הצעצוע הבא של רומן אברמוביץ'?

צ'לסי מתכוננת לגמר הצ'מפיונס ליג, ובינתיים האוליגרך שלה כבר פוזל לכניסה לפורמולה 1: הסכם החסות של המועדון הלונדוני עם קבוצת סאובר הוא רק הספתח

מי שצפה בחודש האחרון במרוצי הפורמולה 1 יכול היה להבחין בשני סלוגנים לא ברורים שהודבקו על רכביה של הקבוצה השווייצרית סאובר: "True Blue" ו-"Out of the Blue". מאוחר יותר התברר כי אין מדובר בפרסומת רגילה אלא מעין טיזר, לפני חשיפת המיזם המבטיח שנחתם סופית השבוע: שיתוף פעולה בין קבוצת הכדורגל צ'לסי (ה-Blue נגזר מצבעי המועדון הלונדוני) וקבוצת הפורמולה 1 הצנועה. שיתוף הפעולה יכלול הסכמי חסות גלובליים. הלוגו של סאובר יופיע על מדי שחקני צ'לסי ובאצטדיון סטמפורד ברידג', ובתמורה יתנוססו הסמלים של צ'לסי על רכבי סאובר לאורך הסבב הגלובלי.

איך קשורה סאובר - קבוצה שוויצרית צנועה, בעלת פרופיל נמוך ושאינה נמנית על אריות הפורמולה 1, מעולם לא זכתה אפילו לא במרוץ בודד - לצ'לסי הראוותנית, המוחצנת, החוגגת גביע שביעי בתולדותיה ומתכוננת לגמר ליגת האלופות? הקשר הוא רומן אברמוביץ'.

מבחינה פיננסית, בצ'לסי יודעים כי הפורמולה 1 היא אבן שואבת של כסף ופרסום. צ'לסי מפנטזת על פופולריות גואה באסיה ובמזרח התיכון, בדומה ליריבותיה מנצ'סטר יונייטד, ריאל מדריד, וברצלונה, והודות לנהגה המקסיקני של סאובר, סרחיו פרס, גם כיבוש מרכז ודרום אמריקה. במישור הספורטיבי, מדובר בעיקר על שיתוף מידע וייעוץ בתחומי המדע, הטכנולוגיה והספורט.

רומן אברמוביץ' / צלם: רויטרס
 רומן אברמוביץ' / צלם: רויטרס

הקישור בין כדורגל למרוצים אינו חדש. בשנות השבעים והשמונים מועדונים כמו ברצלונה וניוקאסל נתנו חסות לרכבים וקבוצות בליגת מרוצים אירופית שנקראה European Sportscar Championship, ואשתקד, לאחר ארבע עונות בלבד, נסגר המיזם היומרני ליצור מעין ליגת אלופות -Superleague formula, שהקבוצות המתחרות בה הן תחת המטריה של קבוצות כדורגל מוכרות מכל העולם. בקיץ האחרון רכש איש העסקים המאלזי, טוני פרננדס, בעליה של קבוצת הפורמולה 1 קייטרהם, את השליטה במועדון הכדורגל האנגלי קווינס פארק ריינג'רס מידי ברני אקלסטון, מנכ"ל הפורמולה 1, ומידי מנהלה לשעבר של רנו, פלאביו בריאטורה.

רומן אברמוביץ', הבעלים של צ'לסי, התעניין בעבר בהשקעה בפורמולה 1 אך שום דבר קונקרטי לא צמח מזה. עד השבוע. ברני אקלסטון הזמין את אברמוביץ' אישית למספר מרוצים (קשה לפספס את הנוכחות של אברמוביץ' בגראנד פרי במונאקו, אליו הוא טורח תמיד להגיע עם היאכטה העצומה שלו שבשל גודלה העצום אינה יכולה לחנות במרינה עצמה). אך גם כשפלרטט אברמוביץ' עם רכישת קבוצה, תמיד זה נשאר בגדר רעיון, והרצון להתמקד רק בכדורגל הכריע אותו.

אך רצוי לשים לב לשני אירועים משמעותיים שיתרחשו בעוד שנתיים, ודרכם ניתן להבין מדוע הפעם לא היה קשה לשכנע את אברמוביץ' לומר לפורמולה 1 כן. ב-2014 פטר סאובר, בעליה של הקבוצה, יחגוג 70 וכבר הבטיח כי יפרוש סופית לגמלאות. לאברמוביץ', שרצה בעבר לרכוש את קבוצת ג'ורדן וחזר בו, זו הזדמנות פז להשתלט סופית על הקבוצה. האוליגרך הרוסי יודע שלא ניתן להרוויח מאחזקת קבוצה בפורמולה 1 - הרווח מצוי בפלטפורמה העסקית והשיווקית האדירה, שאין שנייה לה. מה שמוביל לדבר השני שיקרה ב-2014: מרוץ הפורמולה 1 הראשון על אדמת רוסיה, בעיר סוצ'י. בשנה זו תתקיים בסוצ'י גם אולימפיאדת החורף. אברמוביץ' נמנה על הסקטור הפרטי המשקיע בעיר לקראת שני האירועים ההיסטוריים האלו. כ-65% מתקציב התשתיות והמתקנים אמור להגיע מממשלת רוסיה ו-35% הנותרים הם על חשבון הסקטור הפרטי, איתו נמנה גם הבעלים של צ'לסי.

לפני הגשמת החלום ההוא בסוצ'י עם סאובר, אברמוביץ' יודע שיש לו רק עוד חלום אחד קטן לסגור החודש ב"אליאנץ ארינה" במינכן.