"בתוך שתי עונות לא תהיה אף קבוצה ב-NBA שתפסיד כסף"

בראיון ל"בלומברג", חוזה דייויד סטרן, הקומישינר של ליגת הכדורסל, כי ההסכם הקיבוצי החדש ישפר פלאים את המצב הכלכלי ויהפוך את הקבוצות לרווחיות

"בתוך שתי עונות, לא תהיה אף קבוצה ב-NBA שתפסיד כסף". כך אמר הקומישינר של הליגה, דיויד סטרן. בראיון שהעניק לערוץ הטלוויזיה של בלומברג, אמר סטרן כי ההסכם הקיבוצי החדש ל-10 שנים, שנחתם בין הקבוצות לארגון השחקנים בדצמבר האחרון, יטיב עם הקבוצות ויהפוך אותן לרווחיות יותר מאי-פעם.

"בעונה הנוכחית אני מעריך כי 10 קבוצות עדיין יפסידו כסף, ובעונה הבאה אני מקווה שהמספר כבר יירד ללא יותר מ-5 קבוצות. אבל בעונה שאחרי כך אני כבר צופה שלכל הקבוצות שלנו תהיה הזדמנות להרוויח כסף", אמר סטרן. ה-NBA הפכה לליגה הכי מפסידה מבין הליגות המקצועניות בארה"ב. את עונת 2010/11 סיימו, לפי "פורבס", 15 מ-30 הקבוצות בהפסד תפעולי.

הקומישינר מונה שני מנגנונים שהוכנסו להסכם הקיבוצי, כסיבות עיקריות להפיכתן של הקבוצות לרווחיות: החל מ-2013/14 יגדל מס הלוקסוס באופן משמעותי מאוד על קבוצות שיחרגו מתקרת השכר, מה שאמור לגרום לקבוצות להימנע ככל האפשר מחציית התקרה ובכך להקטין את ההוצאות.

היום משלמות קבוצות מס לוקסוס של דולר אחד על כל דולר חריגה, בעוד שמעונת 2013/14 העונשים יוכבדו: מ-1.5 דולר קנס על כל דולר חריגה ב-5 מיליון דולר הראשונים, ועד קנס מקסימלי של 3.25 דולר לכל דולר חריגה, לקבוצות שיחרגו ביותר מ-15 מיליון דולר.

הדבר השני הוא קרן שנועדה לסייע לקבוצות מהשווקים הקטנים לצמצם פערים. הקרן תכיל כ-200 מיליון דולר מדי עונה, מכספים שיועברו על ידי הקבוצות מהשווקים הגדולים. על-פי הערכות, קבוצות משווקים קטנים יוכלו לקבל עד 15 מיליון דולר לקבוצה בכל עונה, מהכספים שיופקדו בקרן ובכך יוכלו לשפר את מצבן הכלכלי.