בדיקת "גלובס": כך משלמים הורים עד 30% יותר על מוצרים לילדים

כשמדובר במוצרי צריכה לילדים, מאבדים ההורים כל שיפוט צרכני ורוכשים כל פריט שזוכה לכיתוב "בייבי" או "kids" ■ "גלובס" בדק מהי הפרמיה שאנו משלמים על המיתוג הזה - וגילה פערים של עשרות אחוזים בין מוצרי הילדים למוצרים הרגילים

הורים הם קהל צרכנים שבוי שיקנה הכול, ובכל מחיר, למען עורם העדין או שיניהם הרגישות של ילדיהם. האם יש הצדקה לפרמיה שנגבית מההורים על מוצרים אלה? במקרים רבים רק האריזה שונה.

קחו למשל את בקבוקי המיני של מי עדן עם איורי סנופי, המכילים 250 מ"ל והיקרים ב-40% מבקבוק מים "ספורט", הכולל פיה זהה ומכיל פי 2 כמות מים. ההורה אמנם יוצא מנקודת הנחה שמוצרי הילדים יקרים יותר ושהוא ישלם על האיור של סנופי, אך נראה כי גם היצרנים וגם המשווקים מנצלים את נקודת המוצא הזו וגובים פרמיה מוגזמת.

בתחום מוצרי הטואלטיקה והניקוי, מוצרי ה"בייבי" לרוב יקרים ממוצרים אחרים, בעיקר בקטגוריית מוצרי הכביסה (אבקה/ג'ל או מרכך). לדברי גורם בכיר בענף, תהליך הייצור מורכב יותר, ומחירם הגבוה יותר של מוצרים המיועדים לעורם הרגיש של תינוקות נובע מעלויות ייצור גבוהות יותר. אך לאור העובדה שבחלק מהמותגים יש פער במחיר (מרכך בדין למשל) ובאחרים המחירים זהים (מרכך סנו מקסימה), עולה תהייה באשר לצורך האמיתי בגביית אותה פרמיה על מוצרי התינוקות.

קמעונאי אחר הסביר ל"גלובס" כי היצרנים מתמחרים את הפרמיה הזו בכ-10%, כלומר זה הפער שאמור לגלם מחיר המוצר לתינוקות או לילדים לעומת המחיר הרגיל. אלא שבחנויות מתגלים פערים גדולים יותר המגיעים ל-30% ויותר.

נשוב ונדגיש כי יש פערי מחיר בין הרשתות ובין הסניפים של אותה רשת, כאשר הדבר בלט במיוחד בבדיקת מחיר מי פה של אורביטול לילדים ולמבוגרים.

אז מי גוזר את הקופון? התשובה מורכבת, משום שהיצרניות טוענות בתגובותיהן כי המחירים נקבעים בחנויות, ואילו הרשתות טוענות כי הפערים נובעים מהמחיר הבסיסי שקובעות היצרניות. אגב, ליצרניות אסור להשפיע על המחיר הסופי לצרכן.

האם החנויות מגדילות את הפרמיה ומנצלות את העובדה שמדובר בקהל שבוי? השאלה הזאת מתחדדת נוכח הידיעה שפורסמה ב"גלובס" השבוע על קהל שבוי אחר - חולי הצליאק - שנאלצים לשלם על עוגיות בשופרסל 29 שקל - בעוד שבמכולת פרטית עולות אותן עוגיות כ-20 שקל.

חילופי ההאשמות בין היצרנים לקמעונאים אינם חדשים, והם שבים ועולים בשנה האחרונה כחלק מהשיח הציבורי על יוקר המחיה בישראל: היצרניות מאשימות את החנויות בקביעת מחירים מוגזמים - ובחנויות נטען כי המרווחים לא מאפשרים גמישות והוזלה.

בשורה התחתונה - הצרכן משלם, ובמקרה הזה מדובר בהורים שמעמיסים על הוצאותיהם הגבוהות ממילא, וכאמור לפעמים ללא הצדקה.

חוט דנטלי של לייף: 35% יותר

בתחום היגיינת הפה כמעט כל המוצרים לילדים יקרים יותר, על אף שלכאורה הם מכילים פחות חומר פעיל. כך, למשל, משחות שיניים לילדים, המכילות כשליש מכמות הפלואוריד לעומת משחות השיניים למבוגרים, ולמרות זאת רובן יקרות משמעותית. גם קיסמי חוט דנטלי המיועדים לילדים יקרים יותר.

לדוגמה, המותג לייף של סופר-פארם מציע קיסמי חוט דנטלי צבעוניים לילדים, תחת המותג אנגרי בירדס. תכולה האריזה היא 24 יחידות, והמחיר הוא 12.50 שקל. המוצר המקביל למבוגרים אינו צבעוני אמנם - אך מכיל 36 יחידות ונמכר ב-12 שקל.

