחה של 40% בשווי תוך שנה. בגיזה טענו, כי הפחתת השווי נבעה מהפגיעה שהסבה המחאה החברתית לתוצאות העסקיות של תנובה, המתבטאת בירידה ברווחיה אשתקד, בתקציב החברה לשנת 2012, ובהמשך גם בתחזית תזרים המזומנים לשנים הבאות. כמה ימים לאחר מכן העריכה בעלת השליטה, אייפקס, את שווי תנובה ב-8 מיליארד שקל.

שמיר התייחס גם ליתר תוכניותיה של מבטח-שמיר, ואמר כי "כאסטרטגיה מבטח-שמיר רוצה למכור החזקות קטנות ולהתרכז במעט דברים גדולים. היום אנחנו עם הרבה כסף בקופה, קצת יותר מ-300 מיליון שקל מזומן, ומצבנו הפיננסי טוב מאוד. זה זמן נכון למבטח-שמיר לבצע השקעות נוספת חוץ מתנובה".

שמיר אמר, "הייתי רוצה ששתי השקעות העוגן שלנו יהיו רכישת השליטה בתנובה, ויחד עם שותף מסוים לקנות גם את התעשייה הצבאית". שוויה של מבטח-שמיר עומד כיום על כ-930 מיליון שקל, אחרי ירידה של כ-15% במניה מאז חזרה למסחר בסוף חודש פברואר. חלוקת דיבידנד ענק בהיקף של כחצי מיליארד שקל מתנובה סידר למבטח-שמיר רווח נקי של 332 מיליון שקל ב-2011, לעומת הפסד של כ-13 מיליון שקל שהציגה ב-2010.

תנובה היא כיום ההחזקה המרכזית של מבטח-שמיר, ומלבדה סך הכנסותיה ל-2011 הסתכמו בכ-50 מיליון שקל, בעיקר מדמי שכירות. למבטח-שמיר נכסים שוטפים בהיקף של 275 מיליון שקל, והתחייבויות שוטפות של כ-115 מיליון שקל. הונה העצמי עומד על 763 מיליון שקל.

אפסייד פוטנציאלי בהודו

זרוע פעילות משמעותית נוספת של מבטח-שמיר נמצאת כיום בהודו, באמצעות החזקה של 35% בחברת ג'רביניה (Jarvinia), הפועלת בתחום הנדל"ן והאנטנות הסלולריות. בלידר שוקי הון העריכו באחרונה כי האפסייד במניית מבטח-שמיר יכול להגיע מההחזקה בג'רביניה, והעריכו את השווי הכלכלי של החזקה זו ב-115 מיליון שקל.

שמיר אמר כי מבטח-שמיר מתכננת לצאת מפעילות המלונאות בהודו, שבה החלה ב-2008, וציין כי "ההשקעה הפחות מוצלחת שלנו שם היא בתחום המלונאות, וזו לא השקעה שנישאר בה; נמצא למי למכור אותה בשנה-שנתיים הקרובות".

לעומת המלונאות, את האפסייד הקרוב בפעילותה בהודו מזהה שמיר בקרקע של ג'רביניה בעיר צ'נאי, שלגביה אמר כי החברה השקיעה בפרויקט 30-40 מיליון דולר והיא מצפה כי על מחצית מהשטח, שעליו ביצעה עסקת קומבינציה עם חברת בנייה הודית, היא תרשום הכנסות של כ-170 מיליון דולר.

נוסף לכך, מבטח-שמיר מחזיקה גם ב-5.4% ממניות גילת לוויינים, ובעניינה ציין שמיר כי "לגילת פוטנציאל להיות שווה הרבה יותר, 8-12 דולרים למניה, והיא נסחרת הרבה שנים במחיר נמוך". מחיר השוק הנוכחי של מניית גילת עומד על 4 דולרים.

מבטח-שמיר מחזיקה גם ב-14.7% ממניות חברת הטקסטיל תפרון, שלגביה אמר כי היא "זו לא השקעה שמעניינת את מבטח-שמיר, אבל לא נצא ממנה לפני שנמצא קונה ראוי שיעזור לה להמשיך לעמוד על הרגליים".

עיקרי הדברים של מאיר שמיר

רכישת תנובה: יש לנו רוח גבית מהקיבוצים, יש לנו הכסף, אין לנו בעיית ריכוזיות, וכבר ב-2007 אמרתי שנהיה פה כשאייפקס תרצה למכור

תוכניות הקבוצה: מבטח-שמיר רוצה למכור החזקות קטנות ולהתרכז בכמה השקעות ענק

הפעילות בהודו: צופה הכנסות של 170 מיליון דולר מפרויקט נדל"ן בצ'נאי

גילת: נסחרת בדיסקאונט של 50% לפחות

תפרון: לא השקעה שמעניינת את מבטח-שמיר, אבל לא נצא ממנה לפני שנמצא קונה ראוי