3 שכירים לשעבר - בעלי המניות בדליה אנרגיות

משה לסרי, ד"ר עלי ברנע ויגאל פורת הגדילו את חלקם במיזם תחנת הכוח הפרטית הגדולה בארץ, בהשקעה של 75 מ' ש' שבוצעה בשותפות עם דור אלון

משה לסרי, ד"ר עלי ברנע ויגאל פורת (בעלי חברת סיגמא אפסילון) יהפכו לבעלי המניות הגדולים במיזם דליה אנרגיות, להקמת תחנת הכוח הפרטית הגדולה במדינה. כך נודע ל"גלובס".

השלושה שותפים (45%) עם קבוצת דור אלון אנרגיה בחברת אלון מרכזי אנרגיה, שהודיעה היום על רכישת 36.2% ממניות חברת חירם אפסילון, המחזיקה במיזם דליה אנרגיות (להקמת תחנת כוח בהספק של 870 מגוואט בצפית בחבל לכיש), תמורת 75 מיליון שקל.

לסרי, ברנע ופורת מחזיקים ערב ביצוע העסקה 50% ממניות חירם אפסילון (באמצעות סיגמא אפסילון), בעוד חירם אפסילון מחזיקה ב-43.3% ממיזם דליה אנרגיות. בנוסף מחזיקה סיגמא אפסילון ישירות ב-3.3% ממניות דליה אנרגיות.

מיזם דליה אנרגיות, שבניהולו של איתן מאיר, אמור להשלים בחודש הבא את הסגירה הפיננסית להקמת התחנה, בעלות כוללת של מיליארד דולר. הכנסת אלון מרכזי אנרגיה מאפשרת לחירם אפסילון להעמיד את חלקה בהון העצמי הדרוש.

ככל הידוע, שאר השותפים במיזם (ראו תרשים) אינם זקוקים להכנסת שותפים לצורך העמדת חלקם. את עיקר המימון, בסך 800 מיליון דולר, יעמיד קונסורציום בהובלת בנק לאומי, שיזכה לערבות חשב כללי; ו-120 מיליון דולר נוספים יגויסו במניות בכורה על-ידי השותפים במיזם.

בעקבות הסגירה הפיננסית אמור חלקן של חירם אפסילון וקרן משקי התק"ם לרדת ל-36.6% כל אחת, בעוד החברה הפרטית של לסרי, ברנע ופורת (סיגמא אפסילון כאמור) תכפיל את חלקה ל-6.6%. השותפה האחרונה בפרויקט היא קרן תשתיות ישראל, שבבעלות קבוצת הראל, עו"ד יהודה רוה וירון קסטנבאום. תש"י אמורה אף היא להכפיל את חלקה, ל-20% מהבעלות במיזם.

"נוסעים ברכבת כדי לחסוך דלק"

דליה אנרגיות, שאמורה להתחיל לפעול ב-2014, חתמה כבר על הסכם רכישת גז עם שותפויות "תמר", אך כניסתו של ההסכם לתוקף הוקפאה בעקבות התערבות הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דייוויד גילה. לטענת הממונה, חתימת ההסכם ל-20 שנה מהווה הסדר כובל, למרות שמדובר במשך הזמן המקובל בהסכמים בשוק הגז.

התקשרותה של חירם אפסילון עם אלון מרכזי אנרגיה מתבצעת לאחר שהראשונה כבר ניהלה משא ומתן עם אלייד קפיטל, קבוצת ההחזקות הפרטית שבראשות פרופ' יצחק סוארי. אלייד הציעה לשלם כ-60-70 מיליון שקל עבור החזקה ישירה של 15% במיזם עצמו.

חירם אפסילון העדיפה לבסוף את הצעתה של אלון מרכזי אנרגיה, שהייתה גבוהה יותר וכרוכה בפחות מכשולים רגולטוריים. בעבר הועלה גם שמה של קרן התשתיות נוי כמתמודדת אפשרית על רכישת חלק מהחזקותיה של חירם אפסילון בדליה.

לסרי ופורת הם בכירים לשעבר בחברת החשמל שפרשו ממנה בשנות ה-90 של המאה הקודמת. "אלו עובדים שכירים ומבוגרים, שהיו מגיעים לישיבות ברכבת כדי לחסוך כסף על הדלק", נזכר היום אחד הגורמים המעורבים בדליה. ד"ר עלי ברנע הוא ממייסדי ומקימי בייטמן הנדסה, שניהלה בתקופתו פרויקטים הנדסיים בהיקף מאות מיליוני דולרים ברחבי העולם.

ברנע פרש מבייטמן לאחר השתלטותו של בני שטיינמץ על החברה. מאז עזיבתו של ברנע צללו מניותיה של בייטמן בעשרות אחוזים.

דליה
 דליה