הבלבול בשיאו: 44 אלף משרות חדשות נוצרו במארס?

(עדכון) - כשבוע לאחר פרסום נתוני האבטלה הוציא משרד האוצר תגובה לתקשורת: יצרנו מספר שיא של משרות בחודש מארס ■ שטייניץ: "270 אלף משרות נוצרו כאן ב-3 שנים" ■ כיצד מסתדרים הנתונים עם העלייה באבטלה?

שר האוצר יובל שטייניץ הציג היום (ב') בישיבת הממשלה נתונים לפיהם 44 אלף משרות חדשות נוצרו במשק בחודש מארס ו-270 אלף משרות נוצרו בסך הכל במשק ב-3 השנים האחרונות. משרד האוצר הוציא לתקשורת הודעה רשמית בנושא בצהריים.

רק לפני שבוע פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים המראים על עלייה באבטלה לרמה של 6.9% בחודש מארס מ-6.5% בפברואר. (לסיפור המלא)

באוצר לא מסבירים כיצד תיתכן הסתירה בין הנתונים, של יצירת מספר שיא של משרות מחד ועלייה באבטלה מאידך, אלא כתבו בהודעה לתקשורת כי "אגף כלכלה ומחקר במשרד האוצר ביצע השוואה חודשית בהתאם לנתונים של מספר המועסקים על פי סקר כוח אדם רבעוני מנתוני הלמ"ס. החישוב מראה כי יצירת המשרות בחודש מארס הייתה הגבוהה ביותר מזה מאז שנת 2009 (מועד תחילת הנתונים הזמינים).

"הפריסה בוצעה באופן הבא: ראשית, הנתון הרבעוני יוחס לאמצע הרבעון (לדוגמא, חודש פברואר קיבל את הערך של הרבעון הראשון וחודש מאי קיבל את הערך של הרבעון השני). בהמשך, החודשים החסרים הושלמו כממוצע משוקלל של החודשים שיוחסו להם נתונים בשלב הראשון".

יש לציין כי הנתון של חודש מארס (יצירת 44 אלף משרות) בולט לחיוב שכן בכל החודשים מאז מאי 2009 (תחילת המדידה) הנתון הכי קרוב היה בחודש מאי 2010, אז נוצרו כ-25 אלף משרות. בינואר-פברואר השנה נוצרו פחות מ-12 אלף משרות בחודשיים. בחודש מארס, כידוע, לא חל שינוי חיובי של ממש במצב המשק, לפי האינדיקטורים הכלכליים המובילים, כך שקשה למצוא הסבר לנתון התעסוקה המפתיע.

אלדד שקלובסקי, ראש המחלקה למחקר וכלכלה באוצר, ניסה להסביר את הנתון בשיחה עם "גלובס": "ניתחנו את נתוני חודש מארס שפרסמה הלמ"ס. שיעור ההשתתפות בשוק העבודה גדל ב-50 אלף. מתוך זה, 35 אלף מצאו תעסוקה ו-15 אלף לא מצאו ולכן שיעור האבטלה גדל. המסקנה שלנו היא שהנתונים האלה טובים כי המטרה היא להגדיל את שיעור ההשתתפות, והוא גדל מ-62.2% ל-63%. אם שיעור ההשתתפות לא היה גדל האבטלה הייתה יורדת ל-5.6%".

לדברי שקלובסקי, כמות המועסקים בחודש מארס גדלה ב-33 אלף ופרט לכך נוספו עוד 11 אלף משרות פנויות.

מה קרה במארס? מדוע נתון כה מפתיע של יצירת 44 אלף משרות?

"קודם כל אני מסכים שצריך לבדוק את זה לאורך זמן. דבר שני, הלמ"ס עברה משיטה רבעונית לשיטה חודשית, כלומר לקחו נתונים רבעוניים ועשו פריסה חודשית החל מינואר השנה. הנתונים במקור היו רבעוניים. הם עשו את זה בשביל ה-OECD".

- אז או שהנתון של מארס מעוות או שהנתונים על שאר החודשים מעוותים.

"שום דבר פה לא מעוות, פשוט עברו פה לשיטה חודשית. אפשר לבוא ולומר שמארס לא מייצג או לחלופין מהצד השני שיש פה שינוי מגמה. אני לא יודע מה יהיה באפריל או במאי. הנתון של מארס הוא נתון מדויק אבל אני בעצמי לא יודע אם הוא מייצג או לא".

- אתם מבינים את הנתונים? הם מסתדרים לכם?

"הלמ"ס שינתה את המדידה ואנחנו לא מומחים לסטטיסטקה אלא לניתוח המשמעות הכלכלית. ב-3 שנים אחרונות נוצרו משרות ברמה של פי 2 ממה שהמשק צריך כדי לשמור על אבטלה קיימת. פשוט שיעור ההשתתפות בשוק העבודה גדל וזה טוב".