הפער הזה משקף הבדל של 35% במחיר, ומעלה את השאלה האם הילדים לא יכולים להשתמש במוצר שעל אריזתו לא מאוירות הציפורים הכועסות ושמקלות הקיסמים צבועים בלבן?

* תגובת סופר-פארם: "המותג לייף מציע מגוון מוצרים בתחומי הבריאות והיופי לתינוקות, ילדים ומבוגרים, במחירים אטרקטיביים ובמחירי מבצע לאורך כל השנה. במקרה שצוין לא מדובר באותו מוצר: קיסמי החוט הדנטלי של אנגרי בירדס מעוצבים בצורה ידידותית לילדים, בצבעים שונים, ומכילים יותר פלסטיק בשונה מהמוצר המיועד למבוגרים. לפיכך גם עלות הייצור שונה".

אורביטול של סנו: עשרות אחוזים

גם במי פה של אורביטול נמצא פער בין המחיר של המוצר לילדים לעומת זה של המבוגרים. מאחר שהתכולה שונה, קשה לאמוד את הפער במבט חטוף.

בסניף סופר-פארם בתל-אביב עולים מי הפה לילדים המכילים 250 מ"ל כ-20 שקל. מי הפה למבוגרים המכילים 500 מ"ל נמכרים בכ-30 שקל: פער של 33%. מבט על רכיבי המוצר אינו מאפשר לצרכן שאינו מדען להבין אם יש הבדל ברכיבי המוצרים.

פערים דומים נמצאו בסניפים נוספים של סופר-פארם וניו-פארם. לעומת זאת, בסניף סיטי סנטר המחיר של אורביטול הילדים עמד על 13 שקל ושיקף פער הפוך, שהיה זול מהמוצר למבוגרים בחישוב הכמות.

* תגובת סנו: "אנו דוחים על הסף את ההשוואה בין מוצרים שונים בתכלית הן מבחינת עלויות הייצור והפיתוח, מהות השימוש והתכולה. כפי שהובהר ל"גלובס", לסנו אין שליטה על קביעת המחיר לצרכן ברשתות השיווק השונות, אולם על-פי נתוני סטורנקסט המחיר הממוצע של אורביטול קידס הוא 15 שקל. נתון זה מוכיח כי הפערים הנטענים אינם מתקיימים בפועל, בוודאי לא כמדיניות. בפני 'גלובס' הוצגו מספר של סניפי סופר-פארם שגם בהם לא מתקיימים פערים".

תינוקלין: יקר משמעותית

אבקת הכביסה הוותיקה "תינוקלין" יקרה מכל אבקת רגילה אחרת במשקל 1.25 ק"ג (כ-26 שקל לעומת 17-19 שקל). לעומתה, נוזל הכביסה של פרסיל ג'ל עולה 45 שקל גם בגרסה לתינוקות וגם בגרסה למבוגרים.

* תגובת פרוקטר אנד גמבל: "מאות אלפי הורים סומכים שנים על אבקת הכביסה 'תינוקלין' כמתאימה ביותר לבגדי תינוקות. 'תינוקלין' עמדה בשורת בחינות דרמטולוגיות וסנסיטיב, והיא מתאימה במיוחד לשימוש עם בגדי ומצעי תינוקות שאך נולדו. האיכות, ההשקעה והטכנולוגיה הייחודית הופכים את המוצר למתאים ביותר עבור תינוקות, ומתבטאים באופן טבעי במחיר".

בדין בייבי: יקר ב-37%

מרכך הכביסה בייבי בדין יקר ממרכך בדין רגיל: המרכך לתינוקות מכיל 2 ליטר ומחירו כ-18 שקל, לעומת כ-23 שקל למרכך רגיל המכיל 4 ליטר: פער של 37%.

* תגובת יוניליוור: "בדין בייבי הינו חלק מהמותג בדין, אך מדובר בשני מוצרים שונים. בדין בייבי מותאם במיוחד לשימוש עבור בגדי תינוקות ולעור תינוקות רגיש. ההפרש במחיר נובע מתהליך פיתוח יקר (למשל, בדיקות מחמירות בכדי לוודא התאמה לעור רגיש והיפו-אלרגניות) ועלות רכיבים יקרה יותר (למשל רכיב הבושם ההיפו-אלרגני הינו ייחודי למוצר זה). בכל מקרה, מחירם הסופי של המוצרים אינו נקבע על-ידינו אלא על-ידי הקמעונאים".

אלא שאקסיומה זו אינה גורפת אצל המתחרים. מרכך הכביסה סנו מקסימה בייבי אלוורה נמכר במחיר זהה למרככי הכביסה האחרים של בסדרה (כ-18 שקל). אתמול (ד') עלו למדפים מרככי הכביסה החדשים של סוד, בהם גירסת הבייבי, עליה מודגש כי המוצר נבדק דרמטולוגית, מה שלא מצוין על יתר מרככי הכביסה החדשים של סוד.

מחירו הבסיסי של המוצר, מסבירים בהנקל סוד, הוא גבוה יותר בשל עלויות הייצור, אלא שבחנויות עשויים להחליט אחרת: באתר מגה לדוגמה מרככי הכביסה המרוכזים של סוד (עדיין בגירסה הקודמת אמנם) נמכרים במחיר אחיד של 21 שקל (1 ליטר), בין אם מדובר במוצר ייעודי לתינוק (בייבי) או במוצר הרגיל.

מי עדן: בקבוק מיני במחיר מקסי

שישיית בקבוקי מיני של 250 מ"ל האחד נמכרת בכ-14 שקל, לעומת שישיית מים המכילה 500 מ"ל לבקבוק שמחירה הוא כ-16 שקל - פער של כ-40%.

* תגובת מי עדן: כאן מנמקים את הפרמיה בעלות הייצור ומעבירים את הכדור לרצפת המכירה: "מי עדן קובעת את המחיר הקמעונאי ולא את המחיר לצרכן, שנקבע בהתאם לשיקול-דעתו הבלעדי של הקמעונאי. כמו כן, עלות המוצר כוללת בין היתר רכיבים של אריזה, ייצור והפצה - מעבר לעלות תכולת המים. לפיכך, פערי המחירים בין המוצרים משקפים השפעת גורמים אלה".

דבש של יד מרדכי: פער של 10%

בשירות הלקוחות של יש מרדכי הנציגים היו נבוכים כשנשאלו מהו ההבדל בין המוצר המיועד בהגדרתו לילדים לעומת המוצר הרגיל. נציג יד מרדכי השיב כי ההבדל הוא באריזה המאוירת שמטרתה למשוך ילדים לצרוך דבש כממתיק מועדף. "דבש הוא דבש", הוא סיכם.

גירסת הדבש לילדים כוללת גם דבש בטעם וניל או תות (ללא שוני במחיר). מבדיקה שערכנו ברשת שיווק מובילה, מצאנו על המדף דבש לילדים במחיר של 18.50 שקל בתכולה של 250 גרם. דבש למבוגרים של יד מרדכי בבקבוק לחיץ היה במשקל 650 גרם, ומחירו 44 שקל. הפער המגולם כאן הוא 10%.

* תגובת יד מרדכי: כאן מנמקים כי ההנחה הזו מגלמת את אריזת החיסכון הגדולה. "המחיר המומלץ לצרכן לאריזה הגדולה של דבש לחיץ (650 גרם) הוא 43.55 שקל, והוא אכן מגלם בתוכו הנחה של כ-10%, כאריזת חיסכון בדומה לקטגוריות אחרות. מחירו המומלץ של דבש ילדים 250 גרם הוא 18.48 שקל, בדומה למחירו המומלץ של 'דבש נגיעות', שהוא מוצר למבוגרים עם תכולה זהה".

לפעמים הילדים מרוויחים

נדיר למצוא מצב הפוך שבו המוצר לילדים זול יותר. בין הדוגמאות הבודדות מצאנו מארזי נייר טואלט לח, שהשיקה לילי לאחרונה. אל המוצר הרגיל למבוגרים, המכיל 40 יחידות במארז, הצטרף זה מכבר מארז מיוחד לילדים שמכיל 48 מגבונים בכל אריזה - אולם מחירו זהה לזה הרגיל.

מארז שלישייה נמכר בימים אלה ב-15 שקל בסופר-פארם כאשר מארז הילדים מכיל 144 מגבונים, לעומת 120 מגבונים למבוגרים (פער של 8% לטובת מוצר הילדים). מה ההבדל במוצר? מארז הילדים צהוב ובריח פטל, ומארז המבוגרים תכול ונטול ריח).

בחלק מהמקרים אין הבדל בין מחירי המוצרים בגירסת הילדים ובין אלה המיועדים למבוגרים: למשל, שמפו פינוק, שמחירו כ-15 שקל לילדים או למבוגרים; או שמפו הוואי, שעולה 18 שקל, בין אם נמצא על מדף הילדים ובין אם על מדף המבוגרים.

איך בכל זאת לקנות חכם?

1. מוצרי הילדים והתינוקות נמצאים תחת מבצעים לאורך כל ימות השנה. שווה לעקוב אחר מבצעים הנודדים בין הרשתות.

2. משווים מחירים בין הרשתות ובין הסניפים של אותה רשת. ההשוואה עשויה להוביל לצמצום ההוצאה גם על מוצרים לילדים.

3. בקטגוריות בהן התחרות ערה, דוגמת מרככי הכביסה, על חלק מהמוצרים המיועדים לילדים לא נגבית פרמיית יתר.

4. מוצר כמו מים מינרליים, שהוא זהה בהרכבו לילדים ולמבוגרים - ניתן לרכוש את הבקבוק הקטן פעם אחת, ואחר-כך למלא עצמאית מחדש.