תושבי חוץ אחראים רק ל-4% מרכישות הדירות בישראל

רוכשים דירות יקרות ב-60% מהמקומיים ■ כ-60% מרכישות הזרים מתרכזות בערים ירושלים ותל אביב

במארס האחרון אישרה הממשלה את פרק הדיור בהמלצות ועדת טרכטנברג, שכלל החלת ארנונה כפולה לדירות שאינן בשימוש שישה חודשים בשנה - רבות מהן בבעלות זרים, רובם ככולם יהודים, המגיעים לכאן רק בחגים ובחופשת הקיץ.

עיריית ירושלים הכריזה כבר בעבר על רצון להטיל ארנונה כפולה על דירות ריקות, בניסיון להפיח חיים בשכונות רפאים כמו כפר דוד (ממילא), טלביה ועוד וגם לצנן את הביקוש ואת מחירי הדירות בבירה, אולם העירייה עדיין ממתינה לאישור שרי האוצר והפנים למהלך, וגם החלטת הממשלה במארס עוד לא הפכה למציאות בשטח.

כ-60% מרכישות הזרים מתרכזות בערים ירושלים ותל אביב, אך גם בערי חוף מסוגן של נתניה ואילת מהווים הזרים שיעור משמעותי מבעלי הדירות בפרויקטים ומתחמים שונים.

בסוף 2011 פרסם משרד האוצר סקירה על פעילות תושבי החוץ בשוק הנדל"ן המקומי. על פי הנתונים, מאז 2002 נרכשו כ-33.6 אלף דירות על ידי זרים, כמות המהווה 4% מכלל העסקאות בשנים אלו. הדירות שרוכשים תושבי חוץ מתאפיינות ברמות מחירים גבוהות משמעותית: מחיר דירה ממוצעת שרכשו ברבעון השני של 2011 עמד על 1.73 מיליון שקל - גבוה ב-62% מהמחיר הממוצע של דירה שנרכשה על ידי ישראלים.

באוצר מציינים כי תושבי החוץ פועלים ברובם בשווקים יקרים ומבודלים. חמישית מהדירות שמוכרים תושבי החוץ נרכשות על ידי תושבי חוץ אחרים, בעוד משקל הזרים ברכישת דירות הנמכרות על ידי ישראלים עומד על 2% בלבד.

ועוד מגמה בולטת: קרוב ל-40% מהדירות שנרכשו על ידי זרים ברבעון השני היו דירות חדשות מקבלנים, בעוד בקרב הישראלים היוו הדירות החדשות רק 22% מהיקף הרכישות.

תושבי החוץ
 תושבי החוץ