הממשלה נגד המעשנים: עוד הגבלות קשות על עישון בציבור

צו עליו חתום שר הבריאות בפועל נתניהו מרחיב באופן ניכר את המקומות הציבוריים בהם ייאסר העישון, ומצמצם משמעותית את המקומות שכבר מותרים לעישון

הממשלה נלחמת ומגבילה באופן חריף את המעשנים בישראל. ועדת הבריאות של הכנסת בראשות ח"כ חיים כץ (ליכוד), אישרה היום (ד') את מרבית הרחבת הצו למניעת עישון במקומות ציבוריים והחשיפה לעישון, מה שמרחיב באופן ניכר את המקומות הציבוריים בהם ייאסר העישון. על הבקשה חתום גם ראש הממשלה ושר הבריאות בפועל, בנימין נתניהו, והיא תיכנס לתוקף 30 יום מיום פרסומה.

לפי הצו שאושר היום, ייאסר לחלוטין העישון בהופעות, בתחנת אוטובוס מקורה, בכל שטחי בריכות השחייה ובחצרות שלהן, ברציפי רכבת ובתחנות אוטובוס מרכזיות (למעט חדרי עישון שיוקצה במיוחד). גם במשרדי הממשלה ייאסר לחלוטין העישון כבר מהחודש הבא.

משרד הבריאות הכריז עוד כי בכוונתו לאסור באופן מוחלט בעתיד עישון במקומות עבודה, מכיוון שחדרי העישון ומערכות סינון האוויר אינם מונעים חשיפה לעישון כפוי.

בנוסף להרחבת המקומות הציבוריים שבהם ייאסר העישון, הצו גם מצמצם את המקומות שכן מותר כיום לעשן: אחוז השטח המוקצה לטובת עישון במסעדות, בבתי-קפה ובאולמי שמחות וגני אירועים יוגבל ל-25% ממקומות הישיבה (ולא יעלה על 15 מ"ר).

כמו כן, ייאסר על נהגי אוטובוס לעשן בתוכו לפני העלאת נוסעים, ייאסר עישון בטווח של 10 מטר מהכניסה או היציאה מבניין מרפאה או בית-חולים, וייאסר להקצות אזורי עישון בחדרי מדרגות ובמעברים.

עם זאת, לא אושרו הסעיפים האוסרים עישון באצטדיוני ספורט ובאמפיתיאטראות. כמו כן, נמנעה הוועדה מלאסור עישון בחצרות מבני מתנ"סים ותנועות נוער, בשל הקושי בהגדרת שטחים אלה.

"אל לנו להגזים"

שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות, בתי-קפה וברים, מחה על ההחלטה: "אנחנו המעסיק השני הגדול במשק, תנו לנו להמשיך לפעול". מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, התפרץ לעברו ואמר: "אתם צריכים לשמור על הילדים האלה".

יו"ר הוועדה, ח"כ כץ, אמר בדיון: "אנחנו מצמצמים באופן משמעותי את הפגיעה במעשן הפאסיבי ואת השטחים בהם יותר העישון. עם זאת, אל לנו להגזים. יש גם ציבור מעשנים בישראל, וגם אותו אנחנו צריכים לשרת".

מהאגודה למלחמה בסרטן נמסר כי האגודה "מברכת את ועדת העבודה, הרווחה והבריאות על הישגים מרשימים, ומביעה את אכזבתה מאי אישורן של תוספות חשובות לחוק מניעת העישון. עדנה פלג, דוברת האגודה, מסרה כי: "לאור הירידה בגיל המעשנים, ישנה חשיבות להגביל את העישון במקומות ציבוריים, בהם בני נוער מבלים ונמצאים זמן רב. לכן מתבקש שבחצרות של מתנ"סים ותנועות נוער דווקא כן יוגבל העישון".