רונן טוב משלם בשביל זהבית כהן

הסיבה לפיטוריו אינה כישלונו בתפקיד, אלא יחסי בעלת הבית עם בעלי המניות

אין דרך לתאר את אופן הדחת רונן טוב אמש, מלבד לא מכובד - המהלך לא מכבד אותו ולא את מי שמדיח אותו. לגיטימי שבעלים לא יהיה מרוצה מהמנכ"ל שמינה, ויחליט להחליפו. אבל גם לסיים יחסי עבודה יש דרך, וזהבית כהן, מנכ"לית קרן אייפקס ישראל, ביחד עם יו"ר פסגות, אהוד שפירא, בחרו בנתיב לא אלגנטי, בלשון המעטה. נושא פיטורי טוב היה באוויר כבר חודשיים לפחות, מדוע אם כך טרחו כהן ושפירא להכחיש זאת בעקביות ולהוליך את טוב שולל?

באחרונה שינה פסגות את המיתוג שלו, תחת הקונספט: "יתרון הגודל עובד בשבילך". בפסגות סבורים כי הלקוחות שלהם מחפשים יציבות, והגודל עונה על הצורך הזה. באיזו יציבות בדיוק מתהדר פסגות, אם את מי שעומד בראש הגוף הזה, ניתן להדיח בלי למצמץ?

רונן טוב לא פוטר כי הוא נכשל. נכון, הוא לא הוביל את פסגות להישגים מזהירים, אך בוודאי לא נכשל. טוב מפוטר כי הוא משלם את מחיר הרכישה הגבוה של פסגות, שזהבית כהן מתקשה להצדיק בפני בעלי המניות של אייפקס.

פסגות לא הושבח מאז שנקנה; שוויו רק נחתך מאז. מעבר לכך, פסגות הוא כבר לא מוביל השוק שהיה טרם עידן אייפקס, וכבר לא צומח בקצב גבוה.

ומה חלקו של טוב בכך? כהן מינתה אותו לפני כשנה וחצי בעצמה. המנדט העיקרי שהיא נתנה לו, היה להכניס את פסגות לעולם הביטוח; ואכן, טוב החל לבחון כמה חברות, ואף לנהל מו"מ עם מספר גופים, ביניהם הכשרה ביטוח, איילון ואחרים.

בשורה תחתונה חברה כזו אמנם טרם נקנתה, אך לא בגלל טוב. כהן היא זו שעצרה את כל המהלכים שניסה טוב להוביל, וקברה בכך בעצמה את תוכניות ההשבחה שעליהן הצהירה בעת רכישת בית ההשקעות.

בדש זכה מן ההפקר

חגי בדש, המנכ"ל הנכנס, זכה מן ההפקר. כהן ניסתה להביא לפסגות טאלנט מעולם ההשקעות, אולם התנהלותה כבעלים והנטייה שלה "להתהפך" על מנהליה לאחר תקופה, לא עזרו במיוחד לאטרקטיביות של תפקיד מנכ"ל פסגות, שהיה בעבר אחד התפקידים היוקרתיים בשוק ההון.

למרות ההיסטוריה הבעייתית של כהן עם מנהליה, בדש לא נרתע. הוא ראה בתפקיד הזדמנות של פעם בחיים. בדש, מנהל מוכשר, ביצועיסט וחרוץ, מאמין כי יסתדר עם כהן. שאלת השאלות היא, האם הוא יצליח להביא את פסגות למקום שאליו ציפו מטוב להביאו?

אייפקס צריכה קודם כל להחליט לאן היא הולכת עם פסגות - האם היא ממשיכה בתוכניות שלה להפוך לשחקן בתחום הביטוח, או אולי מתמקדת בביזנס המקורי של ניהול השקעות. גם אם היא תבחר באפשרות השנייה, לבדש יהיה קשה להשביח את פסגות. בפני בדש עומדים אתגרים לא פשוטים, ולכהן כידוע אין הרבה סבלנות.