"בתחום השבבים יש בישראל יותר כישרון מבעמק הסיליקון"

המשתתפים בפאנל שנערך אתמול בכנס ChipEx הביעו אופטימיות ביחס לתעשיית השבבים המקומית: "יש חברות מוצלחות שיקומו בתחום הזה בשנים הקרובות"

כמה עולה לפתח שבב חדש? ד"ר ג'ייקוס בנקוסקי, שהנחה אתמול פאנל במסגרת כנס ChipEx השנתי, הציג שקף שבו מתואר כלל האצבע בתעשייה כי התשובה היא כ-100 מיליון דולר. בפאנל בנושא "אתגרים במימון הדור הבא של חברות השבבים", הוצגו אקסיומות מוכרות נוספות שלפיהן זול יותר להקים חברות אינטרנט, ושקרנות הון סיכון אינן מרוויחות מהשקעות בחברות שבבים, הסברים שמתייחסים להתרחקות של המשקיעים מחברות השבבים בשנים האחרונות.

27.3 מיליון דולר לפיתוח שבב

בנקוסקי הוא שותף בקרן ההון סיכון USVP, שהשקיעה בין השאר בשתי חברות שבבים ישראליות מצליחות יחסית: מלאנוקס ודיון נטוורקס. הנתונים האמיתיים, הוא מספר, שונים לחלוטין: העלות הממוצעת של פיתוח שבב היא 27.3 מיליון דולר בעוד שההשקעה בחברת אינטרנט עומדת בממוצע על 87 מיליון דולר.

משתתפי הפאנל הציגו עמדה חיובית לגבי הפוטנציאל שבהקמת חברות שבבים. לדברי מריה מרסד, נשיאת TSMC, מפעל ייצור השבבים (FAB) הגדול בעולם, בחברה מרגישים שבאמת מדובר "בתקופה של שגשוג" יחסית, ומספר החברות שעובד איתם - חברות שאין להן מפעל ייצור משלהן - גדל ב-25% בין 2009 ל-2011.

לדברי קובי רוזנגרטן, שותף בקרן JVP הישראלית, הסיבה לירידה במוטיבציה להשקיע בחברות בתחום קשורה גם לירידה בכמות הכסף הכללית של הקרנות ולהחזרים הנמוכים יחסית. "ההחזר על השקעה בתחום השבבים הוא פי 2-3 על הכסף ואילו בתחום האחסון למשל יש החזרים של עד פי 10", אמר.

JVP עצמה מהווה דוגמא טובה. לקרן יש פורטפוליו שכולל מספר חברות שבבים כגון סיאנו ואלטייר, שבהן הושקעו סכומים ניכרים. מצד שני, רק בשבוע שעבר פורסם ב"גלובס" באופן בלעדי על מו"מ לרכישת XtremIO לפי שווי שיספק ל-JVP החזר משמעותי בהרבה (יותר מפי 10) במידה ותירכש לפי 450 מיליון דולר.

גיא רשף, ממייסדי פרוביג'נט והיום מנהל בקרן Tallwood האמריקנית, הזכיר כי "מהזווית ההיסטורית, זו לא הפעם הראשונה בה הכריזו על מות תחום השבבים. לפני כ-20 שנה חשבו שעולם השבבים יגמר ובעמק הסיליקון יחזרו לעסוק בחקלאות, אבל במקום זה התרומם מודל חדש בתחום. כעת לדעתי קורה משהו דומה בעקבות השינויים בתעשייה. זה יהיה מעין שבבים 2.0".

"יש המון דרכים לגייס כסף"

המשקיע והגורו הטכנולוגי, ג'ורג גילדר, טען בפאנל כי מצב כלכלי בעייתי מעולם לא עצר התפתחות חברות. "ראינו גם את אינטל ואפל מתרוממות בשנות ה-70 בתקופה של מיתון קשה", והוסיף כי "יש המון דרכים לגייס כסף, לא באמצעות VC. הן פונות לעזרת הממשלה והורסות את עמק הסיליקון". גילדר הזכיר את הסטארט-אפ אסוקס הישראלי בו הוא משקיע שביצע לאחרונה סבב גיוס בקרב משקיעים בארה"ב.

למרותך שהדיון היה גלובלי המיקום של ישראל בתעשייה קיבל דגש נרחב. בנקוסקי ציין כי "לדעתנו יש כרגע הרבה יותר כישרון בתחום השבבים בישראל מאשר בעמק הסיליקון", ובהתאם לגישה הזו הוא מבקר אחת לחודשיים בישראל בתקופה האחרונה.

רוזנגרטן חשף כי JVP השתתפה בשנתיים האחרונות בניסיון לגייס קרן מקומית שתיהנה מתמיכה ממשלתית כך שתאפשר לייצר חממה המיועדת לגידול חברות שבבים החל מרמת ה-Seed. לדבריו: "אנחנו מאמינים שיש חברות מוצלחות שיקומו בתחום הזה בשנים הקרובות, אבל לא נקים קרן כזו לבד".