אל תאמינו למדד אפריל

הוא יהיה גבוה, אך אל תיפלו בפח הזה. בואו לראות איך לנצל את כשל השוק הזה

מדד אפריל שיתפרסם היום צפוי להיות גבוה. ציפיות החזאים בשוק נעות בין 0.8% ל-1%. כמספר, אין ספק כי מדובר באינפלציה חודשית גבוהה. כמעט 1% עלייה בהוצאות המבוססות על פי סל שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה רואה כמייצג את ההוצאות המשפחה הישראלית.

ניתן להניח שהעיתונים ואתרי האינטרנט הכלכליים יתייחסו למדד הגבוה. "מדד אפריל גבוה או בצפי" יכתבו הכותרות ומיד יקשרו את האינפלציה המשתוללת ליוקר המחייה ולהפגנה שהייתה במוצ"ש.

כמו כן, הייתי מהמר כי בסבירות גבוהה יתייחסו הפרסומים למדד מאי ויכתבו כי גם הוא צפוי להיות גבוה, בטח לאור מחירי הירקות והעגבניה ששברו שיאים בתחילת החודש. הציבור יקבל את התחושה שהאינפלציה מתגברת (הרי מדד קרוב ל-1% זה באמת הרבה) וירוץ לרכוש אגרות חוב צמודות. אבל יש להבין כי מדובר בעונתיות צפויה. וכמו כל דבר עונתי וצפוי בשוק ההון, ניתן לעשות מזה כסף.

ברור שמדד אפריל שיתפרסם היום יהיה גבוה. אל תיפלו בפח ותראו איך אפשר לנצל את כשל השוק של המדד.

מוכן חיים נתן מדד
 מוכן חיים נתן מדד

במרץ הסתיימו חודשי האינפלציה הנמוכים, והחלה תקופת המדדים הגבוהים עונתית. הכוונה היא שהיסטורית, מדד אפריל נע סביב ה-0.9%. כך שמדד גבוה של 0.9% הינו מדד צפוי, ובטח לא כזה שרומז על יוקר המחייה.

בפרט לגבי המדד הקרוב, מחלקת המחקר שלנו מניחה כי הנתון שיתפרסם היום דווקא יכול להפתיע מטה עקב הקירבה של חג הפסח לחודש מרץ. הקירבה הזו הביאה לכך שחלק מהשפעת החג גולמה כבר במדד הקודם שהפתיע (כצפוי) כלפי מעלה.

עכשיו בואו נדמיין את הסיטואציה הבאה. מדד אפריל מתפרסם ברמות של 0.7% עד 0.8% (על פי התחזית שלנו). צריך להיות לכם ברור: זהו מדד נמוך היסטורית, וכזה שדווקא יכול לרמוז על האטה בפעילות במשק. אבל האם זה מה שתבינו את המדד ייצא 0.8%? או שמא תחשבו שזהו מדד גבוה, כמעט 1%? סביר להניח שהתקשורת תעזור לכם להבין שזהו מדד גבוה.

בהקשר לאינפלציה, המשק הישראלי אינו משק מורכב. בממוצע מדדי החורף נמוכים ומדדי הקיץ גבוהים. אם הכל ידוע מראש הרי שהיינו מצפים מציפיות האינפלציה (אותו הפיצוי שמשקיעי אג"ח שאינן צמודות למדד המחירים לצרכן מגלמים על פני אג"ח שצמודות למדד) שתהיינה קבועות.

הרי אין סיבה לציפיות לעלות (או לרדת) על פי עונת השנה. אבל מכיוון שהציבור מוטה אוירה, וכפי הנראה בעל זכרון קצר, קורה בדיוק התרחיש ההפוך. מדדי הקיץ הגבוהים שולחים את הציבור לרכוש אגרות חוב צמודות ולהעלות את ציפיות האינפלציה שלהם - בניגוד מוחלט למה שצריך להיות בשוק גדול ומשוכלל.

אבל העובדה שהשוק אינו משוכלל דווקא יכולה לשחק לטובתנו. שילוב של הבנת העונתית, יחד עם הדינמיקה בשוקי הסחורות יכולה להביא אותנו לשנות את תמהיל ההשקעות בזמן. מדד אפריל יהיה גבוה, אבל הוא מייצג את שיא האינפלציה העונתית. אחריו מתחילות לרדת ציפיות האינפלציה. מעבר הדרגתי לאפיקים שקליים (שאינם צמודים למדד המחירים לצרכן) יכולה להטיב עם המשקיע בכל שנה שיפעל כך בממוצע ולאורך זמן.

השנה מצטרפת למגמת העונתית הברורה גם חולשה במדדי הסחורות בעולם. הנפט ירד כמעט 9% משיאו שנקבע לפני כחודשיים, ומחירי הסחורות הקשות (מתכות לדוגמא) והרכות (חיטה, סוכר, קקאו וכו') נמצאים במגמת ירידה. השילוב של חשש מהאטה עולמית, ירידה במחירי הסחורות והשפעה עונתית מביאה את האפיק הצמוד להיות פחות אטרקטיבי בעינינו.

אז עוד מספר שעות נדע מהו המספר המנצח. זה כלל לא משנה אם מדד אפריל יהיה 1.1% או 0.8%, מה שחשוב להבין זה שזו עונתיות צפויה עם מעט רעש מסביב. ניצול נכון של העונתיות הזו לאורך זמן, יכול בממוצע להניב רווחים עדיפים, ולמנוע התרגשות לא מקצועית מרמתו של מדד זה או אחר.

מר חיים נתן הינו כלכלן ראשי במנורה מבטחים פיננסים, בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים. מנורה מבטחים קרנות נאמנות ו/או מנורה מבטחים ניהול תיקי השקעות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות עניין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך. שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם