מי צריך את זליכה? המהפכה במחירי הרכב החלה מזמן

עוד לפני משרד התחבורה ו-ועדת זליכה, תחרות המחירים העזה בה נמצא שוק הרכב החדש בישראל, משרתת היטב את הצרכנים ■ הסיבה העיקרית - תנאי השוק הבעייתיים

השבוע בישר משרד התחבורה בגאווה על תחילתו של יבוא מקביל (לא ישירות דרך היצרן) של רכבי פורד מארה"ב. במשרד מיהרו לכנות את הצעד "מהפכה" ואמרו כי הוא יוביל ל"הוזלה של אלפי שקלים, אם כי בשלב זה לא ידוע מה יהיה הפער מהמחיר הרשמי". ההודעה באה כמה ימים לאחר ששר התחבורה וד"ר ירון זליכה הופיעו בוועדת הכלכלה והבטיחו, שאם ייושמו כל עשרות הרפורמות התחרותיות בשוק הרכב שוועדת זליכה המליצה עליהן, תחול הוזלה משמעותית במחירי הרכב - עד כדי 10,000 שקל ברכב משפחתי.

המהפכה החלה

אלא שאם הפוליטיקאים ואנשי האקדמיה הנכבדים היו טורחים לבדוק את המחיר הממוצע של כלי הרכב החדשים בשוק הרכב, בהשוואה לשנה שעברה, הם היו מגלים שהמהפכה כבר התחילה מזמן - ובלעדיהם.

ללא כל התערבות חיצונית וללא רגולציות פולשניות, נרשמה מאז תחילת השנה ירידה משמעותית במחירים של כלי הרכב החדשים. חלק מהוזלות המחירים מבוצעות רשמית במחירוני היבואנים, אחרות מוסוות בתוך "מבצעים תקופתיים" למועדוני לקוחות או "עד גמר המלאי", ויש גם הוזלות שבאות לידי ביטוי בהרחבה משמעותית של האבזור התקני "על חשבון הבית" או בהוספת דגמי בסיס חדשים וזולים שמיועדים להחליף דגמים יקרים יותר.

דוגמאות לא חסרות. רק השבוע הודיעה יבואנית סוזוקי על הורדת מחירי המחירון של כמעט כל הדגמים שלה והוספת דגמי בסיס חדשים וזולים משמעותית בדגמים כמו סוויפט וספלאש. טויטה חתכה את מחירי אוריס וציידה את כל המשפחתיות שלה בחבילת אבזור תקנית עשירה, שמייצגת הנחה בפועל של אלפי שקלים. קרייזלר החלה לשווק את גראנד-צ'ירוקי החדש עם מנוע V6 בנזין ב-229 אלף שקל - הנחה של 30 אלף שקל. קיה החלה לשווק גרסת בסיס חדשה של רכב הכביש-שטח סורנטו ב-42 אלף שקל פחות ממחיר הבסיס עד כה. מיצובישי חתכה עשרת אלפים שקל ממחיר דגם אאוטלנדר. ואלה הן רק הדוגמאות הגלויות. מי שיעיין במחירים במבצעים יגלה הנחות מרשימות לא פחות, למשל, הנחה של 15 אלף שקל על מחיר המשפחתית רנו פלואנס שנמכרת ב-108 אלף שקל, או מחיר בסיס של פחות מ-68 אלף שקל לרנו קליאו.

כדור השלג היוקרתי

כל זה מבלי לדבר על שוק רכבי היוקרה, שם מתנהלת כיום מלחמת מחירים עזה והמחירים "הרשמיים" על רכישות מזומן צונחים בעשרות אלפי שקלים.

הסיבה העיקרית לחיתוך המחירים האגרסיבי היא תנאי השוק הבעייתיים. כמו בענפי משק רבים, גם בענף הרכב נרשמה מתחילת השנה ירידה בולטת בביקוש של השוק הפרטי, במקביל לצינון הרכישות של ציי רכב. הירידה בביקוש מובילה להעלאת רמת התחרות בשיטת "כדור השלג": ברגע שיבואן אחד חותך מחירים של דגם אסטרטגי או משיק דגם חדש ואטרקטיבי, היבואנים האחרים חייבים לתת לו מענה תחרותי. זה מה שקרה, למשל, בשוק היוקרה כשב.מ.וו השיקה מחירון חדש ואגרסיבי. לכך יש להוסיף גם את מחזור ההתיישנות של הדגמים - שמביא להוזלות יצרן נקודתיות - ואת שערי המטבע. בשורה התחתונה - כוחות השוק עושים את שלהם.