בפעם הראשונה בארה"ב: אובמה תומך בנישואים חד-מיניים

"בשלב מסוים, הגעתי למסקנה שלי, אישית, חשוב להתקדם ולאשר שאני חושב שזוגות בני אותו מין רשאים להינשא" ■ רומני: נישואים - רק בין גבר לאשה ■ אחד מסלעי המחלוקת במסע הבחירות לנשיאות

בפעם הראשונה בתולדות ארה"ב מתייצב נשיא ומכריז שהוא תומך בנישואים בין גבר לגבר או בין אשה לאשה. בראיון טלוויזיה, שכבר מוגדר כאירוע היסטורי, הכריז אתמול (ד') ברק אובמה: "בשלב מסוים, הגעתי למסקנה שלי, אישית, חשוב להתקדם ולאשר שזוגות בני אותו מין רשאים להינשא".

דברי אובמה חוללו רעידת אדמה. הוא מעולם לא הסתיר את תמיכתו בשוויון זכויות מלא לזוגות חד-מיניים. ממשלו נחשב לממשל הפרו-הומואי ביותר שהיה אי פעם בוושינגטון. לאחר הכל, אובמה ביטל את הכלל "אנחנו לא נשאל, אתה לא תספר", שאסר על צבא ארה"ב לגייס, או להעסיק, הומואים או לסביות מוצהרים. (הומואים בארון היו בסדר; אנחנו לא נחטט ואתה לא תצהיר על נטיותיך המיניות. נחשפת? - נבעטת החוצה). עכשיו הצבא האמריקני פותח שורותיו להומואים או לסביות שהשאירו את הארון מאחוריהם, למרות הסתייגויות של מפקדים בדרגי ביניים, בעיקר בחיל הנחתים, שחששו מהשפעה שלילית על לכידות היחידות בשדה.

אבל מאז שנכנס לבית הלבן היסס אובמה האם לנקוט את הצעד האולטימטיבי: להכריז שנישואים חד-מיניים כמוהם כנישואי הטרו-סקסואליים, או, במילים אחרות, להחיל את המונח נישואים על יחסים מוסכמים בין בני זוג חד-מיני. לקהילייה ההומו-לסבית, שהמתינה בקוצר רוח לצעד הבא, הוא חזר ואמר, שעמדתו בסוגיה זו "נמצאת בתהלך גיבוש".

זה מכבר הביע אובמה תמיכה במוסד "הסכם אזרחי" (civil union), חוזה שמסדיר יחסים בין בני זוג, חד-מיניים או דו-מיניים, ושמעניק להם את רוב או כל הזכויות שיש לזוגות נשואים (תלוי באיזו מדינה). חוזים כאלה נחתמים בדרך כלל בטקס פרטי עם סממני טקס נישואים, לפעמים מול כומר או רב (עפ"ר רפורמי), והם מוכרים בחלק ממדינות בארה"ב, אבל אין להם גושפנקה פורמלית של מוסד הנישואים. בפועל, במקרים רבים הבדל היחיד הוא העדר המילה "נישואים" מההסכם האזרחי. אבל המילה "נישואים" היתה ועודה שורש הבעיה.

בראיון ל-ABC הסביר אובמה את התלבטותו: "היו לי היסוסים לגבי נישואים חד-מיניים מפני שחשבתי שאפשר להסתפק בהסכם אזרחי. היתה לי רגישות לעובדה, שמבחינתם של אנשים רבים נישואים הוא מונח שמעלה בתודעה מסורות חזקות ואמונות דתיות".

"בסיס הסוגיה הוא, לדעתי, לא רק שישו הקריב עצמו למעננו, אלא גם גם כלל הזהב, נהג באחרים כפי שהייתי רוצה שינהגו בך, ואהבת לרעך כמוך", הוסיף הנשיא. "... אני חושב שזה מה שאנו מנסים להנחיל לילדינו, וזה מה שמניע אותי כנשיא".

הסקרים מוכיחים שאובמה קורא נכונה את רחשי לב הציבור בנושא זה. בשנות ה-90, כשני שלישים מהאמריקנים התנגדו ללגליזציה של נישואים חד-מיניים; רק שליש תמכו ברעיון. בחודשים הראשונים לנשיאות אובמה הסתמנה תזוזה: 40% מכלל מהציבור, 45% מקרב בוחרים עצמאיים (לא מפלגתיים) וקצת יותר מ-50% מהדמוקרטים תמכו בנישואים חד-מיניים. ב-2012 מתחילה המטוטלת לעבור לכיוון ההומואים. לפי סקר של גאלופ, שפורסם אתמול, תומכים עתה מחצית מהאמריקנים בנישואים כאלה. שיעור התמיכה גדל משמעותי בקרב העצמאים (57%) ובקרב הדמוקרטים (65%).

מה שחשוב יותר: סקרים עדכניים מראים, ששיעורי התמיכה הגבוהים ביותר בנישואים חד-מיניים נמדדו בקרב צעירים, בני למטה מ-30, ובעיקר בקרב סטודנטים. לפי סקרים אלה, הצעירים נדלקו על הנושא וזוהתה בהם ההתלהבות הרבה ביותר להיאבק באפליה המובנית נגד קהיליית להט"ב (לסביות, הומו-סקסואלים, טרנס-ג'נדרים ובי-סקסואלים). אובמה זיהה אפוא את הגל והוא החליט לרכב עליו.

בראיון, נגע אובמה בנקודה זו: "כאשר אני מבקר בקמפוסים של אוניברסיטאות ומכללות, אני מדבר לפעמים עם סטודנטים רפובליקניים, הם חושבים שהמדיניות שלי לגבי כלכלה, או נושאי חוץ, היא איומה ונוראה, אך כאשר מגיעים לנושא של שוויון זכויות לזוגות חד-מיניים, או לזהות מינית, הם מבהירים בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, שהם תומכים בשוויון".

"הרבה יותר נוח להם עם זה", המשיך הנשיא. "למאליה וסאשה (הבנת של אובמה) יש חברות וחברים שהוריהם חד-מיניים. לפעמים, כשמישל ואני ישבנו ליד השולחן, בארוחת הערב, דיברנו עם הבנות על ידידיהן וההורים (החד-מיניים) שלהם, ואיכשהו הן לא הצליחו להבין למה צריך להתייחס אליהם בצורה שונה מאשר להורים הטרו-סקסואליים. זה לא נראה להן הגיוני. למען האמת, חוויות מהסוג הזה הן שהניעו אותי לשנות את הפרספקטיבה בסוגיה זו".

אין ספק שאובמה נטל על עצמו סיכונים פוליטיים. תושבי מדינת קרוליינה הצפונית דחו שלשום (ג'), ברוב של כ-62%, הצעה לתת גושפנקה של המדינה לנישואים חד-מיניים. רק שש מדינות בארה"ב מכירות בנישואים כאלה. בוחרים היספניים, רובם ככולם קתוליים, שמתעבים את מיט רומני, המועמד הרפובליקני הצפוי, בגלל עמדתו הנוקשה נגד הגירה בלתי-חוקית ממקסיקו (80% מהם תומכים באובמה), מתנגדים לכל הכרה בנישואי הומואים/לסביות. האם מדיניות אובמה בסוגיה זו תשפיע על תמיכתם בו, או שהם יסתמו את האף ביד אחת, ויצביעו בעדו ביד האחרת?

רומני הזדרז להבהיר אתמול שהוא תמך בהגדרה ה"מסורתית" של נישואים, כלומר שאפשר להחיל מילה זו רק על ברית בין גבר לאשה. וכדי לחזק עוד יותר את הרקורד שלו בעיני הימין הקצוני של מפלגתו, הוא הכריז גם על התנגדותו למוסד ההסכם האזרחי.

מצד אחר, כ-80% מיהודי ארה"ב תומכים בנישואים חד-מיניים, בדיוק כפי שהם תומכים בתפיסות ליברליות אחרות: הרפורמות בשירותי הבריאות, העלאת שיעורי המס על בעלי הכנסות גבוהות ויזמות אחרות של ממשל אובמה.

ההערכה שמתחילה להתגבש בקרב מקצוענים היא, שהסיכון שנטל אובמה אינו גדול מדי. למעט היספנים וחלק מהשחורים, מרבית הבוחרים שמתנגדים לנישואים חד-מיניים בלאו הכי אינם סובלים את אובמה והצבעתם מובטחת לרומני בכל מקרה. השחורים לא ינטשו את אובמה אלא אם כן הוא יאמץ ללבו את הקו-קלאקס-קלן. את מקומם של הבוחרים שיערקו מהמחנה שלו יתפסו מצביעים צעירים, שחותמים על האג'נדה שלו כלפי הקהילה ההומו-לסבית.