יעקב ליצמן בא לעבוד

לפני 3 שנים הם עתרו נגד מינויו לסגן שר הבריאות, עכשיו הם מודים בטעות

5 באפריל 2009. יעקב ליצמן, שעד לאותו יום דרש את ראשות ועדת הכספים, הודיע כי הוא נאות לקבל את תיק הבריאות. ההסכמה שלו התקבלה אחרי סאגה לא קטנה, שבמסגרתה כמה בכירים בליכוד סירבו לקבל את התיק הזה. בהסתדרות הרפואית לא חיכו אפילו להודעה הרשמית, ועתרו לבג"ץ נגד המינוי. "זה לא היה פרסונלי נגד ליצמן האיש, אלא נגד העובדה שממנים לראשות המשרד סגן שר ולא שר במשרה מלאה", מסביר היום יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן.

שלוש שנים אחרי, אידלמן לא חושש להודות שהמינוי הזה הרבה יותר מוצלח ממה שניתן היה לדמיין. "אני יכול להבטיח לך שאם ליצמן יחזור לשמש סגן שר הבריאות אנחנו כבר לא נעתור לבג"ץ", הוא אומר בחיוך.

לדבריו, ליצמן הוכיח עם הזמן כי הוא אחת הדמויות הפעלתניות ביותר בתחום הבריאות, שהביע עניין אמיתי בקידום המערכת. "לזכותו ייאמר שהוא ידע להפעיל את משקלו הפוליטי לטובת המערכת, ויש בזה חשיבות. שר זוטר שאין לו השפעה על המערכת יכול להיות הרבה פחות טוב".

מדיבורים למעשים

ההתחלה נראתה צולעת. ליצמן התעקש להזיז את מיקומו המתוכנן של חדר המיון הממוגן בבית החולים ברזילי באשקלון בגלל הימצאותם של קברים היסטוריים באדמה, סאגה שהביאה להתפטרות מתוקשרת של מנכ"ל המשרד דאז, ד"ר איתן חי-עם. ליצמן נתפס כעוד פוליטיקאי חרדי שדואג לציבור החרדי, אלא שצעד אחר צעד הוא התחיל לקדם עוד ועוד נושאים ורפורמות שנתקעו במשרד כמעט 20 שנה.

ליצמן הכניס בראשונה טיפולי שיניים לילדים במסגרת הסל הממלכתי ללא צורך בביטוחים משלימים, הוא ביטל את תשלום האגרה לטיפות חלב, הוא הפחית את ההשתתפות העצמית לתרופות עבור חולים כרוניים, הוא הביא לתוספת של אלף מיטות אשפוז בפריסה לשש שנים, הוא גרם להלאמה מחדש של שירותי בריאות התלמיד בדרום, והשבוע הוא הביא לאישור את הרפורמה המשמעותית ביותר מאז חוק ביטוח בריאות ממלכתי מלפני 17 שנים: העברת בריאות הנפש לידי קופות החולים.

במערכת הבריאות מדברים על זה משנת 1995. מאז הוקמו מספר ועדות, הוגשו אינספור המלצות, אבל דווקא הפוליטיקאי החרדי מיהדות התורה הצליח להפוך את הדיבורים למעשים. ליצמן, בחושיו הפוליטיים המחודדים, הבין שוועדת העבודה והבריאות בכנסת "תוקעת" זה תקופה ארוכה את הרפורמה, בעיקר בשל החשש מפני פיטורי עובדי המרפאות הקיימות של משרד הבריאות, ומשום שהרפורמה המתוכננת תאפשר לקופות החולים לגבות השתתפות עצמית עבור ביקורים אצל פסיכולוג או פסיכיאטר.

אז במקום ללכת לעוד דיון בוועדה, הוא העביר את הרפורמה באמצעות צו, ממש כך, שאושר בקבינט החברתי-כלכלי. "אם זה היה שר מהליכוד, יו"ר הוועדה חיים כץ, שגם הוא מהליכוד, בחיים לא היה נותן לו לעקוף אותו", טוען גורם בכיר במערכת. "עצם העובדה שהוא הצליח לתמרן את זה ולהביא את קופות החולים ואת משרד האוצר סוף-סוף להסכמה, זה גאוני".

דווקא חרדי

גם יו"רית מפלגת העבודה שלי יחימוביץ', שדווקא מתנגדת לרפורמה בבריאות הנפש, מדברת על היכולות הללו של ליצמן. "ראיתי שרים שמפלגתם הייתה בשלטון והם היו חדלי אישים. חברי כנסת כמו ליצמן ומשה גפני יודעים לעבוד מצוין עם המערכת, להשיג פשרות ומנגד לעמוד על שלהם. דווקא מפני שיש להם אמביציות אישיות נמוכות מאוד בזירה הפוליטית, כל מערך השיקולים שלהם משוחרר מלחצים שאינם רלבנטיים לעניין".

לדבריה, על אף התנגדותה לרפורמה בבריאות הנפש, אותה היא מכנה "הפרטה", היא רוצה שליצמן יהיה בתמונה כשהיא מתבצעת. "ליצמן הוא שר הבריאות הטוב ביותר שהיה למדינת ישראל זה שנים", היא פוסקת.

גורם ותיק במשרד הבריאות טוען כי אנשי המשרד לא הופתעו שדווקא ליצמן ינער את המערכת ויוביל רפורמות. "אנחנו נוהגים לומר במשרד, שדווקא השרים שמגיעים מהמפלגות הדתיות או החברתיות הקטנות, מתחברים יותר לאג'נדות האלו ולתחום הבריאות בכלל לעומת השרים מהמפלגות הגדולות.

זו הסיבה שעד המינוי של ליצמן, השר הטוב ביותר שהיה למשרד הוא נסים דהן מש"ס". לדבריו, בשונה ממשרדים אחרים, במשרד הבריאות אי-אפשר להכניס מינויים פוליטיים, אין חיכוך עם חברות פרטיות ובעלי הון, ולכן במפלגות הגדולות לא מיהרו לקבל את התיק הזה. "היו פה שרים שבאו להעביר את הקדנציה בשלום - לא יותר מזה, אבל ליצמן בא לעבוד".