בשן: "2012 תהיה טובה לשותפויות הגז-נפט הישראליות"

גיל בשן מאי.בי.אי, זוכה מדליית הזהב בדירוג האנליסטים של "גלובס" ל-2012, הוריד ההמלצות לשותפויות הגז ב"קדחת הגז" ב-2010: "למדינה מגיע 'מספיק בקושי' על הסדרת הענף"

גיל בשן, זוכה מדליית הזהב בדירוג האנליסטים 2012 של "גלובס", צמח וגדל בבית ההשקעות אי.בי.אי, שאליו הגיע מהאוניברסיטה כעוזר מחקר. הוא נחשב לאוטודידקט ולאחד שאינו נצמד למספרים, אלא לומד את התעשייה על כל היבטיה. מקורביו מעידים עליו כי הוא אינו מפחד לעמוד על דעתו ויודע גם לשאול שאלות "לא נעימות".

קפיצת המדרגה התרחשה לפני שלוש שנים. יובל זעירא עזב את תפקידו, ובשן נזרק למים והחל לסקר חברות מובילות כמו החברה לישראל, קבוצת דלק וכיל. את סקטור הגז קיבל זמן קצר אחר כך, ואז גם נחשף לעניין התקשורתי העצום והחשיפה שבאה עמו.

המהלך שהקנה לבשן את ההערכה המקצועית בשוק היה כשהוריד את ההמלצות למניות שותפויות הגז המקומיות בינואר 2010. זה היה בעיצומה של מה שכונה "קדחת הגז" בבורסה בת"א, בסיקור שנשא את הכותרת הבלתי נשכחת "לפעמים החגיגה נגמרת".

הריאיון עם בשן מתקיים יום לאחר ההודעה על הפסקת קידוח "לוויתן 1", שנועד לגלות מאגרי נפט בעומק של כשבעה קילומטרים מתחת לפני הים מול חופי ישראל. למרות ההודעה המאכזבת, הגיבו שותפויות הגז המחזיקות בזכויות הקידוח דווקא בעליות שערים.

בשן מוצא היגיון בהתנהגות המשקיעים. "האכזבה הייתה מכך שכבר היינו עם הלשון בחוץ מרוב שרצינו לדעת מה קורה שם. אנחנו עדיין לא יודעים, אבל קיבלנו ניצוצות שגורמים לחשוב שהסיכוי (למציאת הנפט, ע' ב') אולי עוד יעלה. אופציית הנפט לא מתומחרת היום במחירי השותפויות, ואפשר לקנות אותה בחינם. אז ערך הזמן אמנם עלה, אבל מנגד הסיכוי שהאופציה תתממש עלה כנראה גם הוא", הוא אומר".

"שנה טובה לשותפויות"

בסוף ינואר 2010 הוריד בשן המלצות לכל סקטור האנרגיה, כולל המלצות המכירה לישראמקו ודלק קידוחים, ורק ביולי העלה חזרה להמלצת "קנייה". אך בנובמבר 2010, לקראת פרסום דוח ששינסקי, הוריד שוב את המלצותיו והעלה בחזרה להמלצת "ניטרלי" רק בחודשים פברואר ויוני 2011.

* האם ההמלצות הללו התבררו בדיעבד כטעות בשל העליות?

"נכון למועד פרסום ההמלצות היה ראלי מוגזם במניות, כך שלאותו זמן זה היה נכון. לאחר שפורסמו המלצות ועדת ששינסקי והמניות גילמו את הסיכונים הרגולטורים, שיניתי את ההמלצה".

* מה אתה מחשיב לפספוס שלך?

"אורמת, שם פיספסתי בגדול". בשן נתן המלצת "קנייה" ב-2010 למניה, אך זו התרסקה ב-2011 וסיימה את השנתיים הללו בתשואה שלילית של 39%. "סר אלכס פרגוסון, המנג'ר האגדי של קבוצת הכדורגל מנצ'סטר יונייטד, אמר פעם שאסור למנג'ר להתאהב בשחקנים שלו. זה כנראה מה שקרה לי עם אורמת".

2011 הייתה שנה פחות טובה מבחינת בשן, כמו יתר השוק, בשל סיום הראלי של 2009-2010. בשנה זו הוא נתן המלצה פושרת על השותפויות. "כעת הסיכון הרגולטורי התממש. הכוונה היא בעיקר לששינסקי, שלהערכתי גרם פגיעה של 25%-30% בשווי השותפויות. כיום השווי של השותפויות, בעיקר הגדולות, מתקרב לשווי ההוגן שלהן".

לגבי רמת הסיכון בשוק, הוא אומר כי "צריך להבדיל בין אזורים וזירות פעילות שונות. חברה שפעילה בחולות תמר (מאגרי הגז "תמר" ו"לווייתן", ע' ב') - רמת הסיכון שלה נמוכה בהרבה ביחס לעבר. לעומת זאת, בזירת הפעילות של המדף היבשתי והמים הרדודים (רישיונות "שמן", "גבריאלה", "יצחק", ע' ב'), פרופיל הסיכון עדיין גבוה. הסיכון גבוה גם ביבשה ("גבעות עולם", ע' ב') ובמטרות העומק".

* כיצד תיראה 2012 בתחום?

"2012 תהיה שנה טובה לשותפויות. ככל שמתקרב מועד תחילת ההפקה מתמר, שווי של החברות ששותפות במאגר (דלק קידוחים, אבנר, ישראמקו ואלון גז) מקבל דחיפה. בנוסף, יש כמה קידוחי אקספלורציה מעניינים, שאם הם יצליחו הם יתנו דחיפה ופוטנציאל גדול לעליות בשוק. הקידוח ב'שמן' ייתן מידע חשוב על מה שקורה במדף; 'שרה' ו'מירה' ייתנו כיוון לאן שוק הגז ילך מבחינת התחרות, ויכול להיות שהן גם יספקו תמונה ראשונה לגבי פוטנציאל הנפט בשכבות העומק, עוד לפני 'לווייתן'".

* איזה ציון היית נותן למדינה על הסדרת הענף?

"מספיק בקושי. למדינה אין מספיק כוח אדם מיומן, המגזר הציבורי זז יותר לאט מהמגזר הפרטי. לתעשייה יש יכולת ללמוד ולהגיב לדברים במהירות וביעילות רבות יותר. זה חלק מהמחיר, אבל בסוף זה יסתדר".

לגבי תהליך הלמידה שצריכים לעבור האנליסטים, הוא אומר "אנליסט מגיע לרמת היכרות מספקת עם המניה רק אחרי שנתיים. יש תהליך לימוד שמתחיל בגיאולוגיה, עובר בהכרת התעשייה ומימון של פרויקטים בענף ומגיע עד הכרת שוקי האנרגיה השונים. שוק הנפט למשל לא דומה לשוק הגז הטבעי, ושוק הגז בצינור לא דומה לשוק הגז ב-LNG. למנהל תיק השקעות אין זמן ללמוד את השוק הזה לעומק - וכאן האנליסט נכנס עם התובנות שלו".

אנליסטים רבים בשוק מעידים בשיחות פרטיות על לחצים שהופעלו עליהם מצד גורמים רבי עוצמה שהם מסקרים. במקרה של ענף חיפושי הנפט והגז, החשוד המיידי הוא יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק והשחקן המרכזי כיום בשוק.

"אף חברה לא אוהבת המלצת מכירה ויש לחצים", אומר בשן, "אבל החברות הגדולות שעובדות בשת"פ עם שוק ההון מבינות שזה חלק מהמשחק, ובסופו של דבר מעריכים אותך יותר. אני חייב לציין שזכיתי לשיתוף פעולה מצד דלק גם כשנתתי המלצת 'מכירה' עליהם".