ייצוגית ב-100 מיליון שקל נגד טבע: מטעה לגבי תוקף "אקמולי"

בתביעה נטען כי טבע אינה מגלה לציבור מהו תוקף האקמולי לאחר פתיחת הבקבוק

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה היום (ה') בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת טבע תעשיות פרמצבטיות בע"מ על-ידי אורי הדר, בסך מוערך של כ-100 מיליון שקל, באמצעות עו"ד יצחק אבירם.

בתביעה נטען כי טבע אינה מגלה לציבור ומטעה אותו לגבי תוקף תרופת "אקמולי" לילדים, כך שלאחר פתיחת הבקבוק תוקף המוצר מתקצר. בכלליות מתייחסת תביעה זו גם לפרסום חיי המדף של מוצרים אחרים שמשווקת טבע לאחר פתיחתם.

נטען כי התוצאה באי-הפרסום של תוקף המוצר לאחר פתיחתו היא אחת מהשתיים: מצב בו לקוחות משתמשים בתרופה לאחר שפג תוקפה, או בזבוז מיותר וזריקת תרופות טובות לאשפה.

בתביעה נטען כי הבעיה נובעת מכך שטבע אינה מפרסמת ואינה מגלה את תאריך התפוגה של התרופה לאחר פתיחתה, אלא מפרסמת תאריך תפוגה לתרופה שהוא כפי הנראה נכון ורלבנטי לבקבוק סגור בלבד.

בתביעה הודגש כי בקבוק משנפתח אינו נזרק לאחר שימוש חד-פעמי. הבקבוק מכיל כמות גדולה יחסית המתאימה לשימושים של יותר מפעם אחת של מחלה ו/או חום, וליתר דיוק לפעמים רבות. ברוב הפעמים לאחר השימוש מאוחסן הבקבוק על מנת שייעשה שימוש בתרופה בפעמים אחרות.

עולה השאלה עד מתי מותר להשתמש בתרופה אם כבר נפתח הבקבוק? על-פי התביעה, מתברר שאין לכך תשובה.

בתביעה צוין כי נעשו פניות לרוקחים ולרופאים ואף לטבע עצמה, ולא ניתנה תשובה אחת אלא מגוון של תשובות: החל מכך שהתוקף אינו משתנה, המשך בכך שהתוקף מתקצר ולא ברור בכמה, וכן תשובה שחוזרת על עצמה שהתוקף של המוצר שנפתח הינו ל-6 חודשים מיום הפתיחה. גם בשירות הלקוחות של טבע ניתנו מספר תשובות שונות.

נטען כי יש משמעות כבדה לעובדה שתוקף התכשיר מתקצר לאחר הפתיחה. אך גם לעובדה ההפוכה יש משמעות: אם תוקף התכשיר אינו מתקצר לאחר הפתיחה.

אחת האפשרויות היא שתוקף התכשיר מתקצר לאחר הפתיחה. ואז, התרופה מאבדת מיעילותה, ו/או חס וחלילה אף מתקלקלת ועשויה לגרום לנזק לחולה.

במקרה השני, אם התוקף לא מתקצר לאחר הפתיחה, כאן המשמעות היא כלכלית. לקוחות מניחים כי התוקף מתקצר. כך גם אומרים רוקחים מסוימים, מומחים, עיתונאים ואף טבע בעצמה על-ידי שירות הלקוחות שלה. כאן התוצאה תהיה שלמרות שהתרופה יכולה להישמר למספר שנים באחסנה נאותה, וניתן יהיה לעשות בה שימוש חוזר, הלקוח ימהר להיפטר מהבקבוק שנעשה בו שימוש חלקי וירכוש חדש.

לכן התבקש בית המשפט להורות לטבע לגלות ללקוחות את עניין תוקף המוצר לאחר פתיחתו וכן לפצות את הלקוחות. (ת.צ. 20543-05-12).