הדולר התחזק השבוע בכ-0.5%; היציג נקבע ב-3.781 שקלים

כלכלני בנק לאומי: "התפתחויות גיאו-פוליטיות משמעותיות יפילו את השקל"

השקל נסחר היום (ו') ביציבות מול הדולר והאירו לקראת פרסום דוח התעסוקה בארה"ב שצפוי לתת כיוון בשוק המט"ח העולמי, כמו גם לפני הבחירות בצרפת ויוון ביום א'. הדולר היציג עלה ב-0.1% ל-3.781 שקלים ואילו האירו היציג עלה בשיעור דומה ל-4.965 שקלים. בסיכום שבועי התחזק הדולר בכ-0.5% והאירו בכ-0.1%.

דוח התעסוקה שיפורסם היום בארה"ב צפוי להצביע על יצירה של 160 אלף משרות בחודש אפריל, לפי הערכות אנליסטים. עוצמת או חולשת הנתונים תקבע כמובן את תגובת השווקים, בתקופה שבה מרבית נתוני המאקרו חלשים יחסית, מה שגורר ירידה בשוקי המניות והתחזקות של הדולר. מצד שני, ככל שהנתונים שמפורסמים חלשים יותר, הדבר עשוי להגביר את הציפיות לתוכנית הרחבה כמותית מצד הפדרל ריזרב, מה שעשוי להחליש את הדולר.

בישראל ממשיך המסחר להתנהל בצמוד לנעשה בחו"ל, אולם בבנקים הגדולים - הפועלים ולאומי - מציינים כי הגורמים הפנימיים בישראל מרימים ראש ומתחילים להשפיע יותר ויותר על המסחר בשקל.

"נראה כי גברו ההשפעות על השקל מגורמים מקומיים", כותבים כלכלני בנק הפועלים בסקירתם השבועית על שוק המט"ח. "זאת, על רקע ההאטה בצמיחה הכלכלית בישראל שבאה לידי ביטוי בין היתר בירידה בהיקף היצוא וצמצום העודף בחשבון השוטף. בנוסף, נמשכת הקטנת היקף הפעילות של משקיעים זרים בשוק הישראלי ומנגד הגדלת החשיפה לאורך זמן של ישראלים לחו"ל. כמו כן, לאחרונה נרשמה עלייה ברמת אי הוודאות הגיאו-פוליטית בישראל".

גם כלכלני לאומי התייחסו בסקירתם לעננה הגיאו-פוליטית, קרי תקיפה צבאית אפשרית באיראן השנה, ומציינים כי "התפתחויות משמעותיות בגזרה הגיאו-פוליטית, באם יחולו, עשויות להביא לירידה מהותית בשערו של השקל".

באירופה ממתינים בדריכות למערכות הבחירות בצרפת ויוון, שצפויות להשפיע על האירו. לגבי יוון, החשש הוא מהתחזקות מפלגות קיצוניות שידרשו יציאה של המדינה מגוש האירו. בצרפת, אם יחול מהפך והולנד ינצח את סרקוזי, ייתכן כי הוא ינסה להוביל שינוי במדיניות הכלכלית באיחוד האירופי. לאחרונה אמר הולנד כי יש מקום להורדת ריבית מצד הבנק המרכזי ותמך בהרחבה מוניטרית, מה שעומד בסתירה לעמדת גרמניה.