אל-אריאן: "לא יהיה גוש אירו יציב ללא גרמניה חזקה, ולהיפך"

מוחמד אל-אלריאן מציע שתי אפשרויות לטיפול במשבר החוב: השתלטות של גרמניה והפוליטיקה על כלכלת גוש האירו, או צמצומו של הגוש ■ "עד שההחלטות הללו יתקבלו, תקופות של רוגע ימשיכו להפגע מתפרצות של חוסר יציבות פיננסית"

מוחמד אל-אלריאן, מנכ"ל קרן הגידור הגדולה בעולם - פימקו, מזהיר היום (ד') מפני התמוטטות של כלכלת אירופה ומציע פתרון למשבר החמור שלא עוזב אותה בשנים האחרונות.

בטור שפורסם באתר "ביזנס אינסיידר" ממשיל אל-אריאן את אירופה לשכונה גרועה ואת גרמניה לנכס הטוב היחיד בשכונה. המצב הזה לא יכול להמשך לעד, הוא טוען. "או שהשכונה תשתפר, או שערך הבית יירד", דברי אל-אריאן, שהוסיף כי "זה מאוד משנה איזה תרחיש יקרה - לגרמניה, לאירופה ולכלכלה הגלובאלית".

"גרמניה קוצרת היום את ההטבות של שנים רבות של כלכלה לאומית אחראית", אמר הכלכלן הותיק. "בנוסף לשמירה על כלכלה איתנה, מנהיגי גרמניה יישמו רפורמות מבניות קשות שמטרתן שיפור התחרות הבינלאומית, כולל רפורמות כואבות בשוק העבודה. כתוצאה מכך, גרמניה היא אחת מהכלכלות המפותחות היחידות שיצרה משרות רבות ושמרה על יציבות פיננסית. במילים אחרות, היא ה-AAA של כל כלכלות ה-AAA".

"אולם, גרמניה היא גם חלק משכונה מאותגרת ביותר, אם לא העוגן שלה. השכנות שלה כוללות מדינות מתקשות, בעיקר בפריפריה של גוש האירו. לכולן שיעור אבטלה גבוה וחוסר יכולת לצמוח בכוחות עצמן". כתוצאה מכך, מסביר אל-אריאן, אירופה נמצאת במצב של מתיחות שעשויה להביא לפיצוץ.

אל-אריאן אומר כי על הבכירים האירופיים לשפר את המדיניות של המדינות השונות בצורה ששמה למטרה את הורדת החוב באמצעות צמיחה והורדת הגרעון, בייחוד במדינות הפריפריה, ובנוסף עליהם לחזק את שיתוף הפעולה של המסודות האירופיים.

בנוסף, הוא טוען כי גרמניה צריכה לקחת על עצמה תפקיד גדול אף יותר מזה שהיא לוקחת על עצמה היום בניהול המשבר ביבשת. יש לציין כי גם כיום ישנה אי-נוחות גוברת בקרב הן גרמנים והן מדינות מתקשות ביחס להשתלטות של הכלכלה החזקה באירופה.

"מצד אחד, אפשר להחליט שהפוליטיקה תשלוט בכלכלה. זה לא יהיה קל עבור הפוליטיקאים למכור את זה, במיוחד במדינות החזקות כמו גרמניה, פינלנד והולנד, שכן זה יצריך סובסידיות רבת שנים למדינות הפריפריה".

"מצד שני, הם יכולים להחליט לתת לכלכלה לנצח. כך, החברות בגוש האירו יבחרו ליישם איחוד קטן יותר שיכלול מדינות בעלות תנאים דומים - כלכלית, פוליטית וחברתית. ושוב, אין דרך קלה לעשות זאת".

"עד שההחלטות הללו יתקבלו, תקופות של רוגע יחסי באירופה ימשיכו להפגע על ידי התפרצות של חוסר יציבות פיננסית. ככל שזה יימשך יותר זמן, גובר הסיכון שהשכונה של גרמניה ישחקו את החוסן של מה שהמדינה בנתה בעמל רב".

אל-אריאן סיכם באומרו כי "לא תהיה גרמניה חזקה ללא גוש אירו יציב, ולא יהיה גוש אירו יציב ללא גרמניה חזקה. ולא תהיה יציבות כלכלית גלובאלית בלי שני הפרמטרים הללו. זה הזמן לאירופאיים לקבל החלטות קשות לטווח הארוך, שהן קריטיות לשיפור הפרוייקט ההסטורי שלהן".