פסגות: קנס של כ-412 אלף שקל על הפרת איסור הלבנת הון

רשות ניירות ערך: פסגות לא דיווחה על פעילות בלתי רגילה בחשבונות של לקוחות שחשבונותיהם מנוהלים בבנקים ולא בחברה עצמה

בית ההשקעות פסגות נקנס בכ-412 אלף שקל, לאחר שבביקורת שנערכה בו על-ידי רשות ניירות ערך נמצאו מספר הפרות לכאורה של צווי איסור הלבנת הון. בין היתר הצביעו ממצאי הביקורת על הפרות לכאורה של חובת הדיווח.

נמצא כי פסגות לא דיווחה על פעילות בלתי רגילה בחשבונות של לקוחות שחשבונותיהם מנוהלים בבנקים ולא בחברה עצמה (דיווח אשר היה מתאפשר אילו החברה היתה עורכת מעקב אחר הפעילות בחשבונות אלה).

לאחר שמיעת טענות פסגות בכתב ובעל-פה וקבלת חלק מהן, החליטה הוועדה על הטלת העיצום בגין 4 הפרות של חובת הדיווח הבלתי רגיל, ובגין מספר הפרות נוספות של חובות הזיהוי, הרישום, שמירת המסמכים וקיום מאגר נתונים ממוחשב.

ברשות ניירות ערך מציינים כי נוכח חשיבותה של חובת הדיווח למאבק בהלבנת הון ומימון טרור וחומרת המקרים שנמצאו בביקורת, המעידים על כך כי אין המדובר בהפרות נקודתיות בלבד אלא בכשל רחב יותר בהליך הבקרה, החליטה הוועדה כי יש מקום להטיל עיצום כספי בגין הפרות אלה.

כמו כן החליטה הוועדה להטיל עיצום כספי בגין ההפרות הנוספות, שכן חובות אלה הינן משמעותיות לצורך יישום הוראות החוק ולאיתור ואכיפה כנגד פעילות הלבנת הון והפשיעה המאורגנת.

כאמור, החליטה הוועדה להטיל על פסגות עיצום כספי בסך של 825,000 שקל. יחד עם זאת, החליטה הוועדה להקל עם החברה ולהפחית 50% מגובה העיצום הכספי ולהטיל קנס כולל בסך 412,500 שקל. בהחלטה נתנה הוועדה משקל גבוה לכך שהחברה פעלה לתיקון הליקויים שנמצאו בביקורת, ומעבר לכך נראה כי מושקעים מאמצים ומשאבים מרובים לצורך עמידתה בהוראות החוק והצווים.

עוד מציינים ברשות כי פסגות פעלה לגיוס עובדים נוספים לצורך מילוי תפקידים הנוגעים לאיסור הלבנת הון. כמו כן, החברה מקיימת הדרכות ועורכת בחינות לעובדיה וכן מבצעת ביקורות פנימיות ואף קיימת אפשרות להטלת סנקציות על עובדים אשר נמצאו ליקויים בפעילותם. בנוסף, היקף ההפרות שנמצאו בביקורת נמוך באופן יחסי להיקף הפעילות בחברה, והחברה שיתפה פעולה עם הביקורת.