הריבית בגוש האירו נותרה ללא שינוי; "לא שקלנו להורידה"

(עדכון) הבנק המרכזי האירופי החליט לא לעשות שינויים במדיניות שלו והותיר את הריבית ברמתה הנוכחית ■ בשבוע האחרון עלו שמועות שנשיא הבנק מתכוון להוריד את הריבית

הבנק המרכזי האירופי הותיר את הריבית בגוש האירו על רמתה הנוכחית שעומדת על -1%- הרמה הנמוכה ביותר בתולדות גוש האירו, ובכך הופרכו השמועות שפורסמו במהלך השבוע האחרון ולפיהם נשיא הבנק המרכזי מריו דרגי מתכוון להוריד את הריבית. במהלך מסיבת העיתואנים שקיים דרגי אחרי ההחלטה הוא אפילו אמר שהאפשרות הזאת לא עלתה בכלל.

כלכלנים רבים העריכו כי נתוני המאקרו המדאיגים שפורסמו באחרונה באירופה - ביניהם מדד מנהלי הרכש, שצנח באפריל לרמה של 45.9 נקודות (שפל של 3 שנים), ורמת האבטלה שעלתה ל-10.9% (שיא של 15 שנה באירופה) - עלולים להוביל את יו"ר הבנק האירופי, מריו דרגי, לנקוט בצעד מפתיע ולהוריד את הריבית.

"הנתונים האחרונים באירופה מעורבים, אבל לא בטוח שהם יגררו הורדה בריבית. הבנק האירופי צפוי להמשיך לנקוט במדיניות 'נראה ונראה', בעוד הוא ממשיך לצפות בהשפעות התוכנית שלו להגברת הנזילות ביבשת", כך העריכו היום כלכלני דויטשה בנק לפני פרסום הריבית.

ובאמת, לבנק האירופי יש גם סיבות טובות להתעודד: מאות מוסדות פיננסים ביבשת נטלו מהבנק הלוואות בהיקף כולל של כטריליון אירו - מה שהשיב מעט את אמון המשקיעים למערכת הפיננסית - והגביר את קצב הזרמת האשראי לשוק הפרטי והעסקי. מנגד, כאמור, הכלכלה הריאלית באירופה עדיין מציגה סימנים מדאיגים.

לאחר החלטת הריבית היום, נשיא הבנק המרכזי האירופי קיים את מסיבת העיתואנים החודשית שלו ובו הוא דיבר על המצב הכלכלי האירופי. דרגי אמר שהאינפלציה בגוש האירו צפויה להישאר ברמה של מעל ל-2% בשנת 2012, והיא תרד מהרמה הזאת בתחילת שנת 2013.

דרגי עדיין מאמין שהכלכלה של גוש האירו צפויה להמשיך להתאושש בשנה הנוכחית במיוחד בחצי השני של השנה לנוכח תמיכה מצד גופים זרים, ולמרות שיש עדיין סיכונים שמשפיעים על ההתאוששות. נשיא הבנק המרכזי טוען שתוכנית ההלוואות לטווח ארוך שהשיק הבנק המרכזי בחודש דצמבר כבר מראה סימנים שהיא מצליחה להשפיע לטובה על הטיפול במשבר, והוא אומר שצריך לתת לה זמן על מנת שתשפיע כמו שצריך על המצב. דרגי אפילו טען שהתוכנית הזאת מנעה משבר אשראי חדש.

במהלך מסיבת העיתונאים התייחס דרגי לרפורמות שמעבירות ממשלות אירופה לטיפול במשבר. נשיא הבנק המרכזי אמר שההתמדה ברפורמות היא מאוד חשובה וטען שהמאמצים של ממשלת ספרד היו משמעותיים ועודד אותה להמשיך בהן